Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
thundergod

En eller två motorer, vrid mm.

Rekommendera Poster

Är intresserad av att beställa ny båt ev. Valet står mellan singel D6 370 och dubbla D3 220. Säljaren rekommenderar dubbla D3 men jag har lite svårt att se poängen samt att det finns andra som rekommdersr det motsatta. Två D3 väger 726 kilo och en D6 väger 670. Vridet i dubbla D3 940nm och i singel D6 870nm. Alltså -70 mm samt -70hk. Dessutom blir det ju en effektförlust med dubbla motorer så att man inte kan tillgodoräkna sig hela effekten. Hur många procents förlust kan man räkna med? Dessutom känns D6 som en rejälare konstruktion samt billigare service med singelmontage.

Har jag missat något eller är detta korrekt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla motorer hjälper varandra. Dubbla motorer är en säkerhet eftersom båda inte går sönder samtidigt. 

 

D3 har ju varit omgärdad av endel problem tidigare, troligtvis inte längre. D3 skall vara en av de tystaste dieselmotorerna har jag hört. 

 

D6 är en mycket potent maskin, kamrat som bytte från två Kad44 till en D6 och tjänade både fart och förbrukning.. 

 

Spontant hade jag gått på en större D6 435 eller liknande.. 

 

Vad är det för båt motorn skall sitta i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det en säkerhet med dubbla motorer, just den delen är inte prio för mig dock eftersom vi åker mest i skärgården. Dubbla drev ger väl ändå en viss effektförlust? Motor Boat and yachting var inte så imponerade av prestandan med dubbla D3 och menade att singel d6 bör vara minst lika bra. Båten är en Bavaria 360 sport.

Toppfarten är inte jätteviktig eftersom vi marschar i ca 25-26 knop normalt sett. Planingströskel och ork lägre i registret är mest prio för oss.

Tyvärr går det inte att få större än 370. Är inte de starkare D6 avsedda för IPS och rak axel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor kommer räcka och bli över på den båten.. Prismässigt borde det dessutom bli billigare.. 

 

D3 är kort, D6 är lång, men du borde få mer plats i motorbrunnen för annat skoj, elverk, batterier, kanske lastutrymme för stolar och annat skit man vill ha med sig.. 

 

Jag hade i ditt läge valt en D6. Ett drev att ta hand om räcker.. Hade det varit möjlighet att få rak axel hade jag ledigt gått på det med dubbla rovor - riktigt trevligt att köra och manövrera.

 

De starkare är avsedda för IPS och drev, vet att det finns D6 400 & 435 med både DP-R och DP-H drev. Problemet är ju att vissa människor inte kan köra med insidan av huvet, dom attack gasar - då håller inte dreven för de kraftigare motorerna, men kör man med insidan går det fin fint att köra 400/435 med drev.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Inköp bli ca 100k dyrare med dubbelmontage. inte avgörande i sammanhanget utan det är mer ägarbiten långsiktigt som är viktigare. Service, förbrukning, "meck" med dubbla motorer mm. Funderar även på att dubbla D3 har en total volym på 2,4*2=4,8 liter. En D6 har en volym på 5,5 liter. Med tanke på effektuttag per liter mm, så borde en singel D6 inte slitas mer än dubbla D3, kanske tom att D6 slits mindre?

Blir det så att vi beställer denna båt så lutar det nog åt singelmontage faktiskt. Ska undersöka lite mer och försöka på MBY med och se vad alla där säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D3 är i grunden en bilmotor i lättmetall, inte utvecklad för marin miljö och användning. D6 är en rejäl gjutjärnsmaskin från grunden utvecklad för marint bruk. Jag ställde samma fråga som du till folket i VP-montern på båtmässan häromåret, de sa med emfas - välj singel D6 istället för dubbla D3!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelmontage enbart när singelmontage inte finns som alternativ. Bra grundregel tycker jag:-) kör själv dubbel men kan säga efter 10 år så finns det inga direkta fördelar förutom just hk. Har aldrig fått stopp under gång på någon maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motor kommer räcka och bli över på den båten.. Prismässigt borde det dessutom bli billigare..

 

D3 är kort, D6 är lång, men du borde få mer plats i motorbrunnen för annat skoj, elverk, batterier, kanske lastutrymme för stolar och annat skit man vill ha med sig..

 

Jag hade i ditt läge valt en D6. Ett drev att ta hand om räcker.. Hade det varit möjlighet att få rak axel hade jag ledigt gått på det med dubbla rovor - riktigt trevligt att köra och manövrera.

 

De starkare är avsedda för IPS och drev, vet att det finns D6 400 & 435 med både DP-R och DP-H drev. Problemet är ju att vissa människor inte kan köra med insidan av huvet, dom attack gasar - då håller inte dreven för de kraftigare motorerna, men kör man med insidan går det fin fint att köra 400/435 med drev..

"Attack gasar" eh?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle oxå föredragit enkel montage om det är möjligt.

näst intill halva priset på service och underhåll. Antagligen lägre förbrukning.

M.m lista kan görs lång.

Fördelarna med dubbel montage är idag få.

Möjligen manöver men det är avhjälpt med bogpropeller, driftsäkerheten i en ny modern diesel är hög, orolig? Gå med i Trossen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har tankarna gått thundergod för båtbytet? Blir de ngt och i så fall blir de en d6 eller två d3?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick i samma funderingar innan Nimbusen köptes, men mindre underhåll och betydligt mer plats runt motorn talade för D6 enkelmontage, så fick det bli, var mycket nöjd med den enda motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har tankarna gått thundergod för båtbytet? Blir de ngt och i så fall blir de en d6 eller två d3?

Det blir ingen beställning i år iaf pga längre utlandsvistelse och dessutom frågeställningen om vi verkligen behöver en större båt iom sommarställe också mm.

Skulle jag beställa en 360 sport idag så skulle de med all sannolikhet bli singel D6 370 alternativt om det på något sätt gick att få Bavaria att montera D6 400.

 

Skulle jag absolut vilja ha dubbelmontage så skulle jag nog gå upp till dubbla D4

 

Har nog kommit fram till att dubbla D3 i just den båten inte verkar vara bästa köpet trots att Bavaria rekommenderar det.

Väger rätt tungt med att MBY som kör massor av båtar i den klassen och däröver var tveksamma till om 2xD3 verkligen var värt den extra servicekostnaden mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...