Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Ancan-af-Argos

Fjärrkontroll Engbo ankarspel

Rekommendera Poster

Ska installera ett ankarspel och tänkte kosta på mej en fjärr på en gång, har lite funderingar på var jag ska sätta sändaren någonstans?

Lättast är direkt vid huvudenheten men då hamnar den i motorutrymmet och vet ej hur det blir med räckvidden då?

Går ju att sätta den någonstans mitt båten för bättre räckvidd åt alla håll.

Har försökt hitta info om detta med gått bet......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mekade dit fjärr förra somaren. Nu vet jag inte vad mitt spel heter och om alla funkar på liknande sätt. Till den finns en fast kontroll med "gammal telefonkabel" sån där spiral, i ankarboxen i fören.

jag kopplade först mottagaren där men det funkade inte. Tror styrströmmen var för svag. Sen kopplade jag den direkt på reläerna som sitter under elpanelen mitt i båten. Funkar kanon plus att jag har kvar den fasta kontrollen i fören. I somras, när jag mekade med nåt, upptäckte jag att ankarspelet gick att köra med fjärr trots att spelet var avstängt på panelen... hade missat att koppla mottagarens el till brytaren.. hade ju kunnat gå illa om nån av fjärrkontrollerna skulle hamnat ex under nån dyna i salongen eller nåt... nåja lätt åtgärdat.

Funkar kanon. Jag kan styra spelet när jag står bakom ratten. Skitsmidigt då jag oftast backar in när det är bryggplats.

vet inte fabrikatet en båtkompis köpte till sig och mej. Tog tre dagar att få hem.

200:- inkl två "vanliga"fjärrar, mobiltelefonstorlek och en mindre att ha i band runt halsen, storlek som en liten bilnyckel.. hittills har jag bara använt den lilla... förr förra sommare, våren, var det.. så två somrar har det funkat kanon.

En av kompisens fjärrkontroller har lagt av. Han tappade en kontroll i sjön första veckan vi hade dom... fast han tror det är den obadade som lagt av..

så i mitt fall är placering mitt i båten perfekt. Jag kan även stå på bryggan, ganska långt ifrån, och styra spelet.

fett värt i allafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I nuvarande båt har jag engbo fjärrstyrning, den sitter monterad bakom motorerna, 12 meter båt, går att styra när jag står i fören, men inte på land. 

I förrförra båten bytte jag fjärrstyrning då den gamla hade gett sig, monterade den under instrumentpanelen, 7,6 meter båt den gick att styra från land.

Glöm inte att montera på antennen, det gör stor skillnad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på min, lilla 2x5x7cm plastdosa, som sitter under elpanelen över navigeringsbordet, hänger en liten tunn kabesltump på ca 20 cm. Förmodar att det är antennen.

Båten är 12,5m så det blir väl max 6m var man än står på båten. Kontakt mellan sändare mottagare har jag alltid. Funkar väl som bilkontroller ungefär kan jag tänka mej.

Så det ska nog inte vara något problem. Placera den på ett torrt ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nör jag installerade mitt ankarspel, ett Acsharomaric, så hade jag inte råd att köpa en riktig fjärrkontroll, så jag gjorde nen själv med en gummikladd treläges återfjädrande strömbrytare, en liten elektronkbox och en sjuledad släpvagnskabel, men jag använde bara tre ledare som kopplades till brytaren och parallellt med original strömbrytare.

Ja och så då en skyddad "bombfällarknapp" från Biltema, enligt länken ovan.

För några år sedan ropade jag dock in en sån här på Tradera:

http://www.tradera.com/item/302499/244666044/fjarrkontroll-vinsch-12v

Fast jag fick två kontroller till min, och den fungerar alldeles utmärkt, men jag fick koppla både upp och ned funktionerna över relän, då denna mottagare ger minussignal ut, nen det är inga problem!

Jag har en monterat likadan fjärrkontroll i en kompis terängbil, till en frontvinch, och här har vi uppmätt räckvidden till 50 meter, i skogen.

Det är egentligen sådana vinchar som dessa fjärrkontroller är byggda för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att undvika ofrivillig fällning av ankaret kopplade jag en sådan här till marningen av mitt ankarspels manöverspänning

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000019022

Ja, en extra brytare är ju naturligtvis inte helt fel.

Är väl tänkt att jag ska ha en "säkring" vid ankaret, typ en kedja eller lina som man fäster så inte ankaret kan fällas av misstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I nuvarande båt har jag engbo fjärrstyrning, den sitter monterad bakom motorerna, 12 meter båt, går att styra när jag står i fören, men inte på land.

I förrförra båten bytte jag fjärrstyrning då den gamla hade gett sig, monterade den under instrumentpanelen, 7,6 meter båt den gick att styra från land.

Glöm inte att montera på antennen, det gör stor skillnad.

Står att räckvidden ska vara 15 meter, men det kanske är vid "fri" sikt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att montera på antennen, det gör stor skillnad. [/

Så här ser den ut som jag ska montera dit, har du en likadan?

http://www.rnmarin.se/sv/articles/2.3259.5623/side-power-fjarr-1-x-bogprop-och-1-x-ankarspel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nör jag installerade mitt ankarspel, ett Acsharomaric, så hade jag inte råd att köpa en riktig fjärrkontroll, så jag gjorde nen själv med en gummikladd treläges återfjädrande strömbrytare, en liten elektronkbox och en sjuledad släpvagnskabel, men jag använde bara tre ledare som kopplades till brytaren och parallellt med original strömbrytare.

Ja och så då en skyddad "bombfällarknapp" från Biltema, enligt länken ovan.

För några år sedan ropade jag dock in en sån här på Tradera:

http://www.tradera.com/item/302499/244666044/fjarrkontroll-vinsch-12v

Fast jag fick två kontroller till min, och den fungerar alldeles utmärkt, men jag fick koppla både upp och ned funktionerna över relän, då denna mottagare ger minussignal ut, nen det är inga problem!

Jag har en monterat likadan fjärrkontroll i en kompis terängbil, till en frontvinch, och här har vi uppmätt räckvidden till 50 meter, i skogen.

Det är egentligen sådana vinchar som dessa fjärrkontroller är byggda för.

Min ser nog ut precis som den här fast dom stora fjärrkontrollerna är blå, den lilla kromad.

JAg har ett relä för upp och ett för ner. Kopplade såklart både upp och ner på reläna.

Ja dom funkar fint. Har inte kollat hur långt från båten jag kan gå men har väl varit minst 15-20 m bort vid tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att undvika ofrivillig fällning av ankaret kopplade jag en sådan här till marningen av mitt ankarspels manöverspänning

Är väl tänkt att jag ska ha en "säkring" vid ankaret, typ en kedja eller lina som man fäster så inte ankaret kan fällas av misstag.

Jag hat sett en fin sådan säkerhetslina, rostfri vajer med dyra karbinhakar på...

Som skepparen naturligtvis glömde bort att frigöra innan ankring. men den blyade ankarlinan löpte ut... och trasslade in sig i propellern när man skulle baka ut igen för att göra ett nytt ankringsförsök....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hat sett en fin sådan säkerhetslina, rostfri vajer med dyra karbinhakar på...

Som skepparen naturligtvis glömde bort att frigöra innan ankring. men den blyade ankarlinan löpte ut... och trasslade in sig i propellern när man skulle baka ut igen för att göra ett nytt ankringsförsök....[/

Ja, det är klart att det kan gå åt fanders om man inte tänker sig för......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett Ankarlift-spel i aktern med deras fjärrkontroll

38271a.jpg

Mottagaren sitter bredvid reläboxen långt nere i akterstuven. Jag kan stå på land framför båten och spänna upp ankartampen med fjärrkontrollen när jag gått iland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag spännt upp hakar jag en krok med en tamp, som sitter fast i förtöjningsknap, i ankarkättingen. Sen slackar jag den så spelet, dess infästning och lager inte behöver ta upp belastning från ankaret.

Det kan säkert åxå gå åt h-e. Därför tar jag alltid upp med den fasta kontrollen. Då glömmer man inte att tampen finns där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Engbo med fjärr. Mottagaren med antenn sitter längst fram i mottorrummet (under soffor och stuv) ihop med styrenheten, blir nästan midskepps. Jag kan köra ankarspelet från land. Båten är 8,25 lång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya båten har ett från varvet installerat ankarpel, en stor och tung apparat med blyad lina och kätting.

"Big Fish" -nånting, heter det. Har även samma firmas original fjärrkontroll.

Nu fanns det redan en sån ombord, men jag tycker det där fjärrkontrollerna är så fruktansvärt dyra.

3-5000 kr, det kanske finns nån som är nån tusenlapp billigare.

Det är några som lägger upp vinschar och fjärrkontroller på Tradera regelbundet, jag har sammanlagt köpt tre stycken, en till förra båtens Acharomatic, en till en kompis terrängbil, och en som jag använde för att fjärrstyra "en grej" i ett "gummihjulsfordon" som jag kör med ibland...  

Dessa tre fungerar väldigt bra, även den i båten, tappade fjärrkontrollen i en stor vattenpöl, kontrollen flöt, läckte in litet vatten i batteriluckan men funkade ändå, var sedan lätt att ta isär och torka ur. Och det är väl det som skiljer dessa från de som är marint anpassade, dom är inte vattentäta.

Jag kan väl tillägga också at dessa tre jag köpte är kodade olika de påverkar inte varandra, vilket vi ofrivilligt fick testat.

Det är sådana här:

217712603_b5b8c808-7061-40df-a00a-f13d87

Denna kostar 340 kr på Tradera just nu.

Det är väl inte alls samma kvalitet på dessa som för de som anakrspelstillverkarna säljer, men omkring en tiondel av priset, tillkommer gör två relän och några kabelskor, högt räknat en hundring till.

http://www.tradera.com/item/302499/248872078/fjarrkontroll-vinsch-12v?

På Tradera ligger även denna just nu:

221514895_9a3c2e80-7943-42c3-aab9-52cf54221514895_a67ec621-a053-4398-8a55-7a5eff

Av beskrivningen och bilderna att döma så är den mer marint anpassad.

2400 kr just nu.

http://www.tradera.com/item/343807/249567635/tradlos-fjarrkontroll-till-ankarspel

(Ursäkta tidigare gravt felstavade inlägg, dom är skrivna med stora fingrar på litet tangentbord på en Ipad med inbyggt felstavningsprogram, och inte går det att efterredigera heller... )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Engbo med fjärr. Mottagaren med antenn sitter längst fram i mottorrummet (under soffor och stuv) ihop med styrenheten, blir nästan midskepps. Jag kan köra ankarspelet från land. Båten är 8,25 lång.

Min styrenhet är tänkt att monteras i motorutrymmet och med de kablar som är med så är det tydligen tänkt att mottagaren ska sitta nära styrenheten.......

Skickade ett mail till Sleipner och ställde frågan var de rekommenderade var den skulle monteras, fick svar omgående, tack för det!

Så här löd svaret:

Hej,

Sändaren har en hållare som normalt monteras i anslutning till styrplatsen.

Mottagaren monteras någonstans bakom styrplatsen med hänsyn till dom säkerhetsmått som beskrivs i manualen.

Det är en fördel att sätta den över durknivå för räckviddens skull. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SeaSea har just nu ett erbjudande på fjärrkontroll Ocean Comfort för 785:- (stod i reklambladet som kom med båttidning igår). ordinarie pris enligt reklambladet 1590:- och enligt katalogen 1495:-.

Erbjudandet ligger inte ute på hemsidan men sök på artnr 38420.

Lite otydligt vad som ingår men är det komplett paket så verkar det ju prisvärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den mottagaren med tre, två större och en liten, fjärrkontroller som jag installerade för två år sedan kostade ordinarie pris 200kr inklusive frakt... men då köpte vi två stycken.

finns inget som skulle kunna funka bättre med dessa hittills.

kan kolla upp var polaren köpte om det är intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den mottagaren med tre, två större och en liten, fjärrkontroller som jag installerade för två år sedan kostade ordinarie pris 200kr inklusive frakt... men då köpte vi två stycken.

finns inget som skulle kunna funka bättre med dessa hittills.

kan kolla upp var polaren köpte om det är intressant.

Har ju redan inhandlat fjärren och den kostade betydligt mer än dina kan jag ju säga :-(

Varför fastnar inte smileysen som jag försöker lägga till?

Redigerad av Ancan-af-Argos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej... hoppas ankaret blir blötare och... kanske hänger snyggare än mitt då, så du får valuta.

egentligen skitsamma vad det kostar, klart värt pengarna... bland top 20 jag köpt... nr 1 är automover med borstfria motorer... nu gått helt perfekt i fyra somrar.. nr 2 är den före detta 1:an automover generation ett... den funkade bra i tio somrar men det krävdes en del byten av motorer, service mm.

Fjärr till ankarspelet kommer efter alla båtar och motorcyklar men före alla bilar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej... hoppas ankaret blir blötare och... kanske hänger snyggare än mitt då, så du får valuta.

egentligen skitsamma vad det kostar, klart värt pengarna... bland top 20 jag köpt... nr 1 är automover med borstfria motorer... nu gått helt perfekt i fyra somrar.. nr 2 är den före detta 1:an automover generation ett... den funkade bra i tio somrar men det krävdes en del byten av motorer, service mm.

Fjärr till ankarspelet kommer efter alla båtar och motorcyklar men före alla bilar...

Då prioriterar vi lika :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som en spin-off, lätt ot.

-Men jag har sett att det även finns dyra trådlösa fjärrkontroller till bogpropeller/propellrar.

Dom förstår jag inte vitsen med, varför behöver man manövrera en bogpropeller om man inte befinner sig vid en av båtens styrplatser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte tänkt tanken att det skulle "behövas" funktionen utanför båten med ankarspelat. OK. det kan man lätt klara sig utan men det är väl som när fjärrkontrollen kom till tv:n. Hur många dom helst sa "sååå lat blir jag allldriiig att jag inte orkar byta kanal utan fjärrkontroll"

"Man" upptäcker nya "nyttor" om praplyet är öppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...