Bobba 54 Postad 3 Januari , 2016 Hej! Har haft ganska hög tomgångsförbrukning, ca 0,7A, i båten och håller på och jaga tjuvar. Huvudbrytaren för förbrukningsström är idag ett vanligt 70A relä då detta var praktiskt för att undvika långa kabeldragningar. Jag börjar misstänka att detta inte var så smart... någon som har koll på vad ett vanligt slutande relä kan tänkas förbruka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 3 Januari , 2016 Biltemas skiljerelä drar enligt ett test jag läst 8,5 mA vid tomgång och 277 mA draget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 4 Januari , 2016 Hej! Har haft ganska hög tomgångsförbrukning, ca 0,7A, i båten och håller på och jaga tjuvar. Huvudbrytaren för förbrukningsström är idag ett vanligt 70A relä då detta var praktiskt för att undvika långa kabeldragningar. Jag börjar misstänka att detta inte var så smart... någon som har koll på vad ett vanligt slutande relä kan tänkas förbruka? Om ett vanligt relä drar för mycket, så finns den här typen: http://www.odelco.se/Bluesea-elektrisk-huvudstroembrytare-Batterifraanskiljare-2.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 4 Januari , 2016 Tack! Bra tips! Blue Sea-relät kostar 2650:- hos Seasea vilket jag kan tycka är lite väl saftigt även om det säkert är gedigna saker. Ska mäta relät jag har nu vilket jag tror ligger ligger runt 0,2A. Stämmer det får jag flytta huvudbrytaren närmare batterierna och skippa relä helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 5 Januari , 2016 Om du har stereo kanske minnet till den drar. Minne till någon annan förbrukare som drar ström. Prova att ta loss säkringar och se om det slutar. Vad heter reläat? Kurt Vilen Stockholms Marine El Båtelektriker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 7 Januari , 2016 Hade en gammal radio som displayen alltid lös på och som stod för ca. 0.25 av de 0.7 Amperen. Den är nu utbytt mot en nyare som drar väl under 0.01 avstängd. Gasollarmet verkar ligga på ungefär 0.15A så återstående ca 0.3A gissar jag är mycket p.g.a. reläet. Har inte vart ute och mätt ännu, är ju så ruskans kallt! Detta är reläet jag använder för att bryta förbrukningsström: http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier/skiljerela/skiljerela-12v Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 7 Januari , 2016 Det finns liknande den som länkades till på ebay från England för ca 1000 lappen - vad jag förstår är bra kvalitet.. Om man vill spara en slant men ändå ha en bra manick.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 7 Januari , 2016 Hade en gammal radio som displayen alltid lös på och som stod för ca. 0.25 av de 0.7 Amperen. Den är nu utbytt mot en nyare som drar väl under 0.01 avstängd. Gasollarmet verkar ligga på ungefär 0.15A så återstående ca 0.3A gissar jag är mycket p.g.a. reläet. Har inte vart ute och mätt ännu, är ju så ruskans kallt! Detta är reläet jag använder för att bryta förbrukningsström: http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier/skiljerela/skiljerela-1 Har för mig att spolen i liknande reläer ligger på 80-100 ohm, det ger ju vid 12V / 80 ohm = 0,15A, så det kan ju stämma till viss del. /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Januari , 2016 Tack! Bra tips! Blue Sea-relät kostar 2650:- hos Seasea vilket jag kan tycka är lite väl saftigt även om det säkert är gedigna saker. Ska mäta relät jag har nu vilket jag tror ligger ligger runt 0,2A. Stämmer det får jag flytta huvudbrytaren närmare batterierna och skippa relä helt. Ja, att skippa reläet skulle fresta åtminstone mig. Varför bränna batteri-ström i kanske dygn bara för att hålla ihop ett par kontakter. Men att behöva flytta huvudbrytaren - med längre kablar/spänningsfall som följd - är kanske inte helt nödvändigt? Tänker på mekaniska fjärr-reglage med cykelvajer-hölje omslutande en stel och hård pianotråd. Pianotrådar på några meters längd har järnhandlarn för några tior, vajerhölje i metervara har nog cykelhandlarn. (Den stela pianotråden ger möjlighet att trycka tillbaka med litet kraft, kanske behövs därmed ingen returfjäder alls?) Tänker alltså här en vanlig mekanisk huvudbrytare där en sådan vajer får utgöra "fjärrkontroll". Bara en lös fundering. [själv har jag haft många olika reglage enligt den principen, choke- gas- tändförställning- rent av en hemsnickrad mekanisk startmotor-brytare. Hade dock bara ca 2 meters vajerlängd utan skarpare knixar, från sittbrunn ner till inbordarn. Inga rostproblem trots "icke-rostfri" pianotråd, funkade finfint år efter år. (Snodde f.ö. idén med pianotråden från volvos gamla motorhuvs-öppnare på 140-serien.) Bara en lös fundering som sagt, men själva idén med mekanisk fjärrkontroll av huvudbrytaren via vajer kanske är värd en stunds övervägande i ditt fall? Bara som bildillustration... HÄR en sajt som visar en sådan vajer med hölje om man scrollar ner. I den övre delen syns en mekanism för att överföra vajerns längsgående rörelse till en roterade. (Vid eventuellt roterade axel på huvudbrytaren överstigande 90 grader kan det nog bli rätt oöverstigliga problem, idén nog faller därmed men men.)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 9 Januari , 2016 Bara en tanke som i alla fall jag tycker har med ämnet att göra. Under båtsäsong (sommar för de flesta) när båten används regelbundet och ev. solpaneler ständigt laddar batterierna spelar 100 mA onödig förbrukning inte så stor roll. Under vinterförvaring när båten inte används - och solpanelen kanske är täckt - tömmer de flesta batteribanken med 100 mA förbrukning. Batterifrånskiljare, borttagna kabelskor eller underhållsladdning är då det som krävs för att inte förstöra batterierna. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Januari , 2016 Tack! Bra tips! Blue Sea-relät kostar 2650:- hos Seasea vilket jag kan tycka är lite väl saftigt även om det säkert är gedigna saker. Ska mäta relät jag har nu vilket jag tror ligger ligger runt 0,2A. Stämmer det får jag flytta huvudbrytaren närmare batterierna och skippa relä helt. Ja, att skippa reläet skulle fresta åtminstone mig. Varför bränna batteri-ström i kanske dygn bara för att hålla ihop ett par kontakter. Men att behöva flytta huvudbrytaren - med längre kablar/spänningsfall som följd - är kanske inte helt nödvändigt? Tänker på mekaniska fjärr-reglage med cykelvajer-hölje omslutande en stel och hård pianotråd. Pianotrådar på några meters längd har järnhandlarn för några tior, vajerhölje i metervara har nog cykelhandlarn. (Den stela pianotråden ger möjlighet att trycka tillbaka med litet kraft, kanske behövs därmed ingen returfjäder alls?) Tänker alltså här en vanlig mekanisk huvudbrytare där en sådan vajer får utgöra "fjärrkontroll". Bara en lös fundering. [själv har jag haft många olika reglage enligt den principen, choke- gas- tändförställning- rent av en hemsnickrad mekanisk startmotor-brytare. Hade dock bara ca 2 meters vajerlängd utan skarpare knixar, från sittbrunn ner till inbordarn. Inga rostproblem trots "icke-rostfri" pianotråd, funkade finfint år efter år. (Snodde f.ö. idén med pianotråden från volvos gamla motorhuvs-öppnare på 140-serien.) Bara en lös fundering som sagt, men själva idén med mekanisk fjärrkontroll av huvudbrytaren via vajer kanske är värd en stunds övervägande i ditt fall? Bara som bildillustration... HÄR en sajt som visar en sådan vajer med hölje om man scrollar ner. I den övre delen syns en mekanism för att överföra vajerns längsgående rörelse till en roterade. (Vid eventuellt roterade axel på huvudbrytaren överstigande 90 grader kan det nog bli rätt oöverstigliga problem, idén nog faller därmed men men.)] En huvudbrytare i högre kvalitet går inte att manöverera med en wire, den kräver både tryck och vrid samtidigt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 13 Januari , 2016 Nu har jag mätt reläet och mycket riktigt drar det 0.25A påslaget. Jag får sätta min huvudbrytare någonstans närmare batterierna... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser