Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
odysseus65

Akterdäck istället för sittbrunn?

Rekommendera Poster

I sista kapitlet av "Den unge den gamle å havet" redogör Yrvind för sina egna tankar om utrustning vid långsegling.

Förutom de mera vanliga tipsen så uttrycker han ungefär att sittbrunnen är ett av de dummaste påfunden någonsin. Rådet är att såga ur hela skiten å bygga akterdäck istället. Det man vinner är massor av packutrymme eller en extra koj. Säkerhetsmässigt så slipper du risken att få sittbrunnen vattenfylld vid hårt väder å man har istället mera flytkraft i båten.

Trots sin skepsis mot produktionsbåtar verkade Yrvind rätt nöjd med Vegans uppförande till slut. Men först efter att man lagt flera dagar på att täta flertalet läckor å skruvat fast hela inredningen ordentligt samt byggt ett helt nytt roder.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha? Jag såg en skapelse av Snurrvind i en hamn i Göteborgs södra skärgård för några år sedan. Masten, eller stubben kanske man skulle kalla den var kapad till en längd av 3 meter kanske. Ingen gaffelrigg utan en bermudarigg med vanlig bom. Båten var väl ca 7 meter lång och smal som en kanot. Vid måttlig bris på 5-7 m/sek pendlade båten från sida till sida ungefär som de flesta båtar gör när det blåser hård kuling. Jag skulle aldrig riskera mitt liv i en likkista konstruerad och tillverkad av Yrvind! Livet är för värdefullt för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inte bara nackdelar med en sittbrunn heller ur säkerhetssynpunkt.

Sen finns det ju faror med ett plant akterdäck i stället för sittbrunn. Man kan ju lättare bli spolad över bord.

Fast har man den teorin att man  går ner och stänger in sig i en i övrigt osänkbar båt och låter båten klara sig själv, när det är sämre väder, så spelar det nog inge roll om man har ett akterdäck i stället för sittbrunn. Men vem katten vill ligga instängd veckovis i sin egen skitlukt!? :ph34r:

Det amatörbyggdes en väldigt speciell båt nån gång på 1970-talet. SnowFlake. Den hade en väldigt grund sittbrunn och sittbrunsbänkarna var i princip sargarna. När det var dåligt väder var det tänkt att de skulle sitta på sittbrunnens durk. 

Tror det var i på Kryss det fanns ett par artiklar om bygget av båten. Något om seglatserna detta entusiastiska par var ute på har jag aldrig läst.

Däremot fick jag kontakt med dottern till paret för ett par år sen,via nåt marint forum - MG kanske. Dessvärre är mitt minne bra men kort - vad hon skrev har jag glömt.

Nej jag skulle nog villa ha en liten, men skyddad sittbrunn om jag skulle ha en oceangående båt, gärna osänkbar efter Yrvinds principer. 

Har en lite mer positiv syn på Sven Yrvind och hans båtar än pseudonym.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag nu inte minns helt fel så byggde även herrarna på Lunkentuss om båten på dylikt vis. Tanken är inte ny.

//N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som om jag minns fel med andra ord...

Det var inte meningen att va stöddig genom att lägga in bilden två gånger.

Var nog mera mina klumpiga fingra och en dator som är så fruktansvärt känslig för knapptryckningar, samt att jag inte klarar att sätta ner känsligheten.

Dom höjde ju fribordet på båten och byggde bl.a ett nytt dooghause.

Sittbrunnen på bilden ser ju minimal ut, så det ligger nog nåt i det du säger. Dom la nog igen stora delar av sittbrunnen och gjorde en minimal rorsmansplats plus lite till,så att man kunde komma upp och ner i båten och även att den andre mannen kunde va i sittbrunnen.

En nog ganska vettig lösning för långsegling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det amatörbyggdes en väldigt speciell båt nån gång på 1970-talet. SnowFlake. Den hade en väldigt grund sittbrunn och sittbrunsbänkarna var i princip sargarna. När det var dåligt väder var det tänkt att de skulle sitta på sittbrunnens durk. 

Tror det var i på Kryss det fanns ett par artiklar om bygget av båten. Något om seglatserna detta entusiastiska par var ute på har jag aldrig läst.

"Snowflake" var i medelhavet med konstruktörsparet. Hon ligger nu i Stegeborg. De färdigställde "Snowflake II" för ett par år sedan och har varit runt på Östersjön. Det skrevs lite i På Kryss om det.

hqdefault.jpg

Roger Taylor har även han valt bort sittbrunn på sina båtar men han har det gemensamt med yrvind att båten enbart är en havsgående farkost som man sitter instängd i hela resan.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yrvinds idé utgår väl från hans vana att tillbringa all tid liggandes under däck och läsa böcker? Då förstår jag att sittbrunn kan verka som en dum idé.

Om en däremot gillar att vara på däck när båten är till sjöss känns det både osäkert och obekvämt utan sittbrunn.

Edit: Äh, det här hade ju flera redan skrivit. Tänk om jag hade läst hela tråden innan jag skickade iväg nåt...

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl bara Yrvinds senaste extrembyggen som är tänkta att leva instängt i. När han pratar om fördelarna med akterdäck på en mera normal båt så lyfter han fram lyckan med en stor yta att använda som sovplats när väder å vind tillåter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl bara Yrvinds senaste extrembyggen som är tänkta att leva instängt i. När han pratar om fördelarna med akterdäck på en mera normal båt så lyfter han fram lyckan med en stor yta att använda som sovplats när väder å vind tillåter.

De flesta av Yrvinds skapelser har väl varit utan sån särskild sittbrunn, om man borser från en lucka där man kan stoppa upp huvudet.

http://www.yrvind.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...