Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
joejjeman

Vänern: ta sig förbi köpmannebroslussen utan att slussa?

Rekommendera Poster

Går detta? med vanlig motorbåt ca 2m hög..

har kollat lite på google earth o det verkar finnas en "annan väg" runt inte via Dalsjön..

då det ofta blåser satan på vänern hade det varit kul o komma förbi den slussen utan o krångla om det va möjligt..

Nån här som har närmare koll??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det går att smita förbi den första slussen!

Jag har inte gjort det själv, men jag har sett en kille i en öppen båt med utomborade göra det, uppströms, och jag har sett kanadensare och kajaker gåra det nedströms.

Det kan blir rätt så hög fart på vattnet där, och jag vet inte hur djupt det är, eller om det ens är tillåtet, men det går (iallafall med en liten båt).

10 cm nivåskillnad är inte så mycket, men det är på en kort sträcka.

Der hände mig att vi missade slussens stängningsdax med 10 minuter, så vi fick ligga kvar där över natten, så det var frestande att försöka ta den där "uppförsbacken" men jag vågade inte prova...

Och det är nog tio år sedan jag var där senast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte gjort det själv, men jag har sett en kille i en öppen båt med utomborade göra det, uppströms, och jag har sett kanadensare och kajaker gåra det nedströms.

Det kan blir rätt så hög fart på vattnet där, och jag vet inte hur djupt det är, eller om det ens är tillåtet, men det går (iallafall med en liten båt).

Der hände mig att vi missade slussens stängningsdax med 10 minuter, så vi fick ligga kvar där över natten, så det var frestande att försöka ta den där "uppförsbacken" men jag vågade inte prova...

Detta är helt rätt, det går att köra i en mer nordöstlig del av kanalen för att slippa slussen i Köpmannebro. Det kan vara ganska strömt men sällan riktigt illa, det är nog på gränsen att ta sig igenom med en båt som är 2m. hög, exakt höjd sår i kortet., djupt är det, men rätt så smalt. Tillåtet, vem skulle kunna förbjuda det?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är helt rätt, det går att köra i en mer nordöstlig del av kanalen för att slippa slussen i Köpmannebro. Det kan vara ganska strömt men sällan riktigt illa, det är nog på gränsen att ta sig igenom med en båt som är 2m. hög, exakt höjd sår i kortet., djupt är det, men rätt så smalt. Tillåtet, vem skulle kunna förbjuda det?

/B

Och jag såg inte att du svarat i denna tråden ungefär samma som jag svarade i den andra tråden med samma namn, varför man nu gör två likadana trådar vet inte jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trådstartaren, Jojjeman, gjorde en dubbelpostning i samband med att det var något strul på webplaten.

Jag gjorde likadant en annan gång, men dölja sina inlägg, och samtidigt be webmaster om att radera dubletten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...