per_62 219 Postad 14 Juli , 2017 Att istället för propeller ha en vattenstråle som tex Jet Thruster känns som ett bra alternativ där även ingreppet i båten utgörs av bordsgenomföringar på ca 60mm. Men är det själva pumpen och strömförbrukningen som är den svaga länken i detta system? Är det någon som har erfarenheter kring vattenstråle istället för bogpropeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsWan 0 Postad 25 Oktober , 2020 Hej, Jag har varit i kontakt med PB för artikeln i inlägg 2, men de kan inte hitta den längre. Är det någon som har en kopia? IngmarE? Mvh Mats Wannerbratt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 25 Oktober , 2020 Ser nu att PB verkar ha rensat (?) alla GDS-artiklar från före 2010 eller så från sitt artikelarkiv. Den har funnits där tidigare, men nu är inte bara den utan även många andra artiklar "från den gamla goda tiden" borta. Har endast råtexten och bilderna, men du kan ju alltid skicka mig ett PM.... Skall f.ö. bygga halvfarten själv i vinter igen, nu till en Sleipner SE60 i en annan båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 Oktober , 2020 2017-07-14 vid 10:14 skrev per_62: Att istället för propeller ha en vattenstråle som tex Jet Thruster känns som ett bra alternativ där även ingreppet i båten utgörs av bordsgenomföringar på ca 60mm. Men är det själva pumpen och strömförbrukningen som är den svaga länken i detta system? Är det någon som har erfarenheter kring vattenstråle istället för bogpropeller? Nu gissar jag bara men misstänker att det är nån typ av propeller i något som mynnar ut som ett rör... Som suger in vatten i ena änden och ut i den andra.. som ger upphov till vattenstråle/vatten-jet.. fast har aldrig tittat närmare på en sån.. har bara sett att dom går som f.... hur skulle det annars funka med jetski elle vattenskoter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 26 Oktober , 2020 21 timmar sedan skrev IngemarE: Ser nu att PB verkar ha rensat (?) alla GDS-artiklar från före 2010 eller så från sitt artikelarkiv. Den har funnits där tidigare, men nu är inte bara den utan även många andra artiklar "från den gamla goda tiden" borta. Har endast råtexten och bilderna, men du kan ju alltid skicka mig ett PM.... Skall f.ö. bygga halvfarten själv i vinter igen, nu till en Sleipner SE60 i en annan båt. Jag har en Vetus 4 hk i min 30 fot båt. Den är urstark och bra. Visst låter den lite, men inte störande tycker jag. Hade den låtit mycket hade jag nog inte brytt mig heller för jag kan inte förstå vad det skulle ha för betydelse några sekunder. Har aldrig känt att jag måste smyga på tå i nån hamn och smuggling i lönndom över Mälaren mellan Sörmland och Västmanland lönar sig inte. Däremot har jag känt att det kanske skulle vara trevligt med halva effekten ibland av rent manövertekniska skäl. Jag valde en 24 V bogis till min båt och funderar på om jag helt enkelt skulle sätta två korsförreglade kontaktorer så jag bara kör den på 12 V om jag vill. Manöverpanelen är densamma för 12 o 24 V, men jag vet inte om den måste "läsa in sig" på rätt spänning och att det skulle krångla till det, eller om den helt enkelt inte bryr sig alls om den matas med 12 eller 24 V? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 26 Oktober , 2020 Att köra bogisen på halva spänningen ger inte halva effekten utan långt mindre. Dvs sannolikt för lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Oktober , 2020 1 timme sedan skrev Caribic410: Nu gissar jag bara men misstänker att det är nån typ av propeller i något som mynnar ut som ett rör... Som suger in vatten i ena änden och ut i den andra.. som ger upphov till vattenstråle/vatten-jet.. fast har aldrig tittat närmare på en sån.. har bara sett att dom går som f.... hur skulle det annars funka med jetski elle vattenskoter? Ja det är egentligen en kraftig pump som man kan köra åt båda hållen. Det lär finnas några olika typer, vad jag förstår är dom mest avsedda för större fartyg än fritidsbåtar. Men bogpropellerarna har vunnit marknadsandelar, kanske beroende på att det är en enklare konstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 26 Oktober , 2020 29 minuter sedan skrev IngemarE: Att köra bogisen på halva spänningen ger inte halva effekten utan långt mindre. Dvs sannolikt för lite. Kan vara så... Har inte kollat hur den är lindad. Är det en seriemotor kanske? Om den har separat fältlindning skulle man ju kunna ha kvar 24 V på den. Om den får fältet från permanentmagnet borde det ju också vara konstant. Men om fälteffekten också minskar så blir det ju inte mycket moment kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 26 Oktober , 2020 Jetlösningen har avhandlats i andra trådar också. Sammanfattningen är nog att den har låg verkningsgrad och kräver enormt mycket kraftigare pumpar för att ge samma tryck som motsvarande bogis. Och prislappen och rör/slangstorleken växer också snabbt. Väldigt snabbt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 26 Oktober , 2020 18 minuter sedan skrev IngemarE: Jetlösningen har avhandlats i andra trådar också. Sammanfattningen är nog att den har låg verkningsgrad och kräver enormt mycket kraftigare pumpar för att ge samma tryck som motsvarande bogis. Och prislappen och rör/slangstorleken växer också snabbt. Väldigt snabbt.... Det krävs ju även någon rensningsfunktion som på vattenjet, eftersom man kan suga in en massa skräp, tångruskor och de där Malacosnörerna i systemet, förvisso fastnar även sådan i bogpropellern, men brukar lossna eller trasas sönder och försvinner efter en stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser