Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Optimus_prime

Blir motorn för stor o tung?

Rekommendera Poster

Har en 17-fots ht från 80 talet, godkänd för 60 hk.

På den tiden var ju inte motorerna lika tunga som dagens fyrtaktare. Säg att en 60 hk vägde 110 kg kanske....

 

När jag köpte båten så satt det (sitter fortfarande) en 90 hk V4 tvåtakt på, vikt drygt 130 kg.

Nu funderar jag på att köpa en 70 hk fyrtakt, vikt 155 kg.

 

Vågar man det?

 

Vad kan det medföra för problem?

 

Kanske inte är en jättegrej att motorn väger 30-40 kg "för mycket"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem är ju att du kraftigt överstiger tillåtna storlek på motorn.

Akterspegeln är inte anpassad för de krafter/ vikter som den utsätts för och risken är stor för ett haveri...

Du utsätter dig också för risken att inte lyckats få försäkra din båt eftersom tillverkaren rekommenderar högst 60 hk.

 

Mao ord ingen ersättning för stöld, ansvarssskada om du orsakar skador i tex hamn, sjöskada m.m.

Stöldbegärlig motor med ny 4 taktare? Trist att bli utan ersättning vid stöld...

 

Kan bli svårare att sälja båten om motorn är för stor pga försäkringssituationen.

 

O andra sidan så verkar du ju redan idag ha för stor motor så du har kanske bra kontakt med ditt försäkringsbolag eller så har du kanske båten oförsäkrad?

Redigerad av Niklasokarlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina synpunkter.

 

Ja, motorn är redan idag för stark.

Det står ju egentligen ingen viktbegränsning på båten, bara en effektbegränsning.

Nu är tanken att minska med 20 hk från idag o öka med lika många kilo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolagen frågar normaltsett om effekten, inte vikten.

Överskrids den gränsen är det ofta mycket svårt att skaffa försäkring.

 

Oavsett hur du gör bör du se upp med stöld av motorn. Stäm du av med försäkringsbolaget innan köp av motor att det är ok, så du inte hamnar i en situation där du inte kan försäkra din nya motor för stöld.

 

Mvh

Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väljer du en Yamaha 70f så väger den torr 117kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en fjordling 18 med en 175hkr Mercury där bak.

Blåskylten sa max 115hkr.

Fjordling sa plugga tunneln vid effekter över 135 hkr.

Försäkra var inga problem mer än premien pga. farten.

 

Kan du lägga till 40 kg bak på båten vet dunog bäst själv. Hur djupt ligger aktern idag och om du lägger till 40 kg?

Kör du med större idag och håller koll påsprickbilddningar och dyl. på akterspegeln och är medveten om problemet ser jag unga problem med en 70 hästars fyrtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är väl att förstärka akterspegeln lite, kanske plasta två knän som förstärkning så kan du hiva på mer..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten ligger i vattnet (antagligen inte, det är ju januari!) är det ju enkelt att lägga vikter på 30-40 kg i aktern och testa. Gångegenskaperna ändras knappas radikalt, för mycket effekt är nog ett värre problem, men eftersom effekten minskar gäller det ju inte i det här fallet. Hur båten ligger vid stillastående kan ju vara avgörande om vatten börjar rinna in i motorbrunnen och vidare in i båten via genomföringarna eller om man blir tvungen att kommendera runt passagerarna alltefter vilka manövrar man gör. Att backa med lågt liggande akter är ju inget vidare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju kanske flytta fram batteri o dyl.

Då ökar man ju i princip totalvikten på båten med 20 kg från nu. En omfördelning av vikten helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS ska minska motoreffekten o vissa pratar om faror med ökning???

Vikten tror jag inte skall vara något problem, dom stora påfrestningarna är ju när du kör iväg och du minskar ju effekten så ser inge problem.

Möjligt att den ligger lite lägre i aktern men det är inga extrema vikt förändringar.

Mvh

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis Tugge, effekten ska minskas! Det kanske inte har framgått tydligt nog.

MINSKAR EFFEKTEN med 20 hk och ökar vikten 20 kg. Tror inte heller att det blir problem, men är glad för alla tips o synpunkter jag kan få! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det funkar med en för stark motor förut så kan det funka fortsättningsvis, eller inte.

Lite förstärkning av akterspegeln kan aldrig skada.

 

Vad gäller försäkring bör du stämma av med ditt försäkringsbolag att du både får försäkra båten som du tänkt utrusta den OCH att de kommer att betala ut ersättning om olyckan skulle vara framme.

 

Stöld får du troligen ersättning för, men hur blir det om båten havererar eller om du skadar någon annan. I försäkringsvillkoren finns oftast beskrivet vad som händer om man bryter mot villkoren i försäkringen. Oftast innebär det att ingen eller begränsad ersättning utgår.

 

Kolla noga med ditt försäkringsbolag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...