Riro 115 Postad 31 December , 2015 Skulle vilja ha en varningssummer både på yttre och inre styrplats som varnar för lågt oljetryck och hög motortemperatur. Någon som har en bra ide hur man kan fixa det då både oljetryck och motortemp har mätare och därför inte har givare som slår till vid ett visst oljetryck eller temperatur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 December , 2015 Är inte så svårt att byggaihop en summer som låter illa vid speciella förhållanden, kommer säkert förslag från el intresserade här på forummet. Jag (har)hade en sådan på min maskin som illskrek varje gång som jag glödade maskinen. Tröttnade ganska snart och monterade bort oljudet. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 Januari , 2016 (redigerade) Är inte så svårt att byggaihop en summer som låter illa vid speciella förhållanden, kommer säkert förslag från el intresserade här på forummet. Jag (har)hade en sådan på min maskin som illskrek varje gång som jag glödade maskinen. Tröttnade ganska snart och monterade bort oljudet. Kalle Problemet är inte summern i sig, utan att givarna är analoga och inte slår till vid en viss temperatur eller tryck då jag har mätare och inte varningslampor. Har ingen glödning på min maskin så det behöver bara "låta illa" någon sekund vid start. Har hellre lite oljud vid start än att riskera att förstöra maskin p.g.a. hög värme eller lågt oljetryck Redigerad 1 Januari , 2016 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 1 Januari , 2016 Är inte så svårt att byggaihop en summer som låter illa vid speciella förhållanden, kommer säkert förslag från el intresserade här på forummet. Jag (har)hade en sådan på min maskin som illskrek varje gång som jag glödade maskinen. Tröttnade ganska snart och monterade bort oljudet. Kalle Problemet är inte summern i sig, utan att givarna är analoga och inte slår till vid en viss temperatur eller tryck då jag har mätare och inte varningslampor. Har ingen glödning på min maskin så det behöver bara "låta illa" någon sekund vid start. Har hellre lite oljud vid start än att riskera att förstöra maskin p.g.a. hög värme eller lågt oljetryck BIltema säljer denna, som möjligen kan passa, när det gäller oljetryckslarm: http://www.biltema.se/sv/bil---mc/bil-tillbehor/bil-el/instrument/adapter-for-oljegivare-2000030749/ Angående temp skulle jag föreslå ett larm på avgaskröken, som slår vid kylningsproblem till innan temperaturen i motorblocket hunnit stiga så mycket. Kryssarklubben har föreslagit den här varianten, som borde gå att anpassa till ditt ändamål: http://vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/VP_avgaslarm.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Januari , 2016 (redigerade) Möjligen finns det nånstans "eftermarknads-givare" till din motor som både kan driva just dina analoga mätare plus ge distinkta kontakt-slutningar för larm vid lämpliga nivåer. Men i annat fall kan man ju försöka bygga nåt själv, gjorde en snabb-spaning och hittade DENNA krets.(40 spänn hos Elfa.)Kretsen verkar robust och kräver inte mycket kringkomponenter, står ju att typisk tillämpning är för "12V automotive application"? Vidare verkar utgången orka driva hela tre ampere*, ett par skräniga ljudsumrar därför knappast nåt problem?Två sådana kretsar, en för oljetrycket och en för vattentempen, på ett enkelt veroboard kanske kan funka?(Ni övriga elnördar, hjälp mig gärna att faktagranska, vore väl allmänt bra att enkelt kunna fixa larm vid bestämda spänningsnivåer för olika slag av mätare?)I bilden går Vout upp till 18V i "valid window" endast mellan 3,5 till 18 volt, förmodligen kan man enkelt bestämma sina egna tröskelvärden genom att variera motstånden?[utgången "FAULT" med sitt streck ovanför är antagligen inverterade värdet jämfört med Vout, har man två kretsar - en för oljetryck och en för vattentemp - kan man kanske enklast koppla ihop FAULT-utgångarna med ett par dioder (en OR-krets logiskt sett) till en gemensam punkt och sedan ansluta summern därifrån och till jord.]Som sagt bara en lös tanke men men?Edit: *) Hoppsan, hela tre ampere men då via yttre komponenten SI 4946 gäller naturligtvis. Redigerad 1 Januari , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 3 Januari , 2016 Hallåj....det är inte elektroniken som är problemet. Det är givarna. För oljan, det finns bla på B-tema, en trevägs skarvkoppling. Skruva dit den där oljemätaren sitter. Sedan köper man en givare/kontakt på samma butik å skruvar i den i det tomma överblivna hålet. Därifrån äre bara att ansluta vad som helst. En summer eller lampa direkt från batteriet el motsv. Det finns givare som slår till vid för högt tryck å såna som gör tvärtom. Bara att välja. För vattentempen äre lite svårare. Det gäller att hitta en plats där man kan koppla in en givare. I mitt fall på gamla "veteran" MD1:an så fanns ett förborrat hål med gäng men inte genomborrat. På senare modeller hade man tänkt sig en givare där. Sagt o gjort å jag köpte en givare för vattentemp på samma Billiga Tema å skruvade in den som det var. Å mamma Mia, det fungerar! Fast den visar inte rätt utan lite för lite. Men den visar. Så det är bara att koppla in en lampa/summer där med. Jag tror å har för mig att det finns givare som går att skruva in på en kylslang. Tex där vattnet går in i avgaskröken. Kolla upp det. När givarna är klara så är resten barnlek. Återkom gärna då om du får fortfarande problem eller inte vet hur du skall gå vidare. Det finns summer för en dryg tiael två som låter fanatastisk starkt å kan direktkopplas i strömkretsen via givarna. Kan inte bli enklare. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 3 Januari , 2016 (redigerade) Hallåj....det är inte elektroniken som är problemet. Det är givarna. För oljan, det finns bla på B-tema, en trevägs skarvkoppling. Skruva dit den där oljemätaren sitter. Sedan köper man en givare/kontakt på samma butik å skruvar i den i det tomma överblivna hålet. Därifrån äre bara att ansluta vad som helst. En summer eller lampa direkt från batteriet el motsv. Det finns givare som slår till vid för högt tryck å såna som gör tvärtom. Bara att välja. För vattentempen äre lite svårare. Det gäller att hitta en plats där man kan koppla in en givare. I mitt fall på gamla "veteran" MD1:an så fanns ett förborrat hål med gäng men inte genomborrat. På senare modeller hade man tänkt sig en givare där. Sagt o gjort å jag köpte en givare för vattentemp på samma Billiga Tema å skruvade in den som det var. Å mamma Mia, det fungerar! Fast den visar inte rätt utan lite för lite. Men den visar. Så det är bara att koppla in en lampa/summer där med. Jag tror å har för mig att det finns givare som går att skruva in på en kylslang. Tex där vattnet går in i avgaskröken. Kolla upp det. När givarna är klara så är resten barnlek. Återkom gärna då om du får fortfarande problem eller inte vet hur du skall gå vidare. Det finns summer för en dryg tiael två som låter fanatastisk starkt å kan direktkopplas i strömkretsen via givarna. Kan inte bli enklare. Lycka till. Tack Kalman, ska se om jag hittar den på Biltema (var där idag men, tyvärr före ditt svar). Problemet är ju, som du säger att få en digital signal från givarna, sen är det inga problem. Jag har två styrplatser och tänker ha larm på bägge. Redigerad 3 Januari , 2016 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser