Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Peterrr

290 drev

Rekommendera Poster

Det sägs att 290 drev på en 7 - 8 tons båt är för klent hygges, stämmer det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa drev verkar tåla en hel del- har en släkting som hade ett tidigt 290 SP kopplat till en big-block V8 på en bra bit över 400 hk i en 30 fots Concorde.

Kan tillägga att han inte bara "puttrade" runt med den, det enda han försökte undvika var att proppen kom över vattnet när båten lättade från vattnet.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för svar men vad tror ni om 290 drev och kad 44? Jag vet att det är en vanlig kombination men att det också är vanligt att dreven går sönder.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju mycket på hur man kör samt troligtvis en del på vilken propeller/propellrar. Problemet med en KAD jämfört med en "bara" turbo är det tidiga höga vridet, inte den högre effekten.

Enkelt förklarat kan man säga att ju fler varv drevet snurrar per newtonmeter desto lägre blir belastningen. Vridet "fördelas" eller hur man nu bäst uttrycker det.

Om kombinationen KAD44 och 290 är kända för att gå sönder vet jag inte. Men de flesta som går sönder gör det med all sannolikhet för att den som sköter spakar (och service) inte vet vad de håller på med. Och som vanligt är det ju inte den egna förmågan det är fel på...

Som referens finns det ju taxibåtar och liknande som kört denna kombi i tusentals timmar utan haveri.

Problemet för dig (om du ska köpa båt) är ju att man aldrig kan veta hur drevet är skött och kört. Jag renoverade mitt 290 i höstas (nya lager, p-boxar, kona osv) och den notan landade på 35000. Ligger båten på land nu rekommenderar jag att du låter plocka av drevet för att sedan låta typ Micab provköra det i bänk om du är orolig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...