cmunther 0 Postad 29 April , 2005 hur skall jag åskskydda min motorseglare som är i plåt.ska även jag använda typ startkablar ner i vattnet ifrån stagen Mvh C.Munther Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 April , 2005 Hej! Detta var en knivig fråga. Ifall jag skriver att detta kan jag så skulle det vara lögn. Jag vill minnas att i boken om el ombord fanns det ett kapitel om åskskydd. Men där stod (som jag såhär spontant kommer ihåg) inget om stålbåt. Tänker vi oss i stället åskledarna på husen så kommer vi nog lite närmare sanningen. En åskledare skall ju leda ner laddningen i marken/sjön. På hustaken sitter åskledaren som högsta punkt och dras sedan separared från huskroppen ner i marken. Kan det inte vara på samma sätt som man bör göra på en stålbåt? Ta detta som ett diskussionsunderlag i avvaktan på bättre vetande./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 29 April , 2005 Plåtbåten är ju en god jordpunkt och masten eller det som sticker upp ska således ha god elektrisk ledning till din plåtbåt. Du sitter ju också säkert i din Faradays bur som vi kanske läst om i skolan. Var jag än tar i skrovet har det samma spänningsskillnad. Det kan vara bra att ha masten isolerad från stålbåten men det kan ju vara ett mycket tunt skikt som åskan kan bränn igenom eller t.ex en pertinaxplatta med stora hål i mellan mast/båt som strömmen rinner ner igenom. På så sätt begränsar man spänningen mellan mast och båt till ganska låga värden (några tusen volt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 29 April , 2005 Hur hade du tänkt dig att isolera vanten då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 29 April , 2005 Gör ingenting. Du har redan det bästa åskskydd du kan få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 29 April , 2005 Hej, om du har en stålbåt, varför oroar du dig för åsknedslag. En stålbåt är ju som en faradays bur om åskar slår ner, ingenting händer. Inte behöver man ha några åskavledare i en stålbåt, det är ju det säkräste som finns för åska !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cmunther 0 Postad 30 April , 2005 Tack för hjälpen nu är en fundering löst mvh C.Munther Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 2 Maj , 2005 Var befinner man sig ? till sjöss eller vid kaj? Är man orolig för åskan så bör man lägga sig vid en båt som har högre masthöjd. Men är man till sjöss på öppet hav är det bara att hålla tummarna. Personligen har jag aldrig tänkt på åskan eftersom den är minimal att den just skulle träffa våran båt. 32 års segling med både åska och sol. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser