Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
cmunther

Åskskydd? i plåtbåt

Rekommendera Poster

hur skall jag åskskydda min motorseglare som är i plåt.ska även jag använda typ startkablar ner i vattnet ifrån stagen Mvh C.Munther

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Detta var en knivig fråga. Ifall jag skriver att detta kan jag så skulle det vara lögn. Jag vill minnas att i boken om el ombord fanns det ett kapitel om åskskydd. Men där stod (som jag såhär spontant kommer ihåg) inget om stålbåt. Tänker vi oss i stället åskledarna på husen så kommer vi nog lite närmare sanningen. En åskledare skall ju leda ner laddningen i marken/sjön. På hustaken sitter åskledaren som högsta punkt och dras sedan separared från huskroppen ner i marken. Kan det inte vara på samma sätt som man bör göra på en stålbåt? Ta detta som ett diskussionsunderlag i avvaktan på bättre vetande./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Forgus31

Plåtbåten är ju en god jordpunkt och masten eller det som sticker upp ska således ha god elektrisk ledning till din plåtbåt. Du sitter ju också säkert i din Faradays bur som vi kanske läst om i skolan. Var jag än tar i skrovet har det samma spänningsskillnad. Det kan vara bra att ha masten isolerad från stålbåten men det kan ju vara ett mycket tunt skikt som åskan kan bränn igenom eller t.ex en pertinaxplatta med stora hål i mellan mast/båt som strömmen rinner ner igenom. På så sätt begränsar man spänningen mellan mast och båt till ganska låga värden (några tusen volt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör ingenting. Du har redan det bästa åskskydd du kan få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hej, om du har en stålbåt, varför oroar du dig för åsknedslag. En stålbåt är ju som en faradays bur om åskar slår ner, ingenting händer. Inte behöver man ha några åskavledare i en stålbåt, det är ju det säkräste som finns för åska !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var befinner man sig ? till sjöss eller vid kaj? Är man orolig för åskan så bör man lägga sig vid en båt som har högre masthöjd. Men är man till sjöss på öppet hav är det bara att hålla tummarna. Personligen har jag aldrig tänkt på åskan eftersom den är minimal att den just skulle träffa våran båt. 32 års segling med både åska och sol. MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...