Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Danne75

Tips på barlast

Rekommendera Poster

Skulle vilja ha tips/förslag på lämplig material till barlast.

Båten ligger lite snett i vattnet och nu i höst är jag rädd för att jag gjort det något värre då jag flyttat septitanken. Skulle behöva cirka 30kg som barlast på styrbord sida. Utrymmet är cirka 0,3 m3 stort.

Vilket material kan vara lämpligt?

 

Tack på förhand !!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Pseudonym sa.

Jag rätade upp min båt med att flytta batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja ha tips/förslag på lämplig material till barlast.

Båten ligger lite snett i vattnet och nu i höst är jag rädd för att jag gjort det något värre då jag flyttat septitanken. Skulle behöva cirka 30kg som barlast på styrbord sida. Utrymmet är cirka 0,3 m3 stort.

Vilket material kan vara lämpligt?

 

Tack på förhand !!

20-gradit vatten verkar ju stämma hyggligt med vikt/utrymme. Då har du ju dessutom en överlevnadsreserv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminium, bly, koppar, vatten i säck, sand i en påse, ja nästan vad som helst som väger 30 kg går ju bra. Sand, grus eller makadam i en tygpåse verkar ju enklast, det är ju både formbart och fast på samma gång.

 

Men...

...är det verkligen mödan värt att lägga i 30 kg för att få båten att ligga rakt när den ändå blir sned när du går ombord?

 

Är det inte lättare att fördela vikten när du väl ska ge dig av?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag lutar (fniss) åt att rekommendera ett 95Ah batteri i nämnt utrymme.

Med tanke på storleken på utrymmet kanske 3st batterier skulle vara bra, mn då får du balansera med ytterligare 2 på babordssidan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två lådor vin i glasflaskor blir närmare 30 kg. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast då minskar ju barlasten i takt med att resan blir längre. Dessutom gissar jag att septiktanken ligger på andra sidan varför lutningen blir dubbelt värre.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju i alla händelser vara enkelt att stuva om lösa grejor så att man flyttar 30 Kg från en sida till en annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två lådor vin i glasflaskor blir närmare 30 kg. :)

Alternativt 4 lock med öl(8 L x4):-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns någon lutfisk kvar efter julen, bra att bota slagsida med, om den läggs på rätt sida.

 

En kille med en större snipa på samma brygga som min båt låg vid, fyllde PET-flaskor med begagnade balanseringsvikter från däckverkstaden, jag tyckte det lät väldigt tokigt, men det kanske funkade, många flaskor blev det, och med tanken på vad man får i pant för en PET-flaska blev det också dyrt.

 

Däremot har jag balanserat modellbåtar med blyhagel ingjutna i epoxilim, torde gå att använda i fullskala också, men fantastiskt opraktiskt.

 

När det gäller vin som barlast, så måste man ju tänka sjömansmässigt, rött vin om babaord, och vitt vin (i gröna flaskor) om styrbord, annars blir det ju väldigt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två lådor vin i glasflaskor blir närmare 30 kg. :)

 

Ska man märka ord så är det väl den enda rätta barlasten :) Fast enligt Wikipedia iaf, så ska man kunna använda sig både av Barlast och Ballast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Ballast" är också en term inom järnvägsteminologin.

Då är det som ligger under, vid sidan om och mellan sliprarna. Består av makadam av olika beskaffenhet på olika järnvägar. 

 

Att däremot ta ombord makadam rekommenderas inte!

Förr lade man kombarrisar i kölsvinet på allmogelåtar, alltså natursten, billigt och (mindre-)bra, men skotten Mc Adam hade säkert gillat detta!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis styr man ju båten på styrbords sida så det är väl bra om den lutar åt babord när den är tom???

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Två lådor vin i glasflaskor blir närmare 30 kg. :)

Och hur länge har den barkasten kvar sin vikti ? ;-)

 

"Fördelen" med vin i glasflaskor är att de fortfarande har ungefär halva vikten kvar när de är tömda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Två lådor vin i glasflaskor blir närmare 30 kg. :)

Och hur länge har den barkasten kvar sin vikti ? ;-)

"Fördelen" med vin i glasflaskor är att de fortfarande har ungefär halva vikten kvar när de är tömda.
Nackdelen är väl att man måste packa väldigt omsorgsfullt. Kanske inte så kul med ett par dussin krossade vinflaskor. O andra sidan lär väl kölsvinet bli glad över allt uthällt vin:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAOB (ordboken) hänvisar till barlast om man söker ballast. "Jernvägs"-betydelsen fanns f.ö. redan 1872. B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAOB (ordboken) hänvisar till barlast om man söker ballast. "Jernvägs"-betydelsen fanns f.ö. redan 1872. B)

Väldigt vad humorlös och"seriös" tråden blev helt plötsligt....:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ball ballare ballast

otäckt bar kan man vara anstötlig eller bara last... otäckt last är bara bar... kan man ta en whisky i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...