Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Makro

Ny GPS-mottagare till äldre plotter?

Rekommendera Poster

Har någon erfarenhet av att uppgradera GPS-antennen till plottern och är det någon idé att lägga pengar (1500-2000kr?) på en ny 10hz GPS mottagare till en äldre plotter? Det hjälper ju inte om signalen uppdateras snabbare om grafikprocessorn är långsam t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Raymarine 435i, den har ju NMEA0183.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med PC och Garmin 128a som numer platsar på antikrundan.

Den hänger med i "snipfart," känner inte för att gradera upp "hastigheten".

Men har du en "snabb" båt där plottern inte hänger med skulle jag byta till en "snabbare" plotter.

http://lasselundell.se/pcnav.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade lite, verkar vara en enhet som är +10 år gammal. Påminner om min egen Eagle som också har stående skärm. Med tanke på utveckling av skärmar och elektronik hade jag nog satsat på en ny. Behöver inte vara värst, men att lägga pengar på så gammal elektronik är jag tveksam till. Något annat pajar säkert snart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade fram till sent i höstas en relativt modern Garmin 720s som var två år gammal men sålde den medan man fick något för den. Köpte istället en B&G Vulcan, en 7-tummare med fler finesser och med wifi. Fick 5500:- för den gamla och la till 500:- för att uppgradera till B&G:n. Är jättenöjd så här långt iallafall.

Med wifi kan jag spegla bilden till min Ipad eller Iphone. Med paddan kan jag även styra plottern.

post-95643-0-21055800-1454695454.gif

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det blir nog till att köpa nytt lite längre fram, jag har bl.a kikat på systermodellen (tror jag) til B&G:n,  Simrad GO7. Tills dess får det duga med vanligt sjökort och gammal plotter.

Annars gillar jag den stående displayen på min gamla 435:a och det finns ju ingen sån över 6" på marknaden idag vad jag har hittat, då får man gå upp ordentligt i storlek och pris för att få en mer kvadratisk display.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...