JonasAx 31 Postad 14 Januari , 2016 Har packat om 2 st DP-E drev pga av litet läckage. Jag har bytt axeltätningar + växeltätning. Bytte ej packbox vid kardanknutarna. Vid provtryckning håller dreven tätt utan tillstymmelse till läckage (>24h med obefintligt läckage) men vid vakuumtest läcker båda som såll. Går inte ens att komma upp i det angivna undertrycket på 15 inch Hg. Har strukit på först olja sen fett på de punkter jag har misstänkt (axeltätningarna och växelmekanismen) utan resultat. Kring kardanknuten kommer jag inte åt med fett utan bara med olja. Problemet är att jag behöver lokalisera vart läckan är. Har någon nått smart tips på hur jag går tillväga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 15 Januari , 2016 (redigerade) Sitter alla tätningarna vända åt rätt håll? /Claes Redigerad 15 Januari , 2016 av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 15 Januari , 2016 Ja de sitter rättvända (en åt varje håll). Dock har jag fått fram med lite mer Googling att ingående axeln kan vara boven. Här sitter det tydligen bara en tätring som endast tätar mot tryck inifrån. Tipset här var att luta drevet och hälla olja i den kopp som bildas av lagerhållaren när ingående axeln pekar neråt. Denna tätningsringen har jag inte bytt så den kanske inte är så spänstig längre och en ny sådan kanske hade klarat ett vakuumtest... Hoppas detta kan vara lösningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 17 Januari , 2016 Det var tätningen till ingående axel som läckte. Tipset med att luta drevet och hälla i en matsked olja vid tätningen gjorde att det gick att vakuumprova drevet med godkänt resultat. Vad hade man gjort utan internet och google... Beställt tätningar som förhoppningsvis kommer till nästa helg sen följer ytterligare en vakuumprovning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 17 Januari , 2016 Gör det något om det läcker där vid vacuumtest? Det lär ju bara komma in luft den vägen. Där får det ju aldrig finnas vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 17 Januari , 2016 Jag övervägde att strunta i att byta tätningarna då det som du säger inte spelar någon roll så länge drivknutsbälgen är hel. Skulle den spricka så har man då mer problem än bara drivknutarna. Övriga tätningar är bytta nu och dreven ändå inne i verkstaden så jag passar på... Sen önskar jag i framtiden att kunna vakuumprova dreven utan denna lite omständliga process med att lägga ner dom. Båten är ny för mig så jag håller en hög ambitionsnivå än så länge.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 18 Januari , 2016 Klart som tusan drevet ska vara tätt. Trist att behöva byte alla lager i drevet för att bälgen har småläckt lite i stället för kanske "bara" stödlagret i skölden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 20 Januari , 2016 (redigerade) Ja nu var det tätt! Har bytt packboxen till ingående axeln nu på ena drevet och det visade sig bli helt tätt. Yayy!!! Jag hade beställt nya tätningar hos Volvo och fick hem dom idag tillsammans nya skruvar till axel för dom skall man ju byta står det att läsa i manualen... Dock visade det sig vara andra skruvar än de som sitter där och passar gör det inte heller. De nya är längre och med utvändig torx istället för invändig torx. Har någon varit ute för detta?? Tittar man på ritningarna ser det ut att vara invändig torx men bilden på t.ex drevdelar.se hemsida visar med utvändig torx... Undra om det inte e DP-D drev... to be continued... Redigerad 20 Januari , 2016 av JonasAx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser