trewq 591 Postad 19 Januari , 2016 Värmeväxlaren kan bli skitig av sjövattnet. Mycket beläggningar kan "bränna" fast. Värmeväxlaren i bilen blir ju inte utsatt för mer än lite damm och flugor. Stör inte särskilt men får du fullt av lera över hela kylaren... då får du nog skölja även den värmeväxlaren. sen är ju såklart växlingen från metall till vatten extremt mkt effektivare än till luft. fast ja... jag har nog sköljt av växlare både på bil och motorcyckel. Även sköljt igenom sjövattensystemet i lilla båten. Det gjorde ingen skillnad. Däremot när jag sköljt ur sötvattensidan har det haft nytta. Senast såpass att jag kopplade bort det eftermonterade sötvattesystemet och jackade i direk från sjön. Slut på varmgång... Kan koppla slangen för sjövattenintaget till dricksvattentanken, brukar göra så för att tömma tanken när båten kommit upp på land. Då blir värmeväxlaren genomspolad. Skulle gå att använda även för att provköra motorn på vintern, men man får se till att köra ur allt vatten. Brukar köra tills det inte kommer något vatten ur avgasröret och sedan lossa slangen, då rinner kvarvarande vatten i värmeväxlaren ut. På utsidan av skrovet har jag plastat fast en sil av sådant nät från trädgårdsshopen som man sätter runt träd för att skydda det mot harar. För övrigt ett suveränt material, använde det först runt lastbågarna på bilen för att bli av med ett visslande oljud. Tappade det dock i Österrike och försökte köpa nytt där men lyckades inte översätta "antignag" till tyska. Har det också som botten i diskmaskinens bestickkorg, har hållit i många år nu, till skillnad från skräpmaterialet som originalkorgen för 2-300 kr är gjord av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Januari , 2016 David köpte Martecen, skickade nyss iväg den.Hoppas den kommer uppföra bra som vanligt även hos nye hussen! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 6 Maj , 2016 s59746 skriver att "vattenkylda flygplan var lika ologiskt som luftkylda båtar"Det kan ju låta logiskt presenterat på detta vis, men En av de mest använda flygplansmotorerna i Första världskriget var Hispano suizas V8, och Rolls Royce Merlin V12 i andra värdskriget. Båda vattenkylda. Stjärnmotorerna var oftast luftkylda. Luftkylda båtmotorer förekommer/ har förekommit. Jag har en amerikansk fyrahästars Clinton som är luftkyld, och en kompis har puttrat omkring med en luftkyld Bernhard i sin snipa. Logiskt? Tja... Det är onödigt att försöka "uppfinna hjulet igen", ett kylsystem som finns på marknaden för befintlig båt och motor fungerar antagligen riktigt bra, så jag skulle rekommendera att använda färdiga lösningar. Sedan är det ju en annan sak om huvudidén med båten är att experimentera och prova nya lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 7 Maj , 2016 Förlåt lite OT, men...Vattenkylda motorer på flygplan är överlägsna på allt utom vikt. Luftkylda motorer måste passas vid t ex dykningar, så de inte blir chockkylda. Vattenkylda motorer sköter sig själva på ett helt annat sätt. Den mest perfekta kolvmotorn till flygplan jag kan föreställa mig är en V-motor, diesel, vattenkyld. Den har bara vikt som nackdel, men en del av den nackdelen vägs upp av att den drar mycket mindre bränsle, så man kan flyga med mindre bränsle i tankarna och ändå få samma räckvidd. Det är rätt absurt att flyget är så gammalmodigt. Hade det sett likadant ut med bilarna, hade vi kört runt i, förvisso välvårdade, men tekniskt uråldriga, härken från 50-talet.Nej, titta på Diamond DA40/DA42 (i dieselmotorsutförande) och liknande mästerverk! Modern formgivning, modern instrumentering, moderna motorer. De hörs knappt när de flyger över en, jämfört med antika pjäser som nån skruttig C-172:a eller PA-28:a som dånar och hörs på mils avstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HaraldssonD 3 Postad 1 September , 2016 Hej igen! Nu nu har det gått en sommar med Sunwind 26:an. Har blivit en hel del seglat med båten, om md5an fungerar fin fint och startar snällt varje gång. Jag köpte en begagnad Martec värmeväxlare med elpump av Thomas här på forumet. När jag fick hem värmeväxlare kontrollerde jag skicket och beställde några slangar ny Gavelpackning, zinkanoder, och nipplar. Monteringen gick fint, hade montering anvisning så det var bara jobba på höll på en förmiddag. Jag spolade bara rent med vattenslang i rören, lossade termostaten och rengjorde, bytte ej termostat. Har inga problem med hög temperatur eller liknande, jag monterade även filter/sil och det är verkligen minimalt med rostflagor, kanske någon liten liten. Motorn har används en hel del och det känns bra med monteringen och förhoppningsvis håller motorn många år till nu, när den slipper kylas av saltvatten. Jag bytte även bälgen innan sjösättning och motionerade alla ventiler som gick till skrov genomföringar. Mvh David 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2016 Det här med bilkylare till en vattenkyld motor. Visst fungerar det, så har de flesta lite större elverk. Avgaser och ev backslag är däremot ett annat problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HaraldssonD 3 Postad 1 September , 2016 (redigerade) [quote name="Haraldsson Redigerad 1 September , 2016 av HaraldssonD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser