Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Amanda31

Spinnakersättning popup

Rekommendera Poster

Jag har inte testat, men personligen har jag aldrig tyckt sättningen varit så bökig, det är nedtagningen som är svår. Och "pop" hjälper ju inte till där. Nu har jag aldrig seglat med riktigt stora spinnar, så det kanske är annorlunda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som hjälper både vid sättning och nedtagning av spinnakern är en strumpa. Jag har alltid använt strumpa och tycker det fungerar klockrent. Största vinsten är att du enkelt kan ta ner spinnakern vid stökigt väder när du har väntat lite för länge med att ta ner den.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För rysligt många år sedan 'garnade' vi våra stora spinnakrar inför sättningen. Man gjorde en lång korv av den mha stickgarn av bomull som knöts runt korven varje meter ungefär. Grundtanken var att kunna hissa spinnakern före en rundning t ex och när man sedan skotade upp den skulle garnslingorna brista och spinnakern slå ut som en vacker blomma i vårsolen.

Skepparen hade köpt en hel härva vitt bomullsgarn och de nya gastarna fixade till spinnakerkorven nere i kabinen. Vi kopplade fall och gajar och hissade i lä av storen.

Problemet vid denna sättningen var bara att en av slingorna ungefär mitt på korven var en 'patentlina' av starkare material som vi använde för att beslå våra Genuor efter nedtagningen.

Resultatet blev ett präktigt timglas och övre halvan snurrades ihop till en boll...

Snabb nedtagning, gipp och ny hissning och bollen rullades ut av sig själv.

Gastarna fick en avhyvling och vi övergav den metoden, det funkade ändå bra med en hyfsat samtränad besättning.

Håller för övrigt med om att det är vid nedtagningen det uppstår flest problem och då hjälper det inte med pop-up...

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För rysligt många år sedan 'garnade' vi våra stora spinnakrar inför sättningen. Man gjorde en lång korv av den mha stickgarn av bomull som knöts runt korven varje meter ungefär. Grundtanken var att kunna hissa spinnakern före en rundning t ex och när man sedan skotade upp den skulle garnslingorna brista och spinnakern slå ut som en vacker blomma i vårsolen.

Skepparen hade köpt en hel härva vitt bomullsgarn och de nya gastarna fixade till spinnakerkorven nere i kabinen. Vi kopplade fall och gajar och hissade i lä av storen.

Problemet vid denna sättningen var bara att en av slingorna ungefär mitt på korven var en 'patentlina' av starkare material som vi använde för att beslå våra Genuor efter nedtagningen.

Resultatet blev ett präktigt timglas och övre halvan snurrades ihop till en boll...

Snabb nedtagning, gipp och ny hissning och bollen rullades ut av sig själv.

Gastarna fick en avhyvling och vi övergav den metoden, det funkade ändå bra med en hyfsat samtränad besättning.

Håller för övrigt med om att det är vid nedtagningen det uppstår flest problem och då hjälper det inte med pop-up...

Det där funkar helt bra om man bara gör rätt.

1. Gå till butiken och köp gummibandsslingor. Kostar inte mycket om du hittar rätt leverantör.

2. På returvägen köper du en plasthink.

3, Skär bottnet ur plasthinken.

4. Trä lika många gummislingor på plasthinken som spinnakerns lik i meter.

5. Dra din spinnaker genom den bottenlösa hinken, börjande från toppen och släpp en gummilänk per meter runt spinnakern.

6. Hissa din spinnaker i lä om storen.

7. Skota din spinnaker så att bommen är 90 grader till apparent vind.

8. Ta in spinnakerns gay (lä skot) och din spinnaker börjar öppna sig från underliket. Gummibandena går av och flopp, - spinnakern öppnar sig.

När det gäller nedtagningen så upplever jag sällan problem. Tekniken är att säkerställa att du får spinnakerns lelik tight intill storen innan du ger efter på fallet. Jag klarar av det single handed förutsatt att min autopilot är OK.

Båten 42 fot, autopiloten Raymarine SXP30 med linjär motor Type2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För rysligt många år sedan 'garnade' vi våra stora spinnakrar inför sättningen. Man gjorde en lång korv av den mha stickgarn av bomull som knöts runt korven varje meter ungefär. Grundtanken var att kunna hissa spinnakern före en rundning t ex och när man sedan skotade upp den skulle garnslingorna brista och spinnakern slå ut som en vacker blomma i vårsolen.

Skepparen hade köpt en hel härva vitt bomullsgarn och de nya gastarna fixade till spinnakerkorven nere i kabinen. Vi kopplade fall och gajar och hissade i lä av storen.

Problemet vid denna sättningen var bara att en av slingorna ungefär mitt på korven var en 'patentlina' av starkare material som vi använde för att beslå våra Genuor efter nedtagningen.

Resultatet blev ett präktigt timglas och övre halvan snurrades ihop till en boll...

Snabb nedtagning, gipp och ny hissning och bollen rullades ut av sig själv.

Gastarna fick en avhyvling och vi övergav den metoden, det funkade ändå bra med en hyfsat samtränad besättning.

Håller för övrigt med om att det är vid nedtagningen det uppstår flest problem och då hjälper det inte med pop-up...

Det där funkar helt bra om man bara gör rätt.

1. Gå till butiken och köp gummibandsslingor. Kostar inte mycket om du hittar rätt leverantör.

2. På returvägen köper du en plasthink.

3, Skär bottnet ur plasthinken.

4. Trä lika många gummislingor på plasthinken som spinnakerns lik i meter.

5. Dra din spinnaker genom den bottenlösa hinken, börjande från toppen och släpp en gummilänk per meter runt spinnakern.

6. Hissa din spinnaker i lä om storen.

7. Skota din spinnaker så att bommen är 90 grader till apparent vind.

8. Ta in spinnakerns gay (lä skot) och din spinnaker börjar öppna sig från underliket. Gummibandena går av och flopp, - spinnakern öppnar sig.

När det gäller nedtagningen så upplever jag sällan problem. Tekniken är att säkerställa att du får spinnakerns lelik tight intill storen innan du ger efter på fallet. Jag klarar av det single handed förutsatt att min autopilot är OK.

Båten 42 fot, autopiloten Raymarine SXP30 med linjär motor Type2.

 

 

Min berättelse handlar om sent 80-tal innan den bottenlösa plasthinken var uppfunnen och beskriver hur det kan gå om inte haspen är på...

Vi 'uppfann' förresten en bra metod vid nedtagning. Man kastar fallet i havet och låter det släpa efter båten, tar tag i lä gaj och släpper sedan lovartsskotet lagom försiktigt. Nu släpper man avlastaren till fallet och drar hem spinnakern mha lälinan och några raska tag i underliket. Fallet i vattnet bromsar ganska lagom och bromseffekten avtar efterhand som seglet bärgats hem. Då klarar man denna manöver ensam även om seglet är upp emot 200 m2.

 

 

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit!!! Då förstår jag varför det gick åt pipan.. köpte hink på väg till!!!

Skoja bara.

skulle vara intressant att se bild- text- beskrivning på hur du använder.... ahaaa "fallet"... jag fick för mej du kastade skot/gaj...

jag brukar kasta skot, fall mm. i vattnet för att räta ut dom.. det blir väldigt lätthanterligt. Skoten får åxå bättre grepp på vinsch när dom e blöta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För rysligt många år sedan 'garnade' vi våra stora spinnakrar inför sättningen. Man gjorde en lång korv av den mha stickgarn av bomull som knöts runt korven varje meter ungefär. Grundtanken var att kunna hissa spinnakern före en rundning t ex och när man sedan skotade upp den skulle garnslingorna brista och spinnakern slå ut som en vacker blomma i vårsolen.

Skepparen hade köpt en hel härva vitt bomullsgarn och de nya gastarna fixade till spinnakerkorven nere i kabinen. Vi kopplade fall och gajar och hissade i lä av storen.

Problemet vid denna sättningen var bara att en av slingorna ungefär mitt på korven var en 'patentlina' av starkare material som vi använde för att beslå våra Genuor efter nedtagningen.

Resultatet blev ett präktigt timglas och övre halvan snurrades ihop till en boll...

Snabb nedtagning, gipp och ny hissning och bollen rullades ut av sig själv.

Gastarna fick en avhyvling och vi övergav den metoden, det funkade ändå bra med en hyfsat samtränad besättning.

Håller för övrigt med om att det är vid nedtagningen det uppstår flest problem och då hjälper det inte med pop-up...

Det där funkar helt bra om man bara gör rätt.

1. Gå till butiken och köp gummibandsslingor. Kostar inte mycket om du hittar rätt leverantör.

2. På returvägen köper du en plasthink.

3, Skär bottnet ur plasthinken.

4. Trä lika många gummislingor på plasthinken som spinnakerns lik i meter.

5. Dra din spinnaker genom den bottenlösa hinken, börjande från toppen och släpp en gummilänk per meter runt spinnakern.

6. Hissa din spinnaker i lä om storen.

7. Skota din spinnaker så att bommen är 90 grader till apparent vind.

8. Ta in spinnakerns gay (lä skot) och din spinnaker börjar öppna sig från underliket. Gummibandena går av och flopp, - spinnakern öppnar sig.

När det gäller nedtagningen så upplever jag sällan problem. Tekniken är att säkerställa att du får spinnakerns lelik tight intill storen innan du ger efter på fallet. Jag klarar av det single handed förutsatt att min autopilot är OK.

Båten 42 fot, autopiloten Raymarine SXP30 med linjär motor Type2.

 

Hur bär man sig åt för att plocka upp gummibanden? För inte slänger man väl skräp i vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedtagning av spinnaker:

 

Segla öppen slör

Ta tag i lägajen under storbommen

Släpp av lovartsgajen helt så det rappar ut genom spinnakerbomfästet, och spinnakern får lä bakom storsegelt.

Släpp av på spinnakerfallet som helst skall vara draget via en rufftakswinch, och ha ev. ett varv på winchen åt fel håll.

Hala in spinnakern via lägajen och mata efter på fallet efterhand. 

Släng ner spinnakerduken allt eftersom i ruffnedgången så det inte blåser iväg. 

Till sist: koppla ihop lägaj, lovartsgaj och fall med varandra, och hala in lovartsgajen så hela hopkopplingspunkten vandrar fram till förstaget. Färdigt för sättning igen.

 

Behöver man hissa spinnakern igen innan man kopplar loss den är det bara att hissa fallet, och sen hala in lovartfallet igen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar lyfta båten på en arm, kasta den i vattnet, simmandes på rygg, och fånga fallet i luften. Då slipper man ett fuktigt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...