frujohansson 4 Postad 30 December , 2015 Hej, har nu som tidigt projekt på våren att sätta igen genomföringen för toan. Har tänkt köra med kemtoa framöver. Båten är plastad ekskrov från 50-t. Bästa tips sökes. Ta bort hela genomföring och plugga/plasta eller plugga själva genomföringen med något? Bara det blir 100% tätt så! Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 31 December , 2015 Det finns ju alltid två möjligheter. Enklast. Dra på en tätningshuv på bottengenomföringen. Eller Ta bort bottengenomföringen. Raspa hålet lite koniskt från utsidan och slå i en konisk träplugg från utsidan. Kapa pluggen jäms med bordläggningens utsida och slipa slätt och kona ut glasfiberlaminatet 10-15 cm runt hålet. Laminera upp hålet med epoxy och glasfiberväv. Slipa så slät det går. Spackla och slipa och bottenmåla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frujohansson 4 Postad 1 Januari , 2016 Hej, ja det är bra lösningar, kanske den första är för den "late".. men är den säker så ska jag undersöka det. Finns det färdiga "huvar" eller ska det konstrueras ngt eget? God Forts.! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 1 Januari , 2016 du kan även dra en lång slang m dubbla motvända slang klammer efter kranen på insidan av skrovet till långt ovan vattenlinjen. Men glöm inte att förankra slangmynningen( rejält ) så den ej smiter ner, o ha alltid kranen STÄNGD. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 1 Januari , 2016 Toaens idé tror jag är att gänga bort ventilen och sedan montera lämplig plugg eller lock, t ex http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/lock-pluggfinns det lite att välja på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 1 Januari , 2016 Hej, ja det är bra lösningar, kanske den första är för den "late".. men är den säker så ska jag undersöka det. Finns det färdiga "huvar" eller ska det konstrueras ngt eget? God Forts.! Du gängar bort ventilen och sätter en vanlig huv. Finns hos varenda rörmockare. Definitivt en snabb läsning för den inte så arbetsovillige, men med de risker om är förknippat med att ha gamla bottengenomföringar kvar. Plasta igen är det säkraste - om man gör det ordentligt och inte fuskar med slipningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frujohansson 4 Postad 2 Januari , 2016 Det finns ju alltid två möjligheter. Enklast. Dra på en tätningshuv på bottengenomföringen. Eller Ta bort bottengenomföringen. Raspa hålet lite koniskt från utsidan och slå i en konisk träplugg från utsidan. Kapa pluggen jäms med bordläggningens utsida och slipa slätt och kona ut glasfiberlaminatet 10-15 cm runt hålet. Laminera upp hålet med epoxy och glasfiberväv. Slipa så slät det går. Spackla och slipa och bottenmåla. Hej, vad menar du med "kona ut"? ta bort platsning runt omkring alltså o frilägga ekborden?..Vh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Januari , 2016 (redigerade) Det finns ju alltid två möjligheter. Enklast. Dra på en tätningshuv på bottengenomföringen. Eller Ta bort bottengenomföringen. Raspa hålet lite koniskt från utsidan och slå i en konisk träplugg från utsidan. Kapa pluggen jäms med bordläggningens utsida och slipa slätt och kona ut glasfiberlaminatet 10-15 cm runt hålet. Laminera upp hålet med epoxy och glasfiberväv. Slipa så slät det går. Spackla och slipa och bottenmåla. Hej, vad menar du med "kona ut"? ta bort platsning runt omkring alltså o frilägga ekborden?..Vh Nej inte riktigt, utan som på skissen. Det bruna är träbordläggningen. Det gula är en konisk träplugg islagen i ett hål som utifrån formats lite koniskt med en rasp. den koniska formen gör att den inte kan åka in om den torkar. Lite polyuretanlim på pluggen innan den slås in är väl inte fel. Det blå är befintligt glasfiberlaminat. Rött är nytt epoxylaminat. Med utkoningen menar jag den sneda gränsen mellan blått och rött. Fast det är nog inte fel att slipa bort det befintliga glasfiberlaminatet helt på ett par cm runt hålet. Då får det nya epoxylaminatet fäste även i den gamla bordläggningen. Utkoningen av laminatet skulle jag gjort minst 10 cm runt om och jag skulle nog slipat bort den gamla bottenfärgen ytterligare ca 5 cm runt om. Man vill ju inte gärna att det skall se ut så här bara för att man plastat ut på gammal bottenfärg. Bogproppellern på min nuvarande båt när jag köpte den. http://thallatha.blogspot.se/2010/06/slipfusk.html Redigerad 3 Januari , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frujohansson 4 Postad 3 Januari , 2016 Det finns ju alltid två möjligheter. Enklast. Dra på en tätningshuv på bottengenomföringen. Eller Ta bort bottengenomföringen. Raspa hålet lite koniskt från utsidan och slå i en konisk träplugg från utsidan. Kapa pluggen jäms med bordläggningens utsida och slipa slätt och kona ut glasfiberlaminatet 10-15 cm runt hålet. Laminera upp hålet med epoxy och glasfiberväv. Slipa så slät det går. Spackla och slipa och bottenmåla. Hej, vad menar du med "kona ut"? ta bort platsning runt omkring alltså o frilägga ekborden?..Vh Nej inte riktigt, utan som på skissen. Tores båt.png Det bruna är träbordläggningen. Det gula är en konisk träplugg islagen i ett hål som utifrån formats lite koniskt med en rasp. den koniska formen gör att den inte kan åka in om den torkar. Lite polyuretanlim på pluggen innan den slås in är väl inte fel. Det blå är befintligt glasfiberlaminat. Rött är nytt epoxylaminat. Med utkoningen menar jag den sneda gränsen mellan blått och rött. Fast det är nog inte fel att slipa bort det befintliga glasfiberlaminatet helt på ett par cm runt hålet. Då får det nya epoxylaminatet fäste även i den gamla bordläggningen. Utkoningen av laminatet skulle jag gjort minst 10 cm runt om och jag skulle nog slipat bort den gamla bottenfärgen ytterligare ca 5 cm runt om. Man vill ju inte gärna att det skall se ut så här bara för att man plastat ut på gammal bottenfärg. Bogproppellern på min nuvarande båt när jag köpte den. bogpropellersläpp.jpg http://thallatha.blogspot.se/2010/06/slipfusk.html Tack för utförlig beskrivn. Blir säkert bäst och göra på detta vis, jag har pluggar som troligen är gjorda i björk, koniska kan de duga? Sätter väl igång då vintern släpper.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 3 Januari , 2016 Björk i en bordläggning av ek blir nog inte så bra. Dels är björken ganska känslig för röta så den kommer ruttna bort långt innan eken och dels så blir fuktrörelserna i björken mycket större än i eken. Gör en ny plugg i ek i stället och helst med fiberriktning som matchar bordläggningen så att de rör sig så lika som möjligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frujohansson 4 Postad 4 Januari , 2016 Björk i en bordläggning av ek blir nog inte så bra. Dels är björken ganska känslig för röta så den kommer ruttna bort långt innan eken och dels så blir fuktrörelserna i björken mycket större än i eken. Gör en ny plugg i ek i stället och helst med fiberriktning som matchar bordläggningen så att de rör sig så lika som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frujohansson 4 Postad 2 Maj , 2016 Hej igen! ja nu är tiden då inne att fixa detta med bordgenomf. Ja det är ju inget jag gjort tidigare så det går lite sakta, vill inte stå där med obrukbar båt om ngr veckor!! Har gjort som Thallata föreslagit, tycker att det verkar mest gediget att göra ordentligt så man slipper tänka på det i framtiden. Dock lite problem finnes, det mindre hålet som varit intag till toan visade sig vara ett "återbrukat" gammalt hål. Och det är förminskat med ngn form hård av plastplugg för att passa en mindre bordgenomf. Frågan är då; ska jag ta bort denna plugg så att bara eken kvarstår i hålet? Det större hålet, utloppet, är gjort väldigt nära kanten av en bottenbord, ca 10mm så där är jag lite orolig för hållbarheten. Eken verkar frisk men just att det är så nära kanten gör en lite nervig. Kommer en plugg att förstöra hålet? Eken i botten är drygt 1 tum tjock! Och mellan borden är det ju en glipa som skulle kunna läcka som ett såll..Kanske bilderna kan belysa hur läget är. Tänker dock satsa på att svarva pluggar i ek och göra som tipsat. Behöver jag täta extra i glipan, den kommer ju ändå bakom ny plastning? Ja det finns och göra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 2 Maj , 2016 Utkoningen av plasten är alldeles för liten. Gå ut ytterligare 10 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frujohansson 4 Postad 3 Maj , 2016 Hej ok kanske hade det på känn, ska jobba mer på det. Är det bäst å satsa på ek-pluggar i båda hålen? Enligt den metod du gav? Den övre bilden är det större hålet med bara ek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Maj , 2016 Egentligen tror jag (betyder - är jag ganska övertygad om att) det inte spelar nån roll vad du tätar hålet med. En plastpåse, divinycell, en träplugg - så att inte laminatet sjunker in medans du laminerar. Sen kan det ju se trevligt ut på insidan om det är en plugg av ek. I så fall får du ta bort den pluggen - är det gran - som man satt i när man satt i en mindre bottengenomföring. Trät (eken) har ju nästan ingen betydelse för båtens styrka. Tycker att glasfiberlaminatet (plastningen) ser väldigt tjockt ut - 1 cm !? Båten har väl varit en "Kvase" Dvs en båt vars lastrum var en sump, som man fraktade levande fisk och ål i. Det innebar ju att det fanns ett stort antal hål i skrovet där vatten kunde rinna ut och in. Koningen är man plastar igen ett hål skall va 10-12 ggr laminattjockleken. Är laminatet 10 mm tjockt sall man slipa en snedkoning på varje sida om hålet på 100-120 mm och gärna slipa bort bottenfärgen på ett område utanför detta. Vi pratar alltså på et område på 30-35-40 cm. Du vill väl inte att det skall se ut så här nästa gång du tar upp - eller!? . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 3 Maj , 2016 köp en borgenomföring gjord som dyvika,köp en provtryckt håller båten ut,bara att dra fast med mutter på insidan o givetvis tätningsmedel emellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frujohansson 4 Postad 3 Maj , 2016 Egentligen tror jag (betyder - är jag ganska övertygad om att) det inte spelar nån roll vad du tätar hålet med. En plastpåse, divinycell, en träplugg - så att inte laminatet sjunker in medans du laminerar. Sen kan det ju se trevligt ut på insidan om det är en plugg av ek. I så fall får du ta bort den pluggen - är det gran - som man satt i när man satt i en mindre bottengenomföring. Trät (eken) har ju nästan ingen betydelse för båtens styrka. Tycker att glasfiberlaminatet (plastningen) ser väldigt tjockt ut - 1 cm !? Båten har väl varit en "Kvase" Dvs en båt vars lastrum var en sump, som man fraktade levande fisk och ål i. Det innebar ju att det fanns ett stort antal hål i skrovet där vatten kunde rinna ut och in. Koningen är man plastar igen ett hål skall va 10-12 ggr laminattjockleken. Är laminatet 10 mm tjockt sall man slipa en snedkoning på varje sida om hålet på 100-120 mm och gärna slipa bort bottenfärgen på ett område utanför detta. Vi pratar alltså på et område på 30-35-40 cm. Du vill väl inte att det skall se ut så här nästa gång du tar upp - eller!? bogpropellersläpp.jpg .Hej, nej det vill jag inte, har tittat mkt på dina bilder! Visst hoppas jag få till det lite bättre, men får gå lite lugnt fram för att göra rätt. Ang det mindre hålet så är inte gran utan ngn form av hård plast som lagts in, och kanske sedan borrat ett mindre hål.Hur som så ta jag nog bort den och ersätter med svarvade pluggar. Jepp det är ju en dansk kvase som har tillhört Tore på "Sluttet" vad jag förstår. Känner du honom? Skulle va kul o runda Smögen/Kungshamn till sommaren, vi får se. Ja laminatet är vad jag ser ett gott verk med 7-8 mm just där iaf. Tror att det är ngt varv där nere som gjort. Kanske Malmöns Marina, gör de sånt? Har fått höra att det inte är ngt amatör jobb tydligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser