Volvo_Penta 720 Postad 25 Januari , 2016 När jag tänker efter har vi faktiskt bunker-sommar i tanken på ett elaggregat. Elaggregatet gick för fullt för två-tre veckor sedan, utlånat till ett kraftbolag efter haveri på elnätet. Elverket drivs av en Volvo TD70. Förfiltret till bränslet är 10 micron. Kanske ren flax att allt fungerade. Men vi har alltid haft bunker till elaggregatet och oftast fyllt farmartankens 10 m³ på hösten. Kanske skulle kolla filtret... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebtho 6 Postad 26 Januari , 2016 (redigerade) Motorvärmare, filtret i motorrummet och returen direkt till filter så går det finfint att köra på D10 året runt. Se bara till att bränslet har plusgrader när det går genom filter och in i motorn så går det bra. Med blidvädret som är nu borde båten vara kry igen. ;-) Redigerad 26 Januari , 2016 av Sebtho Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 27 Januari , 2016 "Med blidvädret som är nu borde båten vara kry igen" Vete sjutton faktiskt. Parafinet på filtret smälte inte vid 5 grader igår. En kollega tog hem det och körde värmepickadollen på, och då smälte det. Verkar som om att det krävs mer än +grader när det väl gått så illa som det gjorde. Jag sitter och lurar på hur mina bränsleledningar ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebtho 6 Postad 27 Januari , 2016 Det är oftast pumpbart fast du har utfällning. Det koncentreras i filtret. Googla, men jag har för mig att fotogen inblandning i utfälld diesel får det att gå tillbaka. Kommer inte ihåg proportionerna. Använder D32 på vintern nu mer... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 28 Januari , 2016 Fint skall googla på detta. Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser