Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
hasse_A

ICA-banken inför valutaväxlingsavgift.

Rekommendera Poster

Som långseglare har det varit trevligt att slippa uttags och valutaväxlingsavgift vid användning av bankkortet. Första mars kommer tyvärr ICA-banken att införa 1.25% valutaväxlingsavgift. För den vanlige semesterresenären kanske det inte spelar så stor roll men för oss som kommer att göra uttag/köp för mellan 200 och 300-tusen/år utomlands blir det rätt mycket pengar. Speciellt då vi inte har någon inkomster i form av lön.

Jag ringde och kollade med COOP om de i dagsläget hade några planer på att införa denna avgift. Svaret jag fick var att man inte hade planer på detta.

Ett annat alternativ kan vara Santander.

Fördelen med ICA-kortet var att det var ett kort utan kredit, uttagsavgift och valutaväxlingsavgift.

Finns det något annat kort som har denna kombination ?

/Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Har icakort bara för att betala utomlands, avslutar det i morgon. Santander verkar vara ett bra alternativ.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon! Enda anledningen till att jag har ICA-banken är just för att det är smidigt på resa.

Vilket alternativ tycks bäst om man ser till fast årskostnad? Santander, Coop, annat? Använder de precis som ICA gör just nu MasterCards eller Visas kurser rakt av? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har oxå haft ICA banken bara för fördelarna utomlands. Försvinner dem så försvinner ICA kortet från oss med.

Har även alltid ett AMEX, billigaste Blue. Av den anledningen att man får ett nytt kort levererat vart man än är  i världen vid kortförlust. Ingen av de svenska bankerna erbjuder mig veterligen detta. Så för oss som reser en del är den tryggheten klart värd 250:- i årsavgift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ansökte om kort hos Santander. MEN.... dom har endast kreditkort och som pensionär får man en löjlig kreditgräns, och kontantuttag ränteberäknas från dag 1 och ingen möjlighet att sätta in pengar i förväg. Skippar det och satsar på COOP i stället, det verkar fungera som icakortet gjorde. Man får dock betala en insats på 100:- för att gå med i Konsum. Men det kan man väl stå ut med. Undrar om man får räkna kvitton som vi gjorde på 50-talet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har COOP kort och det funkar bra

( du behöver inte ha kvitton i en kasse längre… tyvärr gjorde den nya VD´n som kallades in för att förbättra lönsamheten rent hus med direkt återbäring men det finns ett bonussystem fortfarande… om du handlar mat i Sverige. Eller köper annat, COOP är rätt stora och äger diverse företag )

Men det är klart, VD kan ju ändra villkor för uttag också i framtiden? Man får känslan av att ICA och COOP följer efter varandra lite när det gäller förbättrade villkor och kanske även försämrade villkor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon! Enda anledningen till att jag har ICA-banken är just för att det är smidigt på resa.

Vilket alternativ tycks bäst om man ser till fast årskostnad? Santander, Coop, annat? Använder de precis som ICA gör just nu MasterCards eller Visas kurser rakt av? 

Jag har kollat vilken kurs ica använde under några utlandsresor 2015 och det var samma kurs som jag får i valutahandel hos Nordnet som har försumbar skillnad mellan köp och säljkurs. 

Men ibland när man betalar med kort får man frågan om man vill betala i SEK eller lokal valuta. Betala ALDRIG i SEK, då får man en kurs som sätts av t.ex. MasterCard och som är i nivå med Forex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...