Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Fiber

Hydral och vajer

Rekommendera Poster

Hej jag har köpt en fiskebåt med hydraulstyrning ute men har ingen styrning inne nu undrar jag om man kan ha vajer/kabel styrning inne i båten????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det kan fungera men du måste ha en ventil vid hydraulcylindern som du måste stänga eller öppna varje gång du byter styrplats, alltså ingen bra lösning. Bättre med en extra rattpump som du kopplar in i befintligt system. Man kan också tänka sig en autopilot vid den inre styrplatsen om den bara används vid lite längre sträckor.

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ove, en extra rattpump!

Autopiloter är bra, men väldigt dyra.

Hur är det förövrigt med reglage för motor och backslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en vp md17c Med vajer reglage. Jag har en rattpump till men den läcker i  packningen fram till har funderat på att byta pumpen som sitter ute flytta in den och ha den som läcker där ute. Den läckande pumpen är en sleipner och vet inte om packningen går att byta,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen att jag frågade om reglaget, är att du måste ju fixa dubbelkommando även där.

Jag såg en gång en fulvariant på dubbelkommandå till reglaget.

En mindre norskbyggd hyttbåt med utombordare och hytten i förskeppet.

Reglaget satt i hytten, på själva spaken satt det ett aluminiumrör i en kullänk, detta rör gick sedan helt odramatiskt ut i hyttens skott genom ett hål som var kanske nån millimeter större än rörets dimension, det hela avslutades med en T-handtag. Hydraulstyrning med två rattpumpar hade man däremot kostat på sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo detta med reglaget har jag fixat och packning till pumpen är fixad så det blir hydral bli det inne och ute. Nu väntar man bara på plus grader

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...