pseudonym 1 167 Postad 9 Januari , 2016 Flytta batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne75 19 Postad 9 Januari , 2016 Skulle vilja ha tips/förslag på lämplig material till barlast. Båten ligger lite snett i vattnet och nu i höst är jag rädd för att jag gjort det något värre då jag flyttat septitanken. Skulle behöva cirka 30kg som barlast på styrbord sida. Utrymmet är cirka 0,3 m3 stort. Vilket material kan vara lämpligt? Tack på förhand !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 9 Januari , 2016 Som Pseudonym sa. Jag rätade upp min båt med att flytta batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Januari , 2016 Skulle vilja ha tips/förslag på lämplig material till barlast. Båten ligger lite snett i vattnet och nu i höst är jag rädd för att jag gjort det något värre då jag flyttat septitanken. Skulle behöva cirka 30kg som barlast på styrbord sida. Utrymmet är cirka 0,3 m3 stort. Vilket material kan vara lämpligt? Tack på förhand !! 20-gradit vatten verkar ju stämma hyggligt med vikt/utrymme. Då har du ju dessutom en överlevnadsreserv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Januari , 2016 Oops.. 300L får du ju plats med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 9 Januari , 2016 Aluminium, bly, koppar, vatten i säck, sand i en påse, ja nästan vad som helst som väger 30 kg går ju bra. Sand, grus eller makadam i en tygpåse verkar ju enklast, det är ju både formbart och fast på samma gång. Men... ...är det verkligen mödan värt att lägga i 30 kg för att få båten att ligga rakt när den ändå blir sned när du går ombord? Är det inte lättare att fördela vikten när du väl ska ge dig av? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 10 Januari , 2016 Jag lutar (fniss) åt att rekommendera ett 95Ah batteri i nämnt utrymme. Med tanke på storleken på utrymmet kanske 3st batterier skulle vara bra, mn då får du balansera med ytterligare 2 på babordssidan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 10 Januari , 2016 Två lådor vin i glasflaskor blir närmare 30 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 10 Januari , 2016 Fast då minskar ju barlasten i takt med att resan blir längre. Dessutom gissar jag att septiktanken ligger på andra sidan varför lutningen blir dubbelt värre. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 11 Januari , 2016 Det måste ju i alla händelser vara enkelt att stuva om lösa grejor så att man flyttar 30 Kg från en sida till en annan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 11 Januari , 2016 Två lådor vin i glasflaskor blir närmare 30 kg. Alternativt 4 lock med öl(8 L x4):-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 12 Januari , 2016 Kolla om det finns någon lutfisk kvar efter julen, bra att bota slagsida med, om den läggs på rätt sida. En kille med en större snipa på samma brygga som min båt låg vid, fyllde PET-flaskor med begagnade balanseringsvikter från däckverkstaden, jag tyckte det lät väldigt tokigt, men det kanske funkade, många flaskor blev det, och med tanken på vad man får i pant för en PET-flaska blev det också dyrt. Däremot har jag balanserat modellbåtar med blyhagel ingjutna i epoxilim, torde gå att använda i fullskala också, men fantastiskt opraktiskt. När det gäller vin som barlast, så måste man ju tänka sjömansmässigt, rött vin om babaord, och vitt vin (i gröna flaskor) om styrbord, annars blir det ju väldigt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 12 Januari , 2016 Två lådor vin i glasflaskor blir närmare 30 kg. Ska man märka ord så är det väl den enda rätta barlasten Fast enligt Wikipedia iaf, så ska man kunna använda sig både av Barlast och Ballast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 Januari , 2016 Ballast blir "man" nog när "man" justerat vikten lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 12 Januari , 2016 "Ballast" är också en term inom järnvägsteminologin. Då är det som ligger under, vid sidan om och mellan sliprarna. Består av makadam av olika beskaffenhet på olika järnvägar. Att däremot ta ombord makadam rekommenderas inte! Förr lade man kombarrisar i kölsvinet på allmogelåtar, alltså natursten, billigt och (mindre-)bra, men skotten Mc Adam hade säkert gillat detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 15 Januari , 2016 Två lådor vin i glasflaskor blir närmare 30 kg. Och hur länge har den barkasten kvar sin vikti ? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 15 Januari , 2016 Vanligtvis styr man ju båten på styrbords sida så det är väl bra om den lutar åt babord när den är tom??? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 16 Januari , 2016 Två lådor vin i glasflaskor blir närmare 30 kg. Och hur länge har den barkasten kvar sin vikti ? ;-) "Fördelen" med vin i glasflaskor är att de fortfarande har ungefär halva vikten kvar när de är tömda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 16 Januari , 2016 Två lådor vin i glasflaskor blir närmare 30 kg. Och hur länge har den barkasten kvar sin vikti ? ;-) "Fördelen" med vin i glasflaskor är att de fortfarande har ungefär halva vikten kvar när de är tömda.Nackdelen är väl att man måste packa väldigt omsorgsfullt. Kanske inte så kul med ett par dussin krossade vinflaskor. O andra sidan lär väl kölsvinet bli glad över allt uthällt vin:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Januari , 2016 SAOB (ordboken) hänvisar till barlast om man söker ballast. "Jernvägs"-betydelsen fanns f.ö. redan 1872. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 17 Januari , 2016 SAOB (ordboken) hänvisar till barlast om man söker ballast. "Jernvägs"-betydelsen fanns f.ö. redan 1872. Väldigt vad humorlös och"seriös" tråden blev helt plötsligt....:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Januari , 2016 Bar last eller täckt... spelar väl ingen roll om det är inomhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 17 Januari , 2016 Åter till det tråkiga... I översättningen av International Sailing Federations redskapsregler 2013 - 2016 använder ballast, med l alltså och inte r. Personligen använder jag barlast när det gäller båtar, men det är ju knappast intressant för någon annan. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Januari , 2016 Ball ballare ballast otäckt bar kan man vara anstötlig eller bara last... otäckt last är bara bar... kan man ta en whisky i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser