Bernte-AQ 44 Postad 20 Januari , 2016 Jag har ankarspelet bak och bogisen på samma fjärr och det är väldigt användbart. När du lägger till i naturhamn och har hoppat i land för att göra fast, spela ut båten lite med ankarspelet håll båten på rätt ställe sidledes (blåser ibland) med bogisen. När du lägger dig långsides på en brygga och vinden trycker ut båten från bryggan, gör fast bak vrid in båten mot bryggan igen med fjärren(bogisen) gör fast. När du ska lämna och just släppt mot bryggan det är trångt och sidvind, kan stå kvar på fördäck för ta hand om tamparna, spela ut med ankarspelet och hålla båten i sidled med bogisen. Det är nog bättre än du tror, i alla fall på en motorbåt där fören gärna följer vinden. Bernte 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 20 Januari , 2016 Ja där ser man.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Januari , 2016 En detalj bara Caribic... Jag har samma fjärrkontoll som du. Köpt till samma pris! Fungerar perfekt. Eller rättare sagt så finns en liten heads up. Jag tog mig ända in till Gustavsberg hamn, väldigt skyddat där. La till vid glassbryggan, bara en sådan sak? Fikaställen mm. Trevligt ställe, vi funderar på att stanna över natten. Får låna en båtplats av en local vi råkade träffa. Omgrupperar. Sätter på manöverström till ankaret i fören för att justera ankaret några cm. Blir väldigt förvånad när spelet börjar mata ut kätting (som hamnar framför spelet) Detta upphör efter ca 20 s Jag tillser att inga barn leker med någon fjärrkontroll ( det var ingen som gjorde det) Då startar spelet igen! Jag avvaktar tills det slutar mata kätting och lyfter sedan av kättingen från matningshjulet. Jodå, ungefär 15-20 s varannan minut så startar spelet. Såg inget misstänkt inom synhåll. Numera har jag en extra brytare till matningen på fjärrisen... Heads up alltså! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 20 Januari , 2016 hmmm... så har aldrig min betett sig men kompisen, som köpte våra, en av hans var de tydligen nåt sånt fel med... om jag inte minns helt galet och som jag kanske redan skrivit här.. Så det är nog bra att jag åxå kopplade in mottagaren/styrboxen till ankarspelsbrytaren på panelen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 20 Januari , 2016 En detalj bara Caribic... Jag har samma fjärrkontoll som du. Köpt till samma pris! Fungerar perfekt. Eller rättare sagt så finns en liten heads up. Jag tog mig ända in till Gustavsberg hamn, väldigt skyddat där. La till vid glassbryggan, bara en sådan sak? Fikaställen mm. Trevligt ställe, vi funderar på att stanna över natten. Får låna en båtplats av en local vi råkade träffa. Omgrupperar. Sätter på manöverström till ankaret i fören för att justera ankaret några cm. Blir väldigt förvånad när spelet börjar mata ut kätting (som hamnar framför spelet) Detta upphör efter ca 20 s Jag tillser att inga barn leker med någon fjärrkontroll ( det var ingen som gjorde det) Då startar spelet igen! Jag avvaktar tills det slutar mata kätting och lyfter sedan av kättingen från matningshjulet. Jodå, ungefär 15-20 s varannan minut så startar spelet. Såg inget misstänkt inom synhåll. Numera har jag en extra brytare till matningen på fjärrisen... Heads up alltså! Förresten... matningen till fjärrisen menar du mottagaren då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser