Amanda31 21 Postad 3 Januari , 2016 Är det ett reellt alternativ? Eller är det bara något för kappseglingsbåtar som tar sig ut och in till kappseglingsbanan?Drifttid och styrka? Priser? Laddning? Solceller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 3 Januari , 2016 Precis som med bilar, det kommer säkert mer och mer. Största stötestenen är nog batteribanken (pris, vikt och kapacitet). Solceller duger som komplement för förbrukningsbatterierna, men elmotorn kräver långt mer än så? Kanske hybrider i framtiden... Inget nytt, så fungerade gamla tiders ubåtar, med dieselelektrisk drift Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 3 Januari , 2016 (redigerade) Jag har kollat på det...7 timmars drift skulle gå på (motor+installation+batterier) i runda slängar 80000. Det var på den minsta motorn, 10 hästar tror jag. Men kollade bara med ett företag, verkar finnas fler nu. Jag ska definitivt ha eldrift nästa gång jag köper, min md5 får stånka på tills den dör (den kommer nog överleva länge till). Viktmässigt blir det inte så jättestor skillnad, i vissa fall "tjänar" man vikt. Visst, batterierna väger en hel del MEN motorn väger betydligt mindre och du slipper dieseltank. Nu finns det till och med segeldrev där motorn sitter nere i själva drevet. Miljövänlighet, tystnad samt obefintligt underhåll lockar mig. Risken är väl att man går mer för motor, när det är lika tyst som seglingen Det är väl drifttiden som skrämmer de flesta, för mig som bara skärgårdsseglar nu i början av min karriär så skulle säkert 4h kontinuerlig drift räcka, har nog aldrig kört mer än en timme hitintills. Men det får väl styras lite av hur man seglar, man kan ju ha elverk ombord, så det blir en hybrid likt dagens bilar men då tappar man ju fördelen med att slippa vikten från dieseln. Ställde själv frågan här i forumet för ca 2 år sedan, då var det en omöjlighet enligt majoriteten, men efter lite efterforskningar så ser man att det inte längre är så omöligt utan blir vanligare och vanligare, det finns några båtar som går över atlanten som är täckta med solceller och de går för el hela vägen. Redigerad 3 Januari , 2016 av lindius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser