Outbacker 0 Postad 21 Januari , 2016 Jag har en Ockelbo T16 från tidigt 70-tal där den orangea gelcoaten har antagit en mer gulbrun nyans. Jag har testat att maskinpolera med Autosol men i princip helt utan resultat. Det verkar som att det blivit mörka fläckar en bit ner i gelcoaten och därför antar jag att man skulle behöva avverka farligt mycket för att nå ner till originalnyansen. Jag är tveksam till att även Abralon skulle kunna rå på detta eller vad säger församlingen? Bifogar en bild på hur det ser ut när jag plockat bort ett beslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Januari , 2016 Tycker inte det ser mer änn ytskikt oxiderat/mörknat ut.. men verkliggeten se kanske annorlunda ut. testa på nån minifläck nånstans slipa lätt.. har märkt fosforsyra, säkert andra syror åxå.. kan hjälpa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 22 Januari , 2016 Kör på med vattenslip i typ 1200 så ser man hur illa detta är. Orange från denna tid är känslig for UV så den kan nog vara kört. Om det inte går att slipa bort så gör det lite om du ändå ska måla upp båten igen (?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Outbacker 0 Postad 22 Januari , 2016 Tittar man riktigt nära så ser det ut som om gelcoaten har fått någon form av fläcktyfus "under huden" så det kan nog vara som ovanstående säger att uv har orsakat dessa förändringar under 40 år. Kanske skulle nämna att på bilden ovan så är alla ytor ganska rejält maskinpolerade med autosol och ändå kvarstår dessa skillnader... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Januari , 2016 Polera upp lär dig njuta av patinan... lite coolt är det väl. sjäkv kunde jag inte, har aldrig, förlikat mej med det vackra i silverkrå teak. Tvättar alltid, varannan vår teakmöblerna med alkaliskt trätvättmedel, teaken blir som ny, oljar in. Gjort på en halvtimme tot. gjorde likadant med båtens teakdeck.. visst snyggt blev det men fan så arbetsamt.. sen verkar det som båt-teak blir mökare av olja med tiden.. inte alls som möbler som bara ser nya ut. ska göra ett litet test med farma.. typ läkemedelsolja. Fast kommer nog aldrig tvätta hela decket så igen... har försökt lära mig tycka om det silvriga... så som det kommer att bli till slut. Känslan av hur lite jobb det kräver hjälper mej på traven att börja tycka om det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 23 Januari , 2016 På bilden ser det ju ut som ett halkskydd som blivit brunt, medans den släta oranga ytan bredvid fortfarande är fin. Stämmer det? Är det isf genomgående på båten? Isåfall kan du väl polera upp de släta ytorna och måla på nya halkskydd. Kanske i en annan färg, typ mörkgrå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Outbacker 0 Postad 24 Januari , 2016 På bilden ser det ju ut som ett halkskydd som blivit brunt, medans den släta oranga ytan bredvid fortfarande är fin. Stämmer det? Är det isf genomgående på båten? Isåfall kan du väl polera upp de släta ytorna och måla på nya halkskydd. Kanske i en annan färg, typ mörkgrå? På bilden så har den riktigt mörka rektangeln dolts av en bit gummimatta så den är inte riktigt representativ, men även resten av båten är ganska kraftigt gulbrun istället för orange. Men jag får nog leva med det som ni säger. Jag tänker polera hela båten med autosol, sedan får den gå en sommar och sen får jag ta ställning till om jag står ut med det eller ej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 24 Januari , 2016 våtslip kan ju hjälpa för att få tillbaka färgen får testa sig fram till vilket som fungera annars köp smartabs raptor grymt till gelcoat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Outbacker 0 Postad 24 Januari , 2016 Är raptor bättre än autosol då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 24 Januari , 2016 ja det vill jag säga.. den jobbar mer kemiskt än autosol.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser