Danne75 19 Postad 4 Januari , 2016 Hej, håller på att göra om elinstallationen på båten i samband med detta skall jag säkra upp förbrukarna på ett riktigt. Skulle behöva lite input på lämplig säkringstorlek för : VHF Radio Led lampor (både list samt spots) Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 4 Januari , 2016 Det hänger ihop med förbrukningen (i det här fallet, låg) samt kabelns dimension. Vad ska du dra för kabet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 4 Januari , 2016 Lämpliga säkringsvärden brukar stå i produkternas manual. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne75 19 Postad 4 Januari , 2016 Har dragit 2 x 1.5mm2 kabel till alla ovanstående förbrukare. Längderna varierar allt ifrån 0,5 till 7 m ifrån batteriet. Har dessvärre inte manualerna till dessa förbrukare då det begagnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 4 Januari , 2016 Alltså... Säkringen är ju till för att skydda kablaget, inte apparaten. Det finns en hel del beräkningsgrunder för detta beroende på om kabeln ligger fritt, i bunt eller invändigt monterad mm. På den tiden jag jobbade som industrielektriker gällde grundregeln att avsäkra 1,5 mm2 med max 10 A. En tia torde räcka galant för att driva dina apparater och en 1,5 kvm kabel riskerar inte att skadas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 4 Januari , 2016 Fordonsel är inte samma sak som fastighetsel, säkringen är i många fall till för att skydda kablaget och apparaten, i fordon blir det ofta max acceptabelt spänningsfall som dikterar ledararean och säkringen dikteras av apparaten vilket får till följd att säkringens värde oftast blir mycket mindre än vad kabeln hade klarat. Säkringarna i din bil är inte dimensionerade på kabelarean. Danne75 du skall inte säkra av allting med 10A på grund slentrian och tumregler för fastighetsinstallationer. Om du inte har manualerna så kolla på nätet om du kan hitta en manual där, för radion och VHF en skulle jag tro att 2,5mm2 är ett bättre val då dessa apparater ibland inte gillar spänningsfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 5 Januari , 2016 Hej, håller på att göra om elinstallationen på båten i samband med detta skall jag säkra upp förbrukarna på ett riktigt. Skulle behöva lite input på lämplig säkringstorlek för : VHF Radio Led lampor (både list samt spots) Tack på förhand. Hej! Jag använde denna tabell som riktlinje för avsäkring när jag drog nytt. Om du gör om elen och drar nya kablar rekommenderar jag starkt att du går upp i dimension redan från början, det blir ofta mer inkopplat på kabeln än man tänkt från början och spänningsfall kan fort bli ett problem i ett 12V system. /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 5 Januari , 2016 Håller med MartinX. För en fast monterad VHF-radio med max uteffekt 25W skulle jag ha använt 10A-säkring. Den radio jag har kan dra upp till 8A, enligt manualen. Och välja minst 2.5mm2-kabel, beroende på kabellängd eventuellt ännu grövre. Däremot, så är MAXIMAL säkring på 1.5mm2 10A, för 2.5mm2 16A osv. Här finns en enkel kalkylator: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Januari , 2016 Det är farligt att ställa frågor på ett forum på nätet. Det gäller att kunna urskilja svaren. Själv brukar jag alltid lägga 2x2,5 mm2 (kopparledning gärna förtent) Idag med mycket lysdiodbelysning skulle man nog kunna gå ner med arean för en del grupper, men jag kommer nog aldrig att göra det. Trotts detta säkrar jag aldrig högre än 10 ampere, mer än när det verkligen behövs. Autopiloten och kylskåpet tex. Till Autopilotens centralbox går det ca 1 meter 2x2,5 mm2 kabel och den har jag säkrat 16 A. Till Kylskåpet är det en bit längre och där la jag 2x6 mm2 kopparkabel och säkrade 16 A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 5 Januari , 2016 1, kolla att du har rätt kabeldimension till förhållande till det vad förbrukaren drar och hur långt det är till förbrukaren. 2, Kolla vad förbrukaren drar med en ampere mätare. om den drar 6 ampere så montera en 7,5 amp säkring. Vid elmotorer tex vindrutetorkare så är startströmmen högre vid start, så måste det beaktas. Jag rekommenderar också kalkylator: http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Kurt Vilen Stockholms Marine El Båtelektriker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne75 19 Postad 5 Januari , 2016 Tack för all input i ämnet. Som någon skrev är det inte helt lätt att filtrera all information, men en större kabelarea verkar inte skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 7 Januari , 2016 Ska man vara riktigt nördig så har du tre säkringar. En som säkrar alla förbrukare och den säkringen sitter direkt efter batteriets pluspol. 200A? En säkring ska skydda kabeln och sitter väl i någon sorts säkringscentral till exempel. Sedan finns det nördar - som jag - som säkrar av apparaten genom att tex använda en automatsäkring som en på/av knapp antingen i en panel eller i närheten av apparaten.(tex plotter) VHF använder så mycket ström så där är det nog samma storlek på säkring som för ledningen?Men LED som du har i båten drar nog tillsammans inte mer än 30W eller kanske 2,5 ampere? Något jag upptäckte i somras efter att ha installerat en större kvarn till toan var att jag måste byta säkring till en större… Var tredje gång så löste säkringen ut annars… Gick upp 10A till 30 A där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Januari , 2016 Danne75 skrev: Har dessvärre inte manualerna till dessa förbrukare då det begagnat.Har du testat att googla efter dem?Alltså inte bara för säkringens skull, det kan ju finnas trevliga men svårgissade finesser också. [Tänker alltså närmast på de två radioapparaterna, sådana har ju ofta unika modellnummer etc på nån etikett eller så. (Om inte så kan man börja med att bildgoogla och ofta klura ut det ändå.)Större elektronikfirmor brukar ha pdf-manualer för nedladdning, i nån liten undanskymd vrå på sajten kan man kanske hitta "retired manuals" eller liknande för gamla utgångna produkter. Om nu dina radioapparater råkar vara av äldre snitt. (Sådana "pensionerade manualer" är dessbättre nästan undantagslöst helt gratis, ger väl firman "goodwill". :-)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser