firefish 245 Postad 4 Februari , 2016 Jag snikar på den här tråden med en egen landströmsfråga rörande min egen båt. Jag har säkring och jordfelsbrytare i båten – är det rätt typ? Sedan har jag en galvanisk isolator. Enligt Biltema ska den installeras före landströmscentralen. I mitt fall sitter den efter. Jag kan inte se vad det skulle göra för skillnad (men så är jag inte elektriker heller) förutom att eventuell utrustning jag kopplar till uttaget som sitter i elcentralen inte omfattas av isolations skydd. Kan jag lugnt låta landströmmen vara inkopplad utan att min aluminiumbåt äts upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 4 Februari , 2016 Jag snikar på den här tråden med en egen landströmsfråga rörande min egen båt. Jag har säkring och jordfelsbrytare i båten – är det rätt typ? IMG_3245.JPG Sedan har jag en galvanisk isolator. Enligt Biltema ska den installeras före landströmscentralen. I mitt fall sitter den efter. Jag kan inte se vad det skulle göra för skillnad (men så är jag inte elektriker heller) förutom att eventuell utrustning jag kopplar till uttaget som sitter i elcentralen inte omfattas av isolations skydd. IMG_3246.JPG Kan jag lugnt låta landströmmen vara inkopplad utan att min aluminiumbåt äts upp? Det måste vara närbild på komponenterna i landströmscentralen för att avgöra (Etiketten med data om komponenterna.) Det där ser ut som en "zinksaver". För att göra någon nytta så ska den sitta före landströmscentralen (eller kanske mer korrekt uttryckt - före eluttagen men så blir det ju om den sitter före landströmscentralen. Det viktiga är att den sitter före alla elförbrukare.). Dessutom så gör den bara nytta om spänningen i jordanslutningen är tillräckligt låg. I Sverige kan spänningen i jordledningen vara högre än vad zinksaver kan skydda mot och då får du korrosion om du ligger ansluten mot landström. Zinksaver är inte detsamma som isolationstransformator, en sådan skyddar bättre (tyvärr till avsevärt högre pris...) Om vi lämnar komponenterna så verkar din starkströmsinstallation vara amatörmässigt utförd. De kablar som använts är inte lämpliga för installation i en båt (det är lampsladdar för inomhusbruk!). Den rostiga muttern ser inte heller så bra ut. Om du får korrosion i jordanslutningen så har du kanske ingen jord - BYT! Starkström kan vara livsfarlig om installationen är slarvigt utförd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 4 Februari , 2016 Hmm, lampsladdar säger du. Det var ju mindre bra, och förra ägaren är elektriker... Den rostiga muttern är dock okej, den är numera avputsad och har fått lite smörja på sig. Jaha, då bör man alltså skaffa sig en isolationstransformator. Något tips på var man ska leta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 5 Februari , 2016 Hmm, lampsladdar säger du. Det var ju mindre bra, och förra ägaren är elektriker... Den rostiga muttern är dock okej, den är numera avputsad och har fått lite smörja på sig. Jaha, då bör man alltså skaffa sig en isolationstransformator. Något tips på var man ska leta? OOOps var kanske lite snabb där. Det var en annan sladd som går bredvid matarkabeln.... Kabeln som är ansluten till zinksavern ser ju faktiskt rätt OK ut. Vad är det för kabel som går bredvid matarkabeln? Den ser inte ut att höra hemma i en starkströmsinstallation i en båt. Zoomade även in på "elcentralen" för att se bättre. Det ser ut som om det bara sitter en jordfelsbrytare där men det är lite svårt att se. Det bör även finnas en avsäkring någonstans. Kan du öppna locket och ta ett närbildsfoto? PS Va bra att du fixat den rostiga muttern! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 30 Mars , 2016 Grabbens kompis är elektriker så han fick meka ihop en landströmcentral till mig Ni som har detta monterat i en DC. Vart har ni satt intaget? Funderar själv på att sätta det på badbryggan eller på styrbordsidan (utsidan) strax bakom förarplats. Vill helst inte dra in kabel under kapellet och har dåligt med plats för ett intag på "insidan" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Mars , 2016 Rent principiellt tycker jag att ett intag helst ska sitta väderskyddat, dvs det regnar inte direkt på? Akterspegeln är ännu sämre eftersom det skulle kinna slå upp vågor där? T.ex. vid hastigt stopp. Varför vill du inte ha in sladden i en lämplig glipa i kapellet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 31 Mars , 2016 Om jag sätter uttaget "utanpå" skrovet så använder jag naturligtvis ett sköjltätt intag. Många båtar har ju sådan lösning. Om jag sätter det på "insidan" kan jag ju använda ett vanligt infällt intag för CEE kontakt vilket är avsevärt billigare vilket är bra. Men anledningen att jag i första hand tittar på utanpåliggande intag är möjligtheterna till en bra placering på däck där kontakt och kabel inte är ivägen. Lägger in en bild på en möjlig placering på badbryggan för att illustrera. Får mycket sällan vågskvalp och översköjlning ända hit upp men naturligtvis regn. En annan möjlig placering utanpå är denna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 31 Mars , 2016 Jag kan inte det här, men det vore vist att stämma av installationsanvisningarna med ditt försäkringsbolag. Att de anser att det är "korrekt" om det gör så av behörig person.Bara en tanke.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 31 Mars , 2016 Bara en dubbelkoll. Komponenterna i denna central är väl ok för installation i en båt? Jordfelsbrytaren är tvåpolig. De tre dvärgbrytarna ska mata varsin utgång till 230V uttag i ruffen (10A), vv-beredare (10A) samt batteriladdare (16A). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 31 Mars , 2016 Bara en dubbelkoll. Komponenterna i denna central är väl ok för installation i en båt? Jordfelsbrytaren är tvåpolig. De tre dvärgbrytarna ska mata varsin utgång till 230V uttag i ruffen (10A), vv-beredare (10A) samt batteriladdare (16A). IMG_1226.JPG Längst till vänster hoppas jag är brytare till VV-beredaren (det är CE-krav). Dubbelpolig JFB med utlösningsström 10 mA är ett bättre val än den 30mA som är monterad. Säkringar är ju "efter behag". Om du ska använda all effekt som säkringarna kan prestera så hoppas jag att du har en ordentligt grov landströmskabel som tål all den effekten. Det är inte många brygguttag som har 30A på uttagen.... Men med en stor elförbrukare i taget så kommer det nog att funka. SXK har arbetat lite med landströmsstandarder för fritidsbåtar. http://www.sxk.se/content/teknik-s%C3%A4ker-landstr%C3%B6m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 1 April , 2016 (redigerade) Längst till vänster hoppas jag är brytare till VV-beredaren (det är CE-krav). Hur menar du? Att vv-beredarens brytare/säkring skall sitta längst till vänster av de tre dvärgbrytarna, alltså bredvid till höger om jfb? Har inte kopplat in detta än så det finns tid att göra rätt. Om du ska använda all effekt som säkringarna kan prestera så hoppas jag att du har en ordentligt grov landströmskabel som tål all den effekten. Det är inte många brygguttag som har 30A på uttagen.... Men med en stor elförbrukare i taget så kommer det nog att funka. Japp det är jag medveten om. Kommer inte köra vv-beredare eller annan "tung förbrukare" i ruffen om batteriladdaren ligger och laddar med hög belastning som exempel. Har batteriövervakning för att ha koll på detta bl.a. Det är just av detta skäl jag vill kunna bryta/slå på alla utgångar separat. Redigerad 1 April , 2016 av Figo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 April , 2016 He he! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 1 April , 2016 Längst till vänster hoppas jag är brytare till VV-beredaren (det är CE-krav). Hur menar du? Att vv-beredarens brytare/säkring skall sitta längst till vänster av de tre dvärgbrytarna, alltså bredvid till höger om jfb? Har inte kopplat in detta än så det finns tid att göra rätt. Dvärgbrytarna får du sätta i vilken ordning du vill. För vv-beredaren ska det finnas en separat brytare (utöver säkringen) "typ tryckströmbrytare" med vilken vv-beredaren kopplas in/ur. Jag misstänker att det beror på att det inte finns separat strömbrytare på vv-beredaren. Sen är det lämpligt att sätta ett stickkontaktsuttag vid vv-beredaren så att du kan dra ur kontakten när du tömmer beredaren på vatten Det finns de som missat att slå av säkringen/av misstag slagit till den och därefter bränt el-elementet i beredaren när de kopplat in landströmmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 1 April , 2016 (redigerade) Längst till vänster hoppas jag är brytare till VV-beredaren (det är CE-krav). Hur menar du? Att vv-beredarens brytare/säkring skall sitta längst till vänster av de tre dvärgbrytarna, alltså bredvid till höger om jfb? Har inte kopplat in detta än så det finns tid att göra rätt. Dvärgbrytarna får du sätta i vilken ordning du vill. För vv-beredaren ska det finnas en separat brytare (utöver säkringen) "typ tryckströmbrytare" med vilken vv-beredaren kopplas in/ur. Jag misstänker att det beror på att det inte finns separat strömbrytare på vv-beredaren. Sen är det lämpligt att sätta ett stickkontaktsuttag vid vv-beredaren så att du kan dra ur kontakten när du tömmer beredaren på vatten Det finns de som missat att slå av säkringen/av misstag slagit till den och därefter bränt el-elementet i beredaren när de kopplat in landströmmen. Ok då är jag med. Det räcker alltså inte med att använda säkringen som brytare? Nej den till vänster på bilden är en indikatorlampa för inkommande spänning. Då får jag kolla på det att sätta en separat brytare till beredaren. Räcker det med en enpolig sådan? Den brytaren kan sitta utanför elcentralen antar jag? Sedan kommer jag att montera ett uttag i motorrummet bredvid beredaren och ansluta stickproppen där precis som du beskriver. Ett annat alternativ till bestyckning är väl att sätta in en 16A 2 polig kombinerad jfb och automatsäkring samt två stycken separata brytare för utgångarna till vv-beredare och batteriladdare. Om detta är funkis ska dessa brytare vara 1 eller 2 polig? Redigerad 1 April , 2016 av Figo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 1 April , 2016 Dvärgbrytarna får du sätta i vilken ordning du vill. För vv-beredaren ska det finnas en separat brytare (utöver säkringen) "typ tryckströmbrytare" med vilken vv-beredaren kopplas in/ur. Jag misstänker att det beror på att det inte finns separat strömbrytare på vv-beredaren. Den dvärgbrytare jag valt MCS 110 (Hager) är vad jag kan se godkänd som frånskiljare. Så då borde det väl räcka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 2 April , 2016 När det gäller placering av intaget så har jag sagt så här på vår brygga (de som vill ha råd, vilket inte är alla) Bestäm först en bra plats för centralen och så har du en till absolut max två meters avstånd till intaget. ( anledningen anser jag vara att man behöver motionera jordfelsbrytaren, slå på VV beredaren osv) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 2 April , 2016 Efter tips och råd från forumet och min elektriker har jag nu bestyckat om centralen med en huvudsäkring 16A (2 pol), jordfelsbrytare samt två separata 2 poliga brytare. En till vv-beredare och en till batteriladdare. Intaget kommer jag att sätta på badbryggan och kabellängden till centralen i midcabin blir runt 2m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 2 April , 2016 Efter tips och råd från forumet och min elektriker har jag nu bestyckat om centralen med en huvudsäkring 16A (2 pol), jordfelsbrytare samt två separata 2 poliga brytare. En till vv-beredare och en till batteriladdare. Intaget kommer jag att sätta på badbryggan och kabellängden till centralen i midcabin blir runt 2m. Exempelvis Cteks 25A-laddare M300 drar som mest 2,9A vid 230V. Kan vara bra att känna till som referensvärde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser