Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
seglarfreaken

Borra i epoxy?

Rekommendera Poster

Hej! Jag håller även på med isjakt en del och har fått problem med mastfoten när jag spänner upp nedhalet.

Med ett modernt vindsurfingsegel har man hela 600 kilos tryck i nedhalet vilket beror på att masten skall böjas kraftigt för att få seglet att stå rätt. Det här är så stora krafter att man inte okar spänna nedhalet för hand. Jag har därför borrat ett hål i mastfotens undersida där jag tillfälligt sätter i en nedhalsvev som finns att köpa i vindsurfingaffärehttp://www.surfspot.se/nedhalsvev-chinook.htmlr.

Mastfoten/mastfotsförlängaren består av ett aluminiumrör med inbyggda block och clemcleat samt en rundstav i trä nederst. På isjakter med vindsurfingriggar www.isabellaisjakt.se står i regel vindsurfingriggen löst i typ en rostfri kopp och står upprätt med hjälp av en stödmast med stag framför och en spännrem under bommen runt masten och stödmasten. Så där ja! Hoppas att ni har förstått utgångsläget bättre nu. Jag lägger även in en bild lite senare.

Nu till problemet: På undersidan av rundstaven har jag borrat ett 12 mm stort hål där jag sticker in nedhalsveven när jag spänner upp.Jag har förstärkt utsidan nedre delen av rundstaven med lindad ståltråd och epoxy för att förhindra att den spricker när man spänner upp. Det verkar hålla, men hålet som jag borrade börjar bli ovalt och nedhalsveven riskerar snart att poppa ur hålet.

En kompis och jag har lite olika teorier om hur vi ska lösa detta.

Han vill att jag ska linda lite gladpack runt tappen så att den inte fastnar i epoxylimmet och på så vis får ett gjuter en förstärkning som passar tappen utan att jag behöver borra.

Jag befarar att i så fall så måste jag borra upp hålet mera och i så fall ta lite av trägodset runt om vilket jag helst inte vill. Jag är mera inne på att borra upp hålet lite, lite till, fylla det med epoxy och därefter borra upp den till 12 mm så att den passar nedhalsveven. Ska jag i så fall borra hålet en mm större än tappen?

Hur skulle ni göra i det här fallet?

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gjuta dit en metallbussning med glidpassning emot vevtappen.

Alt. Du kan smörja tappen med bra ptfe, gkuta fast och dra loss.

Eller göra som du tänkt.

om du har tillgång till mma lim så kan du fylla med det efter borrning, blir mkt starkare. Med sånt lim kan du även gjuta fast ex nylonbussning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok! Vad är mma-lim? Helst vill jag komma undan så billigt som möjligt eftersom isjaktägaren redan har börjat att knorra lite över att inte vill lägga ut så mycket mer pengar nu. Så då undrar jag: Kan man borra i vanligt enkelt epoxylim från Biltema? Metallborr eller träborr i så fall? För att epoxyn skall få fäste och tillräcklig marginal runt metalltappen, så funderar jag på att borra upp så att hålen blir både lite djupare och vidare.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DÅ är MMA inget alternativ, Lite av det senaste inom lim... starkare, bättre vidhäftning bättre nötningstålighet.. bättre vattentålighet osv... starkare mer användbart material kort och gott, svårare att misslyckas med men... priset är högre. Kostnaden är ju omöjlig att definiera om man inte jämför.

Du kan borra i "vanligt enkelt" epoxy-lim.

Det som är extremt noggrant är rät blandningsförhållane (inte mer eller mindre härdare än angivet, 4-5% felmarginal kan ev tolereras)
blanda extremt noggrant.

Limma och härda helst i lite högre temperatur, 60grader i 24h är optimalt.

Om hålet /gropen, ska funka som lager till tappen, skulle jag gjuta i en bussning, stål, mässing, e.dyl.

Borra med "vanlig" metallborr

Om du ska ha typ glidpassning så ska du inte borra mer än max 0,1 mm större hål än tappen.

Det går förmodligen bra även med samma diameter.

Smörj med ptfe, riktig ptfe, inte pulvervarianten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borra ur och limma en bussning är nog det rätta... ren epoxy kommer ge med sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...