firefish 245 Postad 17 Januari , 2016 Jag har en pytteinverter på 150 watt i båten, vill ha en större. Funderar på denna http://www.blocket.se/sodermanland/Konvertera_12V_till_220V_for_el_artiklar_62635859.htm?ca=11&w=3på 6000 watt som har en trevlig prislapp. Finns det några prestandanackdelar med en stor inverter jämfört med en liten? Hur kinkig ska man vara när det gäller sinuskurvan? Ska ju mest köra olika elverkyg, kanske en liten pinnsvets ibland, och jag vet inte hur känsliga de är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 17 Januari , 2016 (redigerade) Min erfarenhet säger att känsliga elektroniska apparater, datorer och liknande gärna vill ha en ren sinuskurva. Vanliga enkla elverktyg är inte så känsliga. Jag har kört vanliga borrmaskiner och slipmaskiner på min inverter, samt luftpump till gummibåten. Men den används mest av tillfälliga besättningsmedlemmar som inte har en 12-voltsladdare till sina mobiltelefoner... nu pratar vi om att skjuta trutar med luftvärnskanon... Pinnsvetsar, i alla fall de enklaste, saknar elektronik, de består ju mest av en jättestor vridtransformator, men dom drar ju massvis med ström, klarar en inverter verkligen att driva en pinnsvets? Ok, en på 6KW kanske fixar det... inte vet jag... Jag har själv en inverter med modifierad sinuskurva på 900W... Det har hänt att jag kört en laptop och en liten platt-tv på den, båda protesterade, det blev ett otrevligt brum i datorns nätdel, och störningar på tv-skärmen liksom ett brummande ljud från nätdelen även där. Då jag vände stickkontakten i uttaget försvann störningarna på datorn, och det blev bättre, dock inte riktigt bra på tv´n. Att omvandla elektrisk energi genom en inverter eller på svenska, en växelriktare, är ju att gå över ån efter vatten, det blir en massa förluster. Om du skall el-svetsa så skall du nog ha motorn gåendes på hög tomgång samtidigt... Sedan finns det speciella generatorer, som drivs av huvudmotorn med tillhörande elektronikboxar, dessa kan ge stabiliserad 50 Hz enfas 240v eller trefas 400v, för att driva elverktyg och annat. Jag vet inte vad dessa heter, men jag vet att man finner sådana i brandbilar, ambulanser och liknande fordon. Säkerligen ohemult dyra. Kanske är det en sådan lösning du skall satsa på om du använder båten yrkesmässigt. Möjligen kan ju ett mobilt elverk vara en billigare lösning, och om jag inte missminner mig finns det väl även bensinmotordrivna elsvetsar för mobilt bruk... men då har man ju låst sig till en funktion... Redigerad 17 Januari , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Januari , 2016 De där enklaste pinnsvetsarna utan elektronik som du skriver om finns det väl knappast någon som använder längre. Det är växelströmsvetsar som är svåra att använda och väldigt begränsande när det gäller val av elektroder. Numera köper man en mycket bättre invertersvets för två- tretusen som klarar de flesta typer av elektroder, är lätta att använda och oftast nöjer sig med en fas och tio ampere säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 Januari , 2016 Just en sådan tänkte jag mig. Men nu såg jag att invertern jag länkade till angav 6 kW som max, den är egentligen på 3 kW. De med ren sinus är rejält mycket dyrare. Kanske värt att satsa på ett bensinelverk i stället. Fast det är ju lite overkill för att ladda datorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Januari , 2016 En invertersvets innehåller massor av elektronik. Jag skulle inte våga köra den på modifierad sinusvåg med mindre än att tillverkaren av svetsen säger att det är ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Januari , 2016 En stor stabil inverter kostar! Ren sinus är ännu dyrare. Lika dyrt, eller billigt, som ett bensindrivet elverk som du dessutom kan ladda batterierna med... Batterier ja, ska du driva en liten pinnsvets en längre stund behöver du fler batterier också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 17 Januari , 2016 En liten svets brukar ju kräva minst 10 A säkring vid 230 V så då har vi upp mot 3000 W effektbehov. Vid 12 V blir det 250 A så du behöver - som Funkis skriver - troligen bygga ut batteribanken för att kunna svetsa. 10 minuter per 80 Ah-batteri (i teorin) och det räcker ju en bit för enklare reparationer. Det gäller att ha batterier av en typ som är avsedda att ta ut stora strömmar ur, ett typiskt förbrukningsbatteri ska inte belastas så kraftigt. Vissa saker går inte så bra på fyrkantsvåg, men vi har kört våra datorer på modifierad sinusvåg utan att ha märkt några problem (hittills). Den äldre laddaren hade trafo och den nyare har en swichad laddare. Frågan är om det är bättre att ha en "tung" laddare med transformator eller om det är bättre att ha en modern "lätt" laddare som knåpar ihop strömmen till rätt spänning själv. Någon som vet? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 Januari , 2016 Men hur ofta kan man behöva svetsa under gång då? Jag har visserligen haft stålbåt och svetsat ganska friskt i den under åren, men aldrig när jag inte haft tillgång till landström. Behovet av en inverter har hos mig aldrig känts särskilt stort jag har istället skaffat 12/24 V. laddare till datorer och telefoner. När det kommer till borrmaskiner så duger de flesta batteridrivna till dom småjobb man behöver göra när tillgången till landström tryter. Men OK, för de med flera datorer, paddor och annat som skall laddas ombord så kanske en mindre inverter med ren fin sinusvåg är bra, men en stor som duger att svetsa med ställer jag mig extremt frågande till. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 18 Januari , 2016 Mitt tips är att ta effektangivelserna med en STOR nypa salt. Står det 3000W och 6000W i topp så räkna med 3000W topp och strax under som kontinuerligt. Ofta är den angivna toppeffekten under så extremt kort tid (fåtal ms) att värdet inte är praktiskt användbart. En pinnsvets som går på 10A kräver oftast att säkringen är trög. Det innebär att den kan dra 15A under kanske sekunder. En inverter har elektronisk övervakning av överlast och klipper i princip bums (inom ms som sagt). Så för att köra pinnsvets skulle jag nog köpt en inverter som var specad kanske 5000W kontinuerligt. Sedan är begreppet "modifierad sinus" intressant. Förr hette det "modifierad fyrkantsvåg", för det är precis vad det är - en trapetsformad fyrkantsvåg. Men låter inte lika fint som om man kan få med "sinus" i ordet. Tänk också på att 3000W innebär uppåt 300A på 12V-matningen, en matning som inte får gå under 10,5V vid invertern eftersom den då kommer slå av. Du behöver en stor batteribank (=låg inre resistans) samt grova och korta kablar. Jag hade nog lagt svetsfunderingarna via inverter på hyllan och lagt pengarna på ett litet motordrivet elverk för dessa tillfällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 18 Januari , 2016 Min erfarenhet är att vanliga 10 A automatsäkringar ofta bryter även för en liten invertersvets även vid bara 70-80 A svetsström. Jag tar mest ström via övergång 1-fas från en 3-fas handske för att få 16 A och då bryter det aldrig. Spänningsfallen gör det även ofta svårt att svetsa om man inte har tillräckligt grov kabel, man får helt enkelt inte ut så mycket ström man vill. Märks ännu mer tydligt när man svetsar med generatoraggregat 3 Kw, skulle kunna tänka mig att det blir något liknande med en inverter eller tom sämre pga fler källor till spänningsfall. Ska man svetsa med bra resultat krävs tillgång till riktigt bra strömförsörjning, har man inte behov av nödreperationer med svets så instämmer jag i tvivelkören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 18 Januari , 2016 Jo jag använder en väldigt enkel "oelektronisk" pinnsvets, ungefär en gång om året... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Januari , 2016 Hittade ett par trevliga sajter...Dels lite grundläggande "inverterkunskap" på svenska.Dels en snygg bloggsida där kvaliteten på två av TBE:s invertrar granskas i detalj. Den första är väl den som Firefish tänker sig?Haha, komponenter byts och saker snyggas till och förbättras. Många fina foton, fast priset tar nog värmekamera-bilderna i slutet? Värmen från säkringarna avslöjar att de är något underdimensionerade enligt den stränge skribenten. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Januari , 2016 Rättelse:Off Topic men den "stränge skribenten" i min länkade bloggsida ovan säjer inte alls att säkringarna skulle vara feldimensionerade som jag slarvigt påstod. Bara att de varma.[Helt normalt, för åtminstone enkla trådsäkringar måste ju få bli varma ifall de skall kunna "brinna av" enligt spec, metallers smälttemperatur är ju rejält hög. Dessutom påpekar han tydligt att kylfläkten är satt ur spel. (För att kunna ta FLIR-bilden måste höljet vara borta men samtidigt saboteras tyvärr fläkt-luftströmmen inuti.) Påpekas också tydligt att bilden också tagen vid stresstest med full belastning.]Rätt skall vara rätt, ber härmed om ursäkt!Blev nog litet för exalterad över värmekameran som felsökningsverktyg? Börjar komma ner i pris också, har nu hittat en byggsats för "endast" 4000 kronor. (I DENNA av NyTeknik:s artiklar nämns - bland kommentarerna - två tillverkare, FLIR respektive "Seek Thermal". Säkert svindyra, har inte ens kollat. Men efter snabb googling hittade jag i alla fall DENNA jämförande filmsnutt.)Värmekamera är nog fortfarande litet för dyrt för gemene man, men om man som TS Firefish har en firma (Wallner Marin enl. trådhuvudets länk) så kommer saken i ett annat läge?Haha, börjar fantisera litet...Lokalisera dåligt verkande eller dåligt kyld cylinder på fiskare Garbos gamla trotjänande diesel?Hitta bortsprungna men levande (varma) husdjur snabbt, dessutom mitt i natten?Bara en nyss lössläppt fantasi, men men. ;-)Läcker bild ur bloggen, rent av snudd på fusk vad gäller felsökning detta med värmekamera? ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser