Caribic410 757 Postad 13 Januari , 2016 Berätta, positivt, båtrelaterat, vad du glädjs åt under vintern när båten är uppe. Sånt andra gör, skaffar, fixar eller något du själv är riktigt nöjd med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 14 Januari , 2016 Båtägandet på vintern är ju på ett sätt trevligare än på sommarn. Varför? Jo, ett par gånger i veckan kikar jag förbi vid båten och kollar att allt står rätt till, att pressarna ligger kvar etc. För det mesta är det någon annan där och gör samma sak. Åsså blir det lite småprat om ditten å datten. En ska renovera det ena, en annan har nyss gjort det andra. Ungefär som här på forumet men irl. Sånt gubbsnack som vi alla gillar uppstår ju mer sällan på bryggorna. Där ligger ju fokus jämt på ungar, väder eller badtemperatur etc. Vissa ser väl underhållet som en börda, jag tycker det är rätt kul. Å att stå under en båt å peta på färgflagor å spekulera med en likasinnad i nollgradigt december är ju faktiskt roligare än att kuska runt på hela släktens ungar i juli i stekande sol med stressade mammor. Sån är iaf jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 14 Januari , 2016 Berätta, positivt, båtrelaterat, vad du glädjs åt under vintern när båten är uppe. Sånt andra gör, skaffar, fixar eller något du själv är riktigt nöjd med. Jag gläds åt att ha upptäckt kontaktlim på spray i ett arbetsprojekt nyligen, denna upptäckt kommer att göra mitt arbete med att byta skrovisoleringen i förruffen otroligt mycket enklare i vår, hurra! /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 14 Januari , 2016 (redigerade) Båtägandet på vintern är ju på ett sätt trevligare än på sommarn. Varför? Jo, ett par gånger i veckan kikar jag förbi vid båten och kollar att allt står rätt till, att pressarna ligger kvar etc. Jo jag håller med om detta. Jag brukar åka till båten ett par gånger om dan och greja lite. Slipat ner bottenfärgen och håller på att lägga på epoxygrundfärg. Dock är jag lite vankelmodig vilken nyans jag skall välja, så jag har målat om ett antal gånger. Grå eller grön - det är frågan! Sen tagit bort plexiglasrutona i överbygget och slipat upp för att plasta igen 2,5 meter av den ca 4,5 meter stora öppningen. Plastat igen och satt dit en ny plexiglasruta i däckssalongen. I förpiken och på toa behöver man varken kunna se ut eller in. Nu skall jag åka till båten och förbereda eftermiddagens målning och fixa med lite annat. Idag skall jag måla grått. Målar alltid sent på eftermiddagen. Då kan gubbarna som jobbar där i alla fall till nöds gå in i lokalen och hämta grejer under arbetsdagen. Epoxgrundfärg luktar en hel del. Redigerad 14 Januari , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Januari , 2016 För några veckor sedan, eller typ en månad kanske, fick jag samtal från hamnkapten om att min presenning blåst loss. När jag åkte till hamnen såg jag att många båtar fått pressar både söndrade och lossblåsta. Liv i luckan var det men vid alla båtar utom en fanns ägare eller någin som åtgärdade saken. På båten där ingen fanns, båten näst närmast mej, var all presenning borta. Precis när jag kom dit såg jag att täckställningen började skramla isär. Jag skruvade isär och la allt bredvid båten för att det inte skulle slå sönder något. Eftersom fanns telefonnummer till ägaren ringde jag. Fick jaga några dagar. Ägaren höll till på golfbana i Spanien. Han skulle vara där i tre månader. Precis innan resan hade han köpt svindyra nya presenningar som sonen skulle se till att få på plats. Sonen bor dessvärre en bit bort... så det skulle bli besvärligt med anskaffning av nytt.... Senare fick jag veta att... När det var bestämt att sonen skulle täcka båten hade han fått förhinder, veckan därpå när han gjorde nytt försök var det tågförseningar mm. på grund av stormen så han kom inte iväg. Därför låg nya presenningar mm. i tryggt förvar i faderns bil. Åkte förbi i mellandagarna och noterde att den båten nu ligger fint under sina fina presenningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 14 Januari , 2016 Mikael Matsson skrev om vad man pratar om IRL på bryggorna, badtemperaturer och kanske även grillsåser. Men även STRÖM diskuteras livligt, och sällan då den strömmen som mäts i knop, utan den strömman man mäter i ampere... Likväl havets skrivna och oftast oskrivna lagar bör man väl även ha insikt i Ohms-lag för att hänga med i bryggornas diskussioner, som kan bli lika långa som trassliga som landströmskablarna oftast är i gästhamnarna under lågtryck och kulingar..... U=I x R! Ha det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Januari , 2016 Thallatha skrev: Grå eller grön - det är frågan!Mja, varför så konventionellt tråkigt. Här ett förslag... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Januari , 2016 Thallatha skrev: Grå eller grön - det är frågan! Mja, varför så konventionellt tråkigt. Här ett förslag... kölmålning.jpg Inte dumt alls. När jag var ung avslutades vårrustningen alltid med att vi målade seriekaraktären Fat Freddy's Cat under vattenlinjen på segelbåten. Jag tillverkade en schablon i papp som återanvändes och gjorde jobbet enklare. Det var ett mycket uppskattat inslag i farlederna vid lutning, många mungipor har man fått att peka uppåt genom detta enkla grepp. Själva gladde vi oss självklart också åt den glädje vi spred. Jag kan varmt rekommendera att måla eller skriva något kul på bottenfärgen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Januari , 2016 @ArneRadar: Var alltså bara ett skoj-inlägg från min sida, här på västkusten gäller tyvärr giftigast möjliga bottenfärg som tillåts. (Själv väljer jag - likt förmodligen - Thallatha en kulör på giftfärgen där det gröna slajmet skämmer minst, typ mörkgrönt-mörkgrått-mörkblått.)[Minsta yta som inte aktivt utsöndrar gift ockuperas genast av "slajm", strax därefter av snäckor och slutligen kan man få en hel djungel o musselodling att släpa på. (Sådan är min erfarenhet, lyfter dock på hatten inför de små kräken* för de är verkligen framgångsrika opportunister, läs överlevare av guds nåde. Och det gör de ju helt rätt i ur sin egna synpunkt eller hur?)]*) Det som kallas "havstulpaner/snäckor" är levande djur, de sticker aktivt ut sina långa segelliknande tentakler vid lämpliga tillfällen och fångar föda som förs mot munnen. Hur de lyckas överleva på exempelvis en propeller är skrivet i skyarna, borde rimligen centrifugas ut ur sina vällimmade skal och döden dö? Men icke, de tycks klara nästan allt, därav mitt hattlyft. De har inget balanssinne så de behöver inte kräkas av yrsel. Nu har jag ju som båtägare helt annat intresse men men.Men att skriva litet kul meddelanden, rita/spreja grafitti, på kölen är uppenbarligen både "möjligt och hållbart" i sötarevatten där påväxt/giftfärg inte är så akut!? Haha, mer sådant där det är möjligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Januari , 2016 Thallatha skrev: Grå eller grön - det är frågan! Mja, varför så konventionellt tråkigt. Här ett förslag... kölmålning.jpg Inte dumt alls. När jag var ung avslutades vårrustningen alltid med att vi målade seriekaraktären Fat Freddy's Cat under vattenlinjen på segelbåten. Jag tillverkade en schablon i papp som återanvändes och gjorde jobbet enklare. Det var ett mycket uppskattat inslag i farlederna vid lutning, många mungipor har man fått att peka uppåt genom detta enkla grepp. Själva gladde vi oss självklart också åt den glädje vi spred. Jag kan varmt rekommendera att måla eller skriva något kul på bottenfärgen. Helt klart kommer det att bli nån smajlii eller något. Reklam för ny Biogradable färgborttagare kanske.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Januari , 2016 @ArneRadar: Var alltså bara ett skoj-inlägg från min sida, här på västkusten gäller tyvärr giftigast möjliga bottenfärg som tillåts. (Själv väljer jag - likt förmodligen - Thallatha en kulör på giftfärgen där det gröna slajmet skämmer minst, typ mörkgrönt-mörkgrått-mörkblått.) [Minsta yta som inte aktivt utsöndrar gift ockuperas genast av "slajm", strax därefter av snäckor och slutligen kan man få en hel djungel o musselodling att släpa på. (Sådan är min erfarenhet, lyfter dock på hatten inför de små kräken* för de är verkligen framgångsrika opportunister, läs överlevare av guds nåde. Och det gör de ju helt rätt i ur sin egna synpunkt eller hur?)] *) Det som kallas "havstulpaner/snäckor" är levande djur, de sticker aktivt ut sina långa segelliknande tentakler vid lämpliga tillfällen och fångar föda som förs mot munnen. Hur de lyckas överleva på exempelvis en propeller är skrivet i skyarna, borde rimligen centrifugas ut ur sina vällimmade skal och döden dö? Men icke, de tycks klara nästan allt, därav mitt hattlyft. De har inget balanssinne så de behöver inte kräkas av yrsel. Nu har jag ju som båtägare helt annat intresse men men. Men att skriva litet kul meddelanden, rita/spreja grafitti, på kölen är uppenbarligen både "möjligt och hållbart" i sötarevatten där påväxt/giftfärg inte är så akut!? Haha, mer sådant där det är möjligt! Alltså... visst kan man väl även på västkusten välja kontrasterande kulör på giftfärgerna? Nu är mitt exempel från 70-talet, och jag kan inte ett skvatt om dagens blödande färger eller vad det heter och hur de eventuellt funkar och fäster ihop. Men då - på 70-talet - målade vi katten i vit bottenfärg ovanpå den röda bottenfärgen som jag minns det hela. Fast det är ju sant att båten låg huvudsakligen i Stockholms skärgård, även om vi flertalet gånger seglade på västkusten, kusten runt etc. Om inte annat får man väl uppmana ostkustare till detta grepp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Januari , 2016 Helt klart kommer det att bli nån smajlii eller något. Reklam för ny Biogradable färgborttagare kanske.. Eller varför inte (inspirerad av Thomas-1 alster tidigare): ÅSA ROMSON WAS HERE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 14 Januari , 2016 Själv gläds jag åt att jag sitter vid skrivbordet och tittar ut över vattnet och bryggan där båten snart kommer att ligga. Att kunna sitta så här nära vattnet och arbeta är en ynnest jag önskar att fler skulle få njuta av. Jag gläds också åt att jag snart ska börja installera en massa kul utrustning i båten, som AIS och ett Panoptix ekolod, samt nya propellrar. Sedan är jag också glad över att jag har en drös med mässingsgångjärn i en påse som jag ska använda när jag ska bygga ett ihopfällbart bord där jag kan ha sjökort/dator på i båten. Då får jag dessutom använda min ypperliga Festool sänksåg som jag i ett svagt ögonblick blev fattig på i våras men inte ångrat en sekund. Utsikten i skrivande stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 14 Januari , 2016 Efter att ha fått en spricka i toppocket svetsad plockade jag ihop motorn och provstartade. Startade direkt, kunde inte avgöra om den gick ett eller två varv på startmotorn. 40 år gammal, går som en klocka och spinner som en katt. Hur mycket nu en encylindrig katt kan spinna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 14 Januari , 2016 Fick meddelande från segelmakaren att genuan är i bra skick. Dom byter under och akterlik/ UV-skydd. HAde räknat med 30-40". Nu blir det dryga tiondelen... Lika nöjd som Pappa Allan när han åkte till Mariannelund med Emil.. hehe... "vad hade du för betyg i matte... betala 1,50kr för at tjäääne 50-öööre" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 14 Januari , 2016 Jag gläds åt att: - jag och min familj får vara friska. - det fortfarande finns några människor kvar som förstår att de inte har det sämre för att någon annan har det bättre. - jag fortfarande, efter alla år, har massor att glädja mig åt. Ja tänk så mycket det finns att glädja sig åt, egentligen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 14 Januari , 2016 Jag köpte idag två nya torkarmotorer, sådana där american-bosch kopior, ser ut som Rocas gamla modell. I morgon skall de kopplas upp på arbetsbordet, med relän och dioder, så att de kan parallellköras utan att de får fnatt. Jag vill nämligen bara ha en strömbrytare i panelen som manövrerar tre torkarmotorer, en befintlig och de två nya. Det gläds jag åt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Januari , 2016 För några veckor sedan, eller typ en månad kanske, fick jag samtal från hamnkapten om att min presenning blåst loss. När jag åkte till hamnen såg jag att många båtar fått pressar både söndrade och lossblåsta. Liv i luckan var det men vid alla båtar utom en fanns ägare eller någin som åtgärdade saken. På båten där ingen fanns, båten näst närmast mej, var all presenning borta. Precis när jag kom dit såg jag att täckställningen började skramla isär. Jag skruvade isär och la allt bredvid båten för att det inte skulle slå sönder något. Eftersom fanns telefonnummer till ägaren ringde jag. Fick jaga några dagar. Ägaren höll till på golfbana i Spanien. Han skulle vara där i tre månader. Precis innan resan hade han köpt svindyra nya presenningar som sonen skulle se till att få på plats. Sonen bor dessvärre en bit bort... så det skulle bli besvärligt med anskaffning av nytt.... Senare fick jag veta att... När det var bestämt att sonen skulle täcka båten hade han fått förhinder, veckan därpå när han gjorde nytt försök var det tågförseningar mm. på grund av stormen så han kom inte iväg. Därför låg nya presenningar mm. i tryggt förvar i faderns bil. Åkte förbi i mellandagarna och noterde att den båten nu ligger fint under sina fina presenningar. En av mina gamla arbetskompisar brukade alltid säga:"Har man tur behöver man inget vett" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 15 Januari , 2016 Helt klart kommer det att bli nån smajlii eller något. Reklam för ny Biogradable färgborttagare kanske.. Eller varför inte (inspirerad av Thomas-1 alster tidigare): ÅSA ROMSON WAS HERE Nu var ju min fråga om grå eller grön epoxygrundfärg ett sätt att skoja till det. Det är ju färgfabrikantens sätt att garantera att man målar ordentligt och får täckning över allt om man följer rekommendationerna och skiftar kulör vid varje strykning. Igår kväll målade jag grått och i kväll blir det grönt. Sista strykningen blir på lördag och det blir som sig bör - gråt. Har ju haft svart bottenfärg (arv efter gamla ägaren) och blå bred vattenlinje. Vattenlinjen målar jag med den hårdaste bottenfärgen jag kan få tag på. Fortsätter nog med svart bottenfärg - tidigare hade jag ofta haft vit - men vad det blir har jag inte bestämt. VC17 kanske!? Ägaren till företaget dr jag står med båten, hade målat företagsnamnet och jag har för mig även telefonnumret, på en av sina segelbåtar - strax under vattenlinjen. På kryss upplyste det ju om var man kunde få fixat sin båtmotor. Man kanske skulle höra med Åsa Romson om hon kunde hjälpa mig att måla botten på min båt.Hon kanske rent av har nån färg kvar som står och skräpar. I så fall kommer jag ju absolut att måla dit föreslagen text i avvikande färg. Annars får man kanske försöka klura ut nåt annat inkoativt. Att skriva ut att fören spräcker sten tror jag inte på.Verkligheten har bevisat motsatsen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 21 Januari , 2016 Jag kör VC17 på Gelshield, en kompis gav mig rådet att inte vänta förlänge efter sista lagret gelshield att måla VC17. Kompisenfärg klarade inte högtryckstvätt då han väntat förlänge. Jag följde rådet och målade vc17 samma dag, jag har inte haft problem med vidhäftning. Ditt skrov ser fint ut. Ett riktigt slitgöra men det är kul när det är klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 22 Januari , 2016 Jag glädjes åt att jag slipper bottenmåla den ena båten i ordets rätta bemärkelse. Där behöver jag bara bättra på några ställen på grund av Bohusläns oförutsägbara geologi, landhöjningen är nämligen förrädisk på sina ställen... Den andra båten har troligtvis en ostkustfärg, Biltemas bottenfärg var det i alla fall, men efter två månader i vattnet på denna sidan var det ingen påväxt att tala om, och mina erfarenheter är att det växer mest i augusti... Sedan glädjes jag också över att Hjertmans och Seasea kommer att sänka sina priser under båtmässan(-orna). Och så skall väl Erlandssons etablera sig här samtidigt och vill väl kanske vara med i priskriget. Ja, och så är det så himla mycket snö nu så det är ingen som misstycker att jag ligger på soffan istället för att lacka trädetaljer eller måla botten, bara se till att det inte ligger så mycket snö på presenningarna. Någon undrade väl kanske varför jag tog med en gummiraka med teleskopskaft från duschen och en lövkratta ut till båthamnen.... Min täckning där, har så spetsig vinkel på takåsen, så där var det nästan snöfritt, men inte hos båtgrannen, lövräfsan funkade bäst att riva ner snö med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Januari , 2016 (redigerade) ArneRadar skrev (inlägg #11): Alltså... visst kan man väl även på västkusten välja kontrasterande kulör på giftfärgerna?Flåt, självklart! Var så inne i min fantasi om kölgrafitti - och fördomsfullt nog ungdomsgäng med ofta stulna bil-spraylackfärger - att jag helt missade tanken på att det naturligtvis finns olika kulörer hos även hos djupverkande och godkända "penselbottenfärger". :-)[Men jag börjar sakta tänka att en helt ny forumtråd vore bra, alltså inriktad speciellt för "ostkustare" som vill besöka västkusten - men möjligen skrämts litet av alla svårigheter som skymtar fram i blotta massan av olika inlägg?]Typ... vad är sanning eller myt om bohuskusten, hur allvarliga är egentligen de problem som sägs kunna uppstå när allt kommer till kritan? (Vi Göteborgare/ västkustare har nog nåt medfött mindervärdeskomplex inför "kgl hufvudstaden" ibland, och tenderar därför att överdriva svårigheter o vår särart litet i smyg?) Tänker alltså ny forumtråd sett ur ostkustares perspektiv.Själv säger jag...Tja, högre salthalt (läs här långsiktiga korrosionsproblem, alla tillfälliga utombys besökare under några veckor behöver väl rimligen inte bekymra sig.) och lägg därtill en smal och smått över-ockuperad bohusskärgård i semestertider, dessutom en kalhuggen ytterskärgård utan skogsbeklädnad och därmed brist på vindskyddande hamnlägen. Vad mer... jo röda och jäkligt svidande brännmaneter existerar naturligtvis - tidvis i tjocka stim - ifall man vill bada så bör man ha bra koll. Men dessa problem överdrivs måhända, eller upplevs större än de är om man läser olika foruminlägg? Tänker mig alltså en fristående forumtråd om just detta, skulle nog kunna både avslöja - och undanröja - missförstånd?Hmm...vem vill vara först att starta en sådan tänkt forumtråd - rubrik förslagsvis typ "Myter om västkusten"?Vad jag gläds åt var ju trådrubriken här, måste självklart säga... bonnturen att fötts på en plats med så rika förutsättningar för segelupplevelser. (Tidvis skrämmande, oftast bara fascinerande och vackert. Men alltid på nåt vänster uppfriskande för sinnet för man vet att förhållandena kan växla raskt??) Redigerad 22 Januari , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 23 Januari , 2016 Jag har numera en vit botten med klar epoxi ytterst och jag är absolut sugen på att måla något på botten som syns när man kryssar. Båtens namn? Något fyndigt som "Botten upp", om det nu är fyndigt. något snyggt, men det är ju synd att ha något snyggt där det nästan aldrig syns. Om jag gör något blir det ganska lätt, bara att slipa, måla det jag vill ha och sedan lägga på ett lager klar epoxi. Giftfärgernas uttåg ger helt nya möjligheter för utsmyckning av båtboten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 23 Januari , 2016 I Göteborgs hamn hade vi ett mudderverk som hette "Botten opp", inte svårt att förstå varför. I en av vallgravarna ligger en restaurangpråm, som har ett officiellt namn, men kallas bara för "Matvraket" inte så kostigt då denna varit nära att sjunka vid flera tillfällen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 29 Januari , 2016 (redigerade) Istället för att reta sig på värdelösa översättningar kan ni får glädjas åt denna: "Klicka på bilden är det lätt att den tydligt läsa" Om någon till äventyrs undrar vad det rör sig om för "avlägsen kontroll" så är det ju naturligtvis en "universell fjärrkontroll"... Det är alltid lika roligt att läsa på www.avigsidan.com emellanåt! Redigerad 29 Januari , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 Januari , 2016 Fick sms igår att det var dax kolla till presenningar. När jag kom till båten hade det lossat lite i aktern. Bara tajta till lite. Hade räknat med mycket värre. Var inne och mös i båten en stund. Härligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 29 Januari , 2016 Min värmare jag lämnade in för reparation i april är klar.Det glädjer mig - den kommande säsong blir förmodligen längre då jag kommer ha en varm ruff. Ska bara skruva in den i båten igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 30 Januari , 2016 Jag gläder mig åt att bli påmind om att vår värmare inte fungerat sedan hösten 2014. Nu ska den fixas. Nya delar kostar 2 000:- kr om man köper dem från Wallas, men bara 600:- kr om man köper en ny el-motor direkt från motortillverkaren. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 30 Januari , 2016 Och idag ska jag montera in en ny septiktank. Leverantör Järna Rostfria. 100 liter. Fin skit! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 493 Postad 30 Januari , 2016 Ungefär hur mycket kostar en 100 l tank? Hoppas svaret passar i denna positiva tråd? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser