Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
HaraldssonD

Montera bilkylare på md5b? Sluten krets.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har köpt min första segelbåt en Sunwind 26

 

Sitter en md5 motor i båten, utan värmeväxlare så motor kyls direkt med havsvatten.

 

Jag funderar på att pröva montera en ny vanlig rejäl bilkylare med elfläkt.

 

Så jag kommer inte använda mig av någon värmeväxlare utan bara ha en krets.

Kylare kommer sitta montera under locket i sittbrunn till vänster.

Idag är det 2 hål som som går in under vänster soffa i sittbrunn där kylaren kommer vara monterad. jag tänker in luft i ena, ut varmluft i andra.

 

Givetvis ska det fungera att köra motorn i flera timmar utan överhettning, jag kommer ha en temperaturmätare så jag kan se kylkretsens temperatur.

 

Jag tänker att min lilla 7,5hk diesel motor ger så lite värme så det borde inte vara några problem att använda sig av en bilkylare som är gjord för att kyla en bensin motor med ca 100hk.

 

Vad tror ni om detta?

Tacksam för svar.

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har köpt min första segelbåt en Sunwind 26

 

Sitter en md5 motor i båten, utan värmeväxlare så motor kyls direkt med havsvatten.

 

Jag funderar på att pröva montera en ny vanlig rejäl bilkylare med elfläkt.

 

Så jag kommer inte använda mig av någon värmeväxlare utan bara ha en krets.

Kylare kommer sitta montera under locket i sittbrunn till vänster.

Idag är det 2 hål som som går in under vänster soffa i sittbrunn där kylaren kommer vara monterad. jag tänker in luft i ena, ut varmluft i andra.

 

Givetvis ska det fungera att köra motorn i flera timmar utan överhettning, jag kommer ha en temperaturmätare så jag kan se kylkretsens temperatur.

 

Jag tänker att min lilla 7,5hk diesel motor ger så lite värme så det borde inte vara några problem att använda sig av en bilkylare som är gjord för att kyla en bensin motor med ca 100hk.

 

Vad tror ni om detta?

Tacksam för svar.

Mvh David

 

Det fungerar säkert alldeles utmärkt i teorin. Men en bilmotor som när den ger 100 hk har en kraftig fartvind och en stor fläkt som hjälper till med kylningen. Dessutom har den för det mesta oljekylare dessutom.

Men utan fartvind måste du ha en rejäl fläkt och rejäla luftkanaler. En rejäl fläkt drar mycket ström, vanliga bilfläktar kan vara på 500 w. Elförbrukningen kommer att bli stor och kanske större än vad din generator klarar att leverera. Du blir även helt elberoende för motorgång. Tror inte heller man vill sitta och lyssna på en kylarfläkt någon meter ifrån där man sitter och styr.

 

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I teorin borde det funka med att installera t ex en gammal oljekylare som funkar som värmeväxlare, och sedan en pump till. Du kan då skapa dubbla kretsar. Sjövattnet behövs ju också för att kyla och dämpa avgaserna.

I teorin, alltså.

 

I praktiken... tja, motorn är ju en 30 år gammal minst, och har fullt med gamla avlagringar i kylkanaler mm. Risken är rätt stor att du istället kommer att korta livslängden på motorn när rost och avlagringar släpper och täpper igen växlarens kylkanaler och orsakar kokning.

 

Mitt råd - underhåll motorn och ge den kärlek, men bygg inte om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Precis sådant jag vill höra!

Har ingen erfarenhet av dessa båtmotorer!

 

Ja det är mycket att tänka på.

 

Om den nu skulle fungera med en 1 krets bilkylare så måste jag då ha någon typ av sil till rostflagor som fortfarande klarar flödet i kylsystemet.

 

Hur fungerar det med kyling och dämpningen av avgaser?

 

Just det! kylvatten strömmar ut på samma ställe som avgaserna,? hur kan det påverka?

 

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är vitsen med att krångla till det? Motorn är ju konstruerad för att kylas antingen med sjövatten eller ett slutet system med värmeväxlare som i sin tur kyls med sjövatten.Vad vill du vinna på att montera en bilkylare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ombyggnaden är ju för att inte motorn ska rosta upp.

 

Fördelen som jag ser.

Använder bara båtens mekaniska pump

Låg kostnad för installation.

 

 

Slipper köpa dyr vattenpump och dyr värmeväxlare.

 

Är ingen värmeväxlare som slits av saltvatten och ingen elektrisk vattenpump som kan gå sönder helt plötsligt.

 

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan kylning av avgaserna kommer avgasslangen att smälta med risk för brand ombord. Du kan ersätta den med ett rostfritt metallrör, bygga en ljuddämpare för torra avgaser och sedan värmeisolera allt så att inte omgivningen tar eld. Båten får då ett fiskebåtsljud, typ.

 

Efter 30 år (minst) i sjövatten kommer din ombyggnad varken göra från eller till för upprostning gissar jag. Det finns en anledning till att man sällan eftermonterar slutna kylsystem på gamla motorer. Även om man installerar en sil.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjulet är redan uppfunnet!

 

Sjövatten=oändligt med kylning.

Kylfläkt = jävla oljud. Det är bara att räkna på saken hur mycket luft som åtgår för att kyla motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett kul projekt, men....

Jag installerad sötvattenkylning på en 20 år gammal motor (ostkusten) med en sil före värmeväxlaren, rensade toppen från lös rost, ingen rost på cylindern som har en kylmantel i stället för kanaler i blocket. Köpte kylen begagnad, vill minnas att den var tänkt för bl.a. MD5. Har därefter under 20 år inte sett en rostflaga i silen. Det finns väl inte sil i bilmotorer? 

Tror att du har två problem, det ena är att du måste fixa vattentillförsel för att kyla avgasslangen, det betyder enklast att den gamla vattenpumpen måste användas och när du ändå spolar runt kallt vatten är det väl praktiskt att använda det..

Det andra problemet är att transportera bort den värme som fläkten drar ur kylaren, det kräver nog ett rätt stort hål någonstans i båten.

Min motor är på 12 hkr och suger i sig sådär 10 liter luft i sekunden, man kan ju då tycka att den ventilationen borde ta hand om en hel del av värmen i motorrummet, men när man har kört ett tag är det 60 grader varmt där. Motorn är inte utrustad med termostat, ska tydligen vara så, och jag tror sällan kylvattnet blir 60 grader, kan öppna kylarlocket och stoppa ner ett finger utan att bränna mig. Har haft noll problem med kylsystemet.

Min slutsats blir att, visst vore det kul, men satsa i stället på en vanlig sötvattenkylning, det blir för mycket jobb och konstiga (dyra) lösningar annars.

En varning dock, att installera sötvattenkylning kan innebära högre drifttemperatur, och att det kan uppträda små sprickor som inte visar sig vid lägre temperatur. Jag har råkat ut för en liten spricka i toppen som nu är svetsad men som irriterade genom oljeläckage, kanske berodde den på att motorn blev varm, det visade sig efter en timmes körning på fullgas. Vet inte om det hade med kylsystemet att göra.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade in sötvattenkylning i min MD6A som tidigare hade gått 10år på ostkusten + 20år i Vänern. Monterade också in en sån där sil.

Det enda problemet jag hade var att motorn gick varm efter nån timma, vilket visade sig bero på att jag inte lyckats lufta ordentligt, utan det hade bildats en luftficka nånstans, osäkert var.

Men därefter har det fungerat klanderfritt. Jag har inte heller lyckats fånga upp nån rostflaga i den där silen, så även silen är nog överreklamerad, men den är nog ändå bäst att sätta dit på en så gammal motor.

Håller med övriga, konstra inte till det utan satsa på sötvattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda vitsen med ett slutet kylsystem är som jag ser det att du blir dels okänslig för is (att is sätter igen sjövattenfilter och /eller intag) samt att du slipper oroa sig för frostsprängningar på vintern. Ja, du slipper en genomföring också.

 

De större båtar som har slutna system har ju oftast skrovkylning, alltså rör som löper längs med skrovets insida och använder skrovet som en kylare (fungerar inte på en plastbåt). Dessutom tror jag det är brukligt med en rejäl kylvattenbehållare som kan lagra värme och agera buffert vid behov (kan ju i en fritidsbåt kanske lösas med en stor varmvattenberedare).

 

Jag tror inte du ska vara rädd för att bygga om till sötvattenkylning, det kan ju aldrig vara dåligt och bättre sent än aldrig. Att använda en bilkylare med fläktar, luftkanaler och det ena med det andra som kylning av avgaser verkar dock vara att gå över ån efter vatten.

 

Vill du fixa och dona kan du ju bygga om till sötvattenkylt och fixa gångvärme och varmvattenberedare, det har du större glädje av du är ute på sjön. Och skulle vattenintaget bli blockerat kan du använda varmvattenberedaren och elementen som "nödkylning".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Plast och träbåtar brukar ha kylrören utanpå skrovet om man satsar på kölkylning.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag är en aning kluven till den här idén. HaraldssonD's projekt skulle vara intressant att följa och se hur det fungerar men jag är tveksam. Slutna kylsystem med kanaler i plåtskrov eller rör runt kölen finns ju, framförallt på arbetsbåtar som jobbar i grunt vatten eller där vattnet är förorenat te.x stockflottning. En del sådana båtar har ibland luftkylda motorer. 

 

Jag ser ändå några problem som redan blivit nämnda. Som det här med avgaskylningen. Utan vattenkylt avgassystem så får man utan tvekan problem med de heta avgasrören i båten. Om man vill ha lite ljuddämpning, något som kylvattnet annars har en stor roll i så blir man ju tvungen att sätta in en plåtljuddämpare av bilmodell. Eftersom det är fråga om en båt kan man inte använda vanliga bilgrejer utan blir tvungen att bygga avgassystemet i syrafast, det finns bilgrejer i rostfritt men de är knappast syrafasta Man kan ju tänka sig att linda rören med speciell isolering, sådan som används på tävlingsbilar, den kan vara lite marig att få att hållas på plats på avgaslimpan. Avgasrörets skrovgenomföring måste också vara gjord så att värmen från det heta röret inte skadar glasfibern. Hur vet jag allt detta? Jo, jag har haft en snipa med en luftkyld Bernhard på 8 hästkrafter. Den hade till en början bara en liten burk till ljuddämpare direkt på topplocket. Föreställ er hur det var att åka i den båten när man alltid ville sitta i lovart från motorn. Det slutade med att jag byggde ett vattenkylt avgassystem med en skopa under botten som tryckte in vatten när man körde. Det funkade ju så länge båten var i rörelse men låg man stilla gällde det att stänga av motorn innan det började osa hett kring avgasslangarna. Version2 var med venturi så att avgasflödet alltid sög med sig vatten. Det blev en hel del vidareutveckling av det hela men efter ett par somrar så fungerade det tillfredsställande.

 

Problem 2 som jag ser det är att få plats för kylaren och få till ett tillräckligt luftflöde runt den, helst borde ju luftflödet vara så bra att man inte behöver använda fläkt hela tiden. Sunwind 26 är ju ingen jättelik båt och man kanske behöver allt utrymme som finns för trevligare saker än fasta installationer.

 

Och när man börjar bygga sådana här udda lösningar så är det tveklöst att man får hålla på med att fixa, utveckla, bygga om och testa för att få det att fungera, något som kan förbruka en stor del av den kvalitetstid av båtliv som våra korta somrar bjuder på. Är man dessutom estet och inte gillar att åka omkring i något som ser ut att vara överbliven rekvisita från någon av Mad Max-filmerna blir det ännu värre.

 

Mitt råd är att låta motorn vara sjövattenkyld men satsa på ordentlig höstkonservering enligt konstens alla regler. Alternativt satsa på en sötvattenkylning, kanske en begagnad om kassan tryter. Då har man något som man vet att det fungerar och slipper sätta tid på experimenterade.

 

Jag är själv en som gillar udda lösningar och gillar att använda vinterkvällarna i verkstaden och använda "fel" grejer till ändamål de inte är avsedda för så missförstå mig inte, det här skulle vara som gjort för en projekttråd här på MG. Jag vill bara påminna om att allt inte alltid är så enkelt som man först föreställer sig. I min verkstad hänger en varningsskylt "Caution! This task will take longer than you think". Jag lär mig aldrig det där, men jag betraktar ju pysseltid i verkstaden och båten som kvalitetstid...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en billig ljuddämpare från en vanlig bilmodell och byta den när det rostat hål i dem. Problemet med värmeutvecklingen kvarstår dock.

 

Alla båtar jag sett utan vattenkylning av avgaserna har varit helt öppna med ett svetsat, icke rostfritt, avgasrör som suttit helt öppet och som alla passagerare varnats för. Ändå brukar det käka fendrar...

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med diskussion i tråden!

Mycket intressant och lärorik läsning.

 

Är lite sugen på att testa min vattenkylar-idé.

 

I första skede skulle jag kunna sätta en elektrisk pump som tar in havsvatten och går direkt till avgasrör.

 

Håller med om att luftflödet genom kylare kan absolut bli ett problem.

Jag ska mäta diameter på lufthålen in till tänka kylarplatsen nästa gång jag är vid båten, kommer dock dröja ett tag.

 

Kylarpaket till en Fiat uno.

 

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/ufhjxtnxajrd/

 

http://www.ladda-upp.se/bilder/hjcqibvxwuvtz/

 

Mvh David

Redigerad av HaraldssonD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att du troligtvis behöver skapa ett luftintag och ett utblås med ungefär samma diameter som fläkten, ungefär alltså.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hela livet varit en så kallad budget-trimmare. Jag har försökt göra allt möjligt på ett billigare sätt, och ibland har det också fungerat. Åtminstone en stund. Detta hr gällt alla mina hobbies, Sedan har jag förbättrat och fixat, och till sist get upp i ilskan. Sutresultatet har alltid blivit ett av två: 

-Tröttnat och gett upp och lämnat eländet åt sitt öde.

eller

-Köpt riktiga grejor (vilket gjort att det blev dyrare i slutändan i alla fall).

 

Jag håller med om det som Faderullan säger i sitt inlägg. Dessutom ser jag motorns driftsäkerhet i båten som en viktig sak, och som i en krissituation kan kännas ovärderlig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du gå all in så har Roca en box som ser till att torkarna går synkroniserat. Det blir snyggare så men det kostar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du gå all in så har Roca en box som ser till att torkarna går synkroniserat. Det blir snyggare så men det kostar...

Rätt svar men fel fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu skulle vara så bra och enkelt med en bilkylare varför har inte tillverkarna tänkt på detta innan? Jag menar att de är ju proffs på att konstruera? Nä jag tror du är fel ute och det kan bli dyra läropengar att återställa till fungerande skick efter labbandet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en Martec värmeväxlare med elpump för MD5 som ligger och dräller här i GBG,
körd 24 säsonger. Inkl installationsanvisning. Pris 800:- plus ev frakt. Pm:a vid intresse.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har prylarna så.. varför inte testa. Om det inte funkar kopplar du tillbaka slangarna bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vill du gå all in så har Roca en box som ser till att torkarna går synkroniserat. Det blir snyggare så men det kostar...

Rätt svar men fel fråga?

 

Hur sjutton hamnade den i den här tråden???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för intressant och rolig läsning. Varför ska du bygga om? Sjövattenkylningen fungerar utmärkt i mååååååånga år om man bara sköter motorn, konserverar som man ska och tänker på vad många glömmer -att byta offeranoden/anoderna I MOTORN. Ibland behöver man göra det en gång mitt i säsongen om båten ligger i länge. Se över elsystemet i båten och landströmmen, så att krypströmmarna minimeras. Jag har själv en 30 år gammal sjövattenkyld motor som verkligen går som ny, och tänker inte byta. Volvo Penta kollade motorn för något år sedan (när jag förhörde mig om motorbyte för att jag var rädd att motorn höll på att rosta upp inifrån) och fick rådet - behåll motorn, men konvertera inte till slutet system!

Tänker på en annan sak. Tänker du behålla båten, eller kanske byta upp dig så småningom. Tror att du kan få allvarliga problem att sälja om du gjort de ingrepp som du spekulerar kring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Venturi för att ta in sjövatten till avgaset var ju klyftigt!

 

En annan variant på temat är ejektorkylning, det hade Tatras lyftkylda rejsbilar. Kanske ett dubbelmantlat utblås som tar sin luft från nämnda kylare - då slipper man elfläkt och med lite laborerande kanske till och med termostat eftersom luftflödet genom kylaren blir lastberoende.

 

Ovanstående system skulle kunna kompletteras med en pytteliten pump (typ spolarpump) för duschning av kylaren med sjövatten vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan torra avgaser (som borde bidra det med till ljudnivån) så blir ju hela systemet mer komplicerat än sjövattenkylning. En el fläkt och en el pump för att motorn skall få kylning.....

Med sjövattenkyld limpa så lär ju den och kröken fortsätta rosta precis som tidigare dessutom.

 

Men man kan ju räkna lite; 7,5 hk och max 25% verkningsgrad innebär ju att kyla bort 22,5 hk x 0,75 KW = 16,8 KW vid full gas.

 

Det är ett rejält bastuaggregat det! Dessutom är bilkylare gjorda för trycksatta kylsystem (vilket jag skulle kunna göra under för läckage av glykolvatten på en gammal diesel) där man kan ligga på 85 grader och över i kylvattentemperatur.  Vid lägre kylvattentemperaturer minskar värmeutbytet drastiskt på en kylare och således måste luftflödet ökas.

Fundera på fläkt och nödvändiga luftkanaler en var sommardag då det lätt blir 30 grader i ett stuvutrymme helt utan någon annan värmekälla än solen!  Antingen räknar man noga på det (inte lätt) eller så chansar man och får bygga om flera gånger......

 

Det var en amerikansk amiral på 30-talet som sade att "vattenkylda flygplan var lika ologiskt som luftkylda båtar". Man kan ju fundera på vad som är vanligast i båda fallen, även om undantag alltid finns, såklart. Normalt segrar alltid enklaste (och billigaste) lösningen om man undantar fall där man har extrema krav.

 

Därmed inte sagt att det inte går, men fundera på om det är en bra ide och vad du skulle få ut av den?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart känns det som att projektet spricker om man ska använda sig att en extra vattenpump till att kyla avgasrör och dämpa avgaser.

 

Blir väl att montera en värmeväxlare istället.

 

Men!!

Om man hade byggt om avgasrör så det ej behöver kylning

Och om man får till luftflöde till och från kylare så det räcker.

 

Tänk att på vinter förvaringen bara kunna åka ner och starta båten utan att hålla på att koppla om slangar och dunkar med glykol .

 

Och aldrig behöva rengöra värmeväxlare.

Och driftsäkerheten hade varit hög med bara impellern i kylkrets ingen elpump

Och slippa ett intag mindre i båten, å tanken på att den slangen ska börja läcka in.

Redigerad av HaraldssonD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte känt någon längtan efter att starta båtmotorn på vintern. I så fall hade jag nog startat den och låtit den gå bara 10 sekunder av omtanke om avgasslangen. Javisst ja, det gjorde jag ju i höstas efter att ha satt tillbaka toppen. Men att skruva på motorn i minusgrader med iskalla verktyg, nej det skjuter jag upp till våren i så fall. Får man abstinensbesvär av att inte frysa tillräckligt kan man ju alltid slicka på pulpiten.

Rengöra värmeväxlare? Brukar du rengöra kylaren och värmepaketet i bilen?

Att slippa en slang som har förbindelse med havet vore ju ett orosmoment mindre, men inget stort problem.

Om du vill ha ett vinterprojekt, slakta Fiatkylaren och bygg en värmeväxlare av den. Ser fram emot att läsa om dina vidare övningar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlaren kan bli skitig av sjövattnet. Mycket beläggningar kan "bränna" fast. Värmeväxlaren i bilen blir ju inte utsatt för mer än

lite damm och flugor. Stör inte särskilt men får du fullt av lera över hela kylaren... då får du nog skölja även den värmeväxlaren.

sen är ju såklart växlingen från metall till vatten extremt mkt effektivare än till luft.

fast ja... jag har nog sköljt av växlare både på bil och motorcyckel. Även sköljt igenom sjövattensystemet i lilla båten. Det gjorde ingen skillnad. Däremot när jag sköljt ur sötvattensidan har det haft nytta. Senast såpass att jag kopplade bort det eftermonterade sötvattesystemet och jackade i direk från sjön. Slut på varmgång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...