Georg_Ohm 4 832 Postad 16 Januari , 2016 Hej! Jag har exprimenterat litet med Rocas gamla torkarmotor och Biltemas 25-8910. Dessa båda är väldigt lika varnadra, misstänkt så lika att dom kanske är tillvernade på samma firma. Elektriskt: Det finns tre anslutningar på motorn, men det skal kopplas fyra kablar för att den skall kunna fungera som det är tänkt. +F, "fast" höga hastigheten. L, "low" låga hastigheten. S, "self parking" självparkeringen. Dessuotom måste man ansluta en minuskabel med ringkabelsko i godset, lämpligtvis i en av de långa skruvarna som håller inom motor, växellåda och monteringsfästet. Detta kom jag fram till: S skall inte vara inkopplad när F eller L får spänning. Vad som då händer är att motorn gör en tillfällig varvtalsändring var gång matrisen i växellådan kopplar ihop S och L, tydligast märks detta på den höga hastigheten. Man kan inte helt utan vidare koppla ihop flera motorer till samma strömställare. Tja, det går om du lyckas att få dem att vara 100% synkrona, men så funkar det inte i praktiken. Vad som händer är då motorerna går litet i otakt när man stänger av, är att självparkeringsfunktionens kabel även läcker ström bakvägen, och håller på så sätt igång även den motorn som skulle stått stilla, ja då om låg och/eller höghastighetskablarna då också är ihopkopplade parvis. Det behövs alltså en treläges strömställare l-ll-lll, till varje motor, precis så som såväl Roca som Biltema förespråkar i sina kopplingsscheman. Första läget ger bara spänning till självparkeringen. Andra läget, bara till låga hastigheten. Tredje läget bara till höga hastigheten. Roca har en sådan strömställare i sitt sortiment, men den är dyr. Jag skall kolla om jag finner en lämplig annorstädes, återkommer om det. Att koppla över en treläges vippströmbrytare l-0-ll med konstant matning av självparkringen funkar då, men det blir inte bra. För att undvika att motorerna triggar varandra då man bara har en strömställare kan lösas med olika lösningar med relän, jag funderar på det också, eller med en smidigare lösning med tre dioder till varje motor, det har jag provat ut, bara det att det krävs en diod som klarar relativt hög ström, samt att dioder ger 0,7 V spänningsfall. På mitt arbetsbord drog motorerna omkring 1A obelastade på låga hastigheten och under självparkeringen. Mellan 1,5 och 2 A på höga hastigheten, observera att detta var då utan torkararmar... Alltså drar motorerna säkerligen det dubbla eller mer då man har långa torkarblad på långa armar gåendes mot en torr vindruta. En gammal väl inkörd motor drog generellt mindre ström. Mekaniskt: Konstrukttionen består av en liggande elmotor med permanentmagneter, bör alltså monteras långt bort från båtens kompass. Motorrns utgående axel har en snäckväxel, som drever ett kugghjul av nylon, i detta dinns det seda exentriskt placerade hål, för olika svepvinklar, där en koppelstång driver en vevaxel, som då även utgör den utgående axeln, eller spindeln vilken man sedan monterar torkararmen på. På undersidan av det kugghjulet av nylon finns det en matris av mässning, denna löper mot en kontaktgrupp som styr slälvparkeringen. Genom att flytta denna matris 180 grader man kan ända självparkeringen från höger till vänster. Koppelstången kan sättas fast i olika hål för att ända svepvilkeln, 83, 100, 110 eller 120 grader. Svepvinkeln kan ändras även då motorn är monterad i båten. Utgående axel är 16mm och har splines. Möjlighet finns för att montera parallellarm. Min båt... Har tre vindrutor, men bara torkare på mittenrutan, något irriterande. Då denna båt har höga fribord och en stor "keps" på hyttens framkant så då skyddas rutorna bra från regn och sjörök, men det händer att såväl regn som stänk träffar rutorna, men rätt sällan. Därför valde jag av kostnadsskäl att köpa Biltemas torkarmotorer som kostar hälvten av Rocas, Roca har dessutom bytt modell.. det siter en gammal Roca i nu, den är vit, Biltemas är svarta, så jag köpte en burk med vit sprayfärg också... Denna tråd kanske hade passat bättre under "projekt" men jag lägger den här då diskussionen om inkoppling etc varit uppe tidigare. Det är tillåtet att kommentera eller ge ytterligare tips. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 16 Januari , 2016 (redigerade) Har ju också en båt med tre rutor, men bara en torkare på den högra rutan framför den inre ratten. Sen är mittrutan öppningsbar så det händer ofta att jag öppnar den så att jag kan se under. Bytte ut den gamla torkaren mot en ny Roca för nåt år sen. Den nya hade legat hemma i källaren i några år innan jag "kom till skott". Egentligen var det synd att byta. Den gamla gav ifrån sig en sån härlig doft som påminde om många tillfällen från mitt yrkesliv, varje gång den kördes. Behöll ju den gamla strömbrytaren med till och från och kompletterade med en omkopplare som låg i "bra att ha lådan". Det där med låda, var väl en mild överdrift. Hittade den väl i röran i källaren. Spänningen ligger således på konstant på parkeringsläget. Funktionen har däremot varit utmärkt. Funderade ju när förra tråden var igång på om jag skulle mäta på torkaren för att få en koll, men plastandet och målandet har trängt bort alla sådana tanka. Får se frampå våren när jag skall fixa lite med el om jag kollar på torkaren och ev gör nån åtgärd. Ett par reläer eller en ny omkopplare!? Redigerad 16 Januari , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 16 Januari , 2016 Jag lyckades använda en befintlig 0, 1, 1+2 brytare som jag inte ville byta ut genom att koppla via två växlande reläer per motor. Reläerna köpte jag på Biltema. Man ska helst säkra av varje motor med 5A säkring för att skydda motorn mot varmgång om den blir blockerad eller om torkar na går torrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 16 Januari , 2016 Jag har ritat en fin reläkoppling, sammanlagt fyra växlande relä och endast en l-0-ll strömbrytare, ett av dessa relän styrs av två dioder från l och ll läget på strömbrytaren, och bryter strömmen till självparkeringen då man kör låga eller höga hastigheten. Känns som en omständlig lösning. Annars funderar jag på en eller tre sådana här: Men då med 0-1-2 lägen. Men då kan man kanske lika gärna köpa Rocas. Möjligen har jag några sådana hemma i nån skrotlåda eller "osorterad" flyttkartong... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Januari , 2016 Det behövs inga dioder. Reläerna förhindrar baklängesmatning vid parkering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Januari , 2016 Vill du gå all in så har Roca en box som ser till att torkarna går synkroniserat. Det blir snyggare så men det kostar... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 17 Januari , 2016 Då jag bara hade slutande brytare skulle dioderna driva ett relä som bröt strömmen till självparkeringen, men nu blir det andra grejer... Men nu hittade jag en treläges vridströmställare 1-0-2, en byggbar variant som man kan själv bygga på med olika kontaktgrupper. Så den får två kontaktgrupper för varje torkare, låg- och högfart, dessutom en fjärde grupp som bryter stömmen vid 1 och 2 till självparkeringen. Dessvärre har den nollan i mitten, men den var ju gratis... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 Februari , 2016 Hej igen. Jag fann en Rocas originalströmställare i en rea-låda i en båttillbehörsbutik, dessvärre bara en. Så jag tillverkade en liten panel av aluminium. Jag hade också liggande en liten elektronikbyggsats, Welleman, en timer, som jag hade tänkt använda som intervalltorkare till en liten helt öppen bil jag har, men rätt meningslöst då den aldrig kommer ut om det är nederbörd. Så dessa prylar smiddes ihop med tre automatsäkringar. Nu stall det till tre dubbelrelän också. Jag återkommer med bilder och kanske någon enkel skiss hur jag har kopplat. Jo jag köpte två parallelltorkararmar också, befintlig torkare har redan en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Februari , 2016 Jo jag köpte två parallelltorkararmar också, befintlig torkare har redan en sådan. Du satsar på en riktig regnig sommar!? Eller kan möjligtvis din teori va. "Har man grejer att hålla undan regnet - så kommer det inget". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 Februari , 2016 Jag köpte ju en ombonad båt med negativa vindrutor och ett tufft stuk. En båt som är ombonad och som tål vårt klimat! Det är minsann ingen vackertväder- däj- kruser, jag vet hur somrarna brukar bli, en del fint väder, men lika mycket blåst och regn... Eller, svar på din fråga " just det!" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 Februari , 2016 (redigerade) Nu börjar det likna nånting: En egenhändigt tillsnidad panel, innehåller en treläges Roca strömställare, en strömbrytare till intervalltorkare, tre 5A automatsäkringar samt en blå lysdiod i hållare. Här är baksidan, i mitten en liten timer från Wellerman, inköpt hos Kjell och Company. Jag har ännu inte värmt på krympslangarna. Kabelskorna är oisolerade, klämda och lödda, för säherhetsskull. Timern är inte fuktskyddet, jag vet, men denna panel kommer att sitta i instrumentpanelen i en väderskyddat hyttbåt, den gången det kommer fukt till timern är det inte läge att använda torkarna längre, då skall flytvästen redan sitta på! Timerns reläutgång är kopplad till strömställarens lågfartsläge. Lysdioden lblinkade alldeles för starkt, så den kommer att tas bort, eller bytas ut. Här är reläenheten. Jag vet att reläerna är en "aning" överdimensionerade, men dom låg i garaget oanvända, var från början avsedda till ett annat projekt som aldrig blev av. En annan fördel är att det är dubbelrelä, ett sådant till varje torkarmotor. Gul kabel styr lågfarten, grön styr högfarten. Vit kabel till självparkeringen. Gul, grön och vit är kopplade till Roca-strömställaren. Det tre röda kablarna på reläernas ingång, är kopplade till var sin automatsäkring. De oanslutna kontaktblecken skall sedan kopplas till respektive torkarmotor. Vad den röda och svarta kabeln är till har du säkert redan listat ut. Röllakanmattan var ett fynd på en loppis, 100kr.... visst är den snygg!? Timern då, den har två justermöjligheter, man kan justera pulsens längd och pulsens frekvens. Pulsens längd bör vara på litet mer än en sekund, jag har nog ställt den på ungefär 1,5 sekund, för att motorn skall hinna gå över parkeringsläget innan strömmen bryts. Frekvensen, hur ofta man vill ha ett svep borde man kanske kunna justera, (ibland duggregnar det, och ibland regnar det inte ett dugg) på panelen, men jag valde bort den möjligheten, jag har ställt svepfrekvensen till omkring 5 sekunder. Annars kan man ju löda på en potentiometer på 5k ohm, tror jag det var, istället för den lilla "poten" som sitter på kortet. Kretskortet sitter med kraftful dubbelhäftande tejp, denna kallas för "servotape" av dom som flyger modellflygplan eller seglar med modellfartyg. Är det nån som vill se ett kopplinsschema? Jag har inte ritat något sådant... ännu... Möjligen har jag konstruerat någonting onödigt... kanske är detta en "Citroën-lösning" ett utomstående teknisk lösning på ett problem som inte existerar... Redigerad 5 Februari , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Februari , 2016 Lysdioden är den till för att indikera att torkarna går? Verkar vara lite citroen inspirerat om det är så. he he Kalle / som åker citroen berlingo till vardags Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 Februari , 2016 Jag sålde min Berlingo, till förmån för en C3 Picasso... Hade garaget varit större hade jag haft plats med en DS, padda, men man kan inte ha allting... Nja, lysdioden indikerade att intervalltorkaren, alltså timern gav en puls ut. Men den skruvades bort för en stund sedan. En svart plastplopp sitter nu i hålet, det kan bli plats för en tryckknapp till vindrutespolning i någon framtid, om det skulle behövas. När man får saltstänk på rutorna får ju dessa en vit hinna som försämrar sikten och sliter på torkarbladen. Hittills har jag dock inte fått någon sjörök eller skvätt från havet in på rutorna, så jag kanske spolar spolaridén. Men vi får väl se när jag möter svallet från "M/S Byfånen" eller bogvågen från monterkatamaranerna som Styrsöbolaget och Kostertrafiken vräker fram i respektive skärgårdar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser