Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Copernicus

Segla med spirbom.

Rekommendera Poster

Har länge arrangerat spirad genua med spinnakerbom, men har blivit intresserad av en spirbom. Har ni erfarenheter? Hur riggar ni den? Fästen? Lagom längd? Tacksam för synpunkter:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver spirbom... vad avser du då? Är det den teleskopiska varianten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är att bara häkta i skothorn eller skot och i spinnakerbomsfästet på masten, har i regel gjort så.Är det gungigt kan det vara fördel att använda spinakerbomsliften också men jag har sällan känt behov av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

Teleskopvarianten som Benns säljer

Spinnakerbomsfästet låter vettigt, undrar bara om jag kan vinkla den så långt akterut... Har masthead och genua med stor överlappning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår frågan. Det finns vissa fördelar med att använda en teleskopisk bom - den är lättare att stuva, du kar reglera längden efter behov - men principen är exakt densamma som om du använder en spinnakerbom för att spira genuan. Jag har använt så på min nuvarande båt, på min förra... känner många som gör det. Koppla som sagt bommen i spinnbomsöglan, sedan i skotet. Jag brukar använda upphalet för att kunna reglera vinkeln och få bättre kontroll på bommen. Seglar jag ensam kopplar jag bommen på lovartsskotet och gippar sedan över genuan.

 

Vad jag försöker säga är att du kan spara många tusenlappar och använda de grejerna du redan har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet är inte detsamma om jag inte fått allt om bakfoten. Spinnakerbommen har inte rätt längd för att spira genuan. Den är bökigare att hantera (som du riktigt skriver) och spirbommen kan inte användas för spinnakern. Men det är kanske så enkelt som du skriver... Använd den som spinnakerbommen och få längdreglerbarheten som extra bonus...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet är inte detsamma om jag inte fått allt om bakfoten. Spinnakerbommen har inte rätt längd för att spira genuan. Den är bökigare att hantera (som du riktigt skriver) och spirbommen kan inte användas för spinnakern. Men det är kanske så enkelt som du skriver... Använd den som spinnakerbommen och få längdreglerbarheten som extra bonus...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade detta på ett annat ställe, signatur Seawolf:

 

"Om man har en Genua 1 man vill spira så bör man skaffa en teleskopisk spinnakerbom från t.e.x Selden.

 

Den har tre lägen: kort (för stuvning) normal för LYS-enlig spinaker samt LÅNG!

 

I det långa läget petar den ut G1:an till dess fulla liklängd och den projicerade ytan blir nära nog samma som för en spinnaker. Jämfört med vid en kortare om kommer aktra segeldelen att peka mera vinkelrätt mot färdriktninen, vilket gör att man kan skära lite brantare med genuan i lovart. Detta gör att det funkar häpnadsväckande effektivt.

 

Med en sådan bom och G1 saknar man inte en spinnker särskilt mycket. Faktiskt är det väldigt bra med rullgenua och en sån bom, för när man måste ta ned bommen rullar man först in genuan så allt tryck i bom och skot försvinner. Och tvärtom när man sätter upp den förstås."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte heller riktigt skillnaden mellan en spinnakerbom och en teleskopisk spinnakerbom, som ju har en reglerbar längd. De blir ju spribommar när de används för att spira förseglet.

 

Har själv en teleskopisk spinnakerbom, som jag i stort sett bara använder för att spira förseglet.

 

I väntan på ett tåg, satt jag nån gång i mitten av 1990-talet, på Helsingborgs bibliotek. Fördrev tiden genom att bl.a. läsa tidskriften "Segling".

 

Där stod det en artikel om att spira genuan på "fel sida" mot vad man brukar göra. Om man spirade Genuan i lä när man seglar 90 till 140 grader skulle ge en stor fartökning. Tillämpade metoden mycket på min havsfidra, under de följande seglingsveckorna och konstaterade att farten ökade med 20-25% mot att skota på normalt vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej - jag förstår tanken.

Men till mina båtar har faktiskt inte spinnakerbommen varit för kort, det har gått jättefint. En kompis köpte en teleskopisk bom till sin båt; visst - den är lättare att stuva, och den har reglerbar längd. Men den är inte lättare att sätta då den saknar fäste för upphal, och du öppnar hakarna ute i änden på bommen - inte med en lina som på spinnbommen. Det funkar inte eftersom bommen just är teleskopisk.

 

Hade jag stått utan bom, hade jag säkert köpt en teleskopisk. Men jag klarar mig som sagt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder teleskopisk båtshake som är längre än spinnakerbommen, fäst i beslaget på masten. Försökt sätta den i relingslisten men då lyfter den. Provat att sätta den på ett vant, vinkeln blir bra men vill inte fresta på vantet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teleskopisk bom i aktion. Stuvas på framkant av masten när den inte används. Jag använder den mest som här – i lätt vind och med genuan på lovartssidan (om det inte är helt platt läns).

 

saxat.jpg?raw=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder teleskopisk båtshake som är längre än spinnakerbommen, fäst i beslaget på masten. Försökt sätta den i relingslisten men då lyfter den. Provat att sätta den på ett vant, vinkeln blir bra men vill inte fresta på vantet.

 

 

Håller det.

 

Själv har jag ödelagt ett antal båtshakar genom åren på det sättet.

 

Använder idag en teleskopisk spinnakerbom i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag fått fram bland annat genom att läsa på Seldens hemsida är att en spirbom har tre lägen... Stuvläge, hårdvindslängd (kortare än fullängd) och lättvindslängd ( 150% av spinnakerbommens längd). Spinnakerbommen har en längd som motsvarar J-längden, som är måttet från förstaginfästning till mast (ca). Spirbommen skall ha en längd motsvarande underliket på en 150 %s genua, där 150 % står för 1,5 x J-måttet. Är jag helt ute och cyklar (snedseglar:)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Använder teleskopisk båtshake som är längre än spinnakerbommen, fäst i beslaget på masten. Försökt sätta den i relingslisten men då lyfter den. Provat att sätta den på ett vant, vinkeln blir bra men vill inte fresta på vantet.

 

 

Håller det.

 

Själv har jag ödelagt ett antal båtshakar genom åren på det sättet.

 

Använder idag en teleskopisk spinnakerbom i stället.

 

Hur gör du för att ha sönder dem? Har inte märkt något sådant på 20 år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuvarande båt saknar spinakerbom vilket jag ibland saknar. Istället finns en teleskopisk båtshakliknande sak som vi tar till när det behövs. 

 

Den gör ingen glad och ser ut att gå sönder närsomhelst men håller konstigt nog. Den böjer sig nämligen på mitten och min hållfasthetslärare skulle ögonaböj be mig ta ned den.

 

Sån skit ska man inte köpa på sig om man har en riktig bom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att man använder full längd vid svag vind, men "revar" genom att korta spirbommen när vinden tar i. Teleskopröret blir starkare när rördelarna till större del ligger i varandra. Upphalet får inte kopplas mitt på bommen, eftersom hållfastheten inte motsvarar en spinnakerboms, utan skall kopplas med hanfot eller längst ut på bommen. Annars knäcks bommen...

Redigerad av Copernicus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag fått fram bland annat genom att läsa på Seldens hemsida är att en spirbom har tre lägen... Stuvläge, hårdvindslängd (kortare än fullängd) och lättvindslängd ( 150% av spinnakerbommens längd). Spinnakerbommen har en längd som motsvarar J-längden, som är måttet från förstaginfästning till mast (ca). Spirbommen skall ha en längd motsvarande underliket på en 150 %s genua, där 150 % står för 1,5 x J-måttet. Är jag helt ute och cyklar (snedseglar:)?

 

Det är ganska enkelt att utvidga antalet lägen på Seldéns teleskopiska spirbom (två hål borras i det yttre röret). Jag har själv gjort det för att bommen ska passa till min rullgenua, som är på 135 procent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter mycket intressant med 90 - 140 grader, men varför inte 90 - 180 grader? Kommer du ihåg mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Speljakt, använder du den ofta? Erfarenheter seglingsmässigt?

 

Inte väldigt ofta, men för längre läns- och slörbogar i lätt vind och i mer öppna vatten.

Som framgår av bilden sitter upphalet ungefär mitt på bommen (en RF bygel). Det stämmer säkert som du skriver att upphalet egentligen bör sitta i hanfot eller längst ut, men för lättvind funkar det bra så här.

Möjligheten att spira genuan i lättvind är för mig ofta det som gör att jag seglar i stället för att slå på motorn. Jag har ingen spinnaker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Använder teleskopisk båtshake som är längre än spinnakerbommen, fäst i beslaget på masten. Försökt sätta den i relingslisten men då lyfter den. Provat att sätta den på ett vant, vinkeln blir bra men vill inte fresta på vantet.

 

 

Håller det.

 

Själv har jag ödelagt ett antal båtshakar genom åren på det sättet.

 

Använder idag en teleskopisk spinnakerbom i stället.

 

Hur gör du för att ha sönder dem? Har inte märkt något sådant på 20 år

 

 

Vad har du för båt och under vilka förhållande seglar du.

 

Teleskopiska båtshakar brukar va ganska dåliga. Dom håller nästan inte ens ihop som båtshakar. Ibland står man med skaftet i handen och spetsen och båten driver iväg.

 

Jag har en fast och ganska lång båtshake som är böjd i 90 grader vid handtaget. Vådan av att använda den som spribom.

 

Fast man kanske har köpt billig skit. Dvs de som båttillbehörsbutikerna säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Speljakt, det är nog de tillfällena som jag vill åt... Lätt vind och långa ben i öppet vatten... Annars mördande tråkigt att segla och man sneglar lite otroget på järngenuan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter mycket intressant med 90 - 140 grader, men varför inte 90 - 180 grader? Kommer du ihåg mer?

 

Har för mig att man inte får ut samma effekt när man kommer upp på slör. Då seglar ju båten som bäst ändå. När du närmar dig 180 då vill genuan över på andra sidan - plattläns.

 

Har seglat mycket på det sättet, men som ensamseglare vill det ju till en bit att segla. Inte nåt som man ligger och plockar upp och ner inomskärs. I praktiken fungerar det bra - teori är inte min starka sida.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Börjar med att önska Gott nytt År så här i sita minuten

 

Jo, jag gör som "speljakt" några rader här ovanför, precis samma bild å samma situation å jag använder en teleskopisk båtshake. Den har en lång "pik" (spik) i ytteränden samt en fästkrok i hand-änden. Det enda jag oroar mig för är att "spiken" skall rappa ur skothornets ögle-hål å sticka hål på seglet. Men det har inte ens varit i närheten hittills...peppar...peppar.....

Däremot så har jag sett ett behov av att  istället för en lift ha ett nedhal.

Om vi ser bilden igen å det kommer en "körare " så vill bommen å seglet lyfta. Grejen är att jag har bommen ganska långt för över å svårt att hitta ett fäste å block för ett nedhal.

 

Sedan så hissar jag sällan så här annat än om det är långa sträckor å helst när jag har en gast ombord. Då får gasten styra å jag passar skot å segel.

 

Vanligaste anledningen att spira ut genuan är att jag tröttnar på att den slår, faller ihop, spänns ut, flaxar, osv. Väldigt enerverande. Spirar jag ut den så lever den mindre å drar under längre tider när vinden lever som den brukar.

Och  jo....spinnbommen är alldeles för kort.

Sorry "Speljakt" att jag knykte din bild här.

 

 

post-72750-0-98583200-1451579260_thumb.jpg

Redigerad av Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott Nytt År! Jag har bara använt spirbommen med vinden ca 45° akter om tvärs eller mer, men blir nyfiken på det Thallatha skrev om att kunna behålla spiran upp till 90°, dvs med vinden tvärs, och samtidigt vinna 20-25% i fart:)

Någon som försökt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott Nytt År! Jag har bara använt spirbommen med vinden ca 45° akter om tvärs eller mer, men blir nyfiken på det Thallatha skrev om att kunna behålla spiran upp till 90°, dvs med vinden tvärs, och samtidigt vinna 20-25% i fart:)

Någon som försökt?

 

När man spirar tex en genua, tänker man sig ju i regel (vid styrbords halsar) att storseglet står åt babord (i lä? och genuan ståråt styrbord (i lo)

 

Det jag talar om är när man tex seglar för styrbords halsar med vinden in från ca 90 till 140 grader.

 

Bägge seglen är ju skotade på BB sida. Dvs bägge seglen står ju på läsidan och man spirar genuan i lä.

 

Det var nån som frågade efter hjälp med ensamsegling för en nybörjare härom dan. 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/80398-nybörjare/#entry569163

 

Länkade den lättskrivna och humoriskt skrivna "Landkrabbans seglarkola". Misstänker starkt att signaturen Upptaget är ett "Nättroll".

 

Funderade först på att rita en illustration på hur jag menar, men lat som jag är gick jag in på nämnda seglaskola och stal bilder, som jag kunde rita om. 

 

http://landkrabban.se/segling.htm

 

Den svarta strecken är spribomen när man normalt spriar genuan.

 

post-106994-0-30999100-1451722029.jpg

 

Denna bild visar i princip hur jag menar med att spria genuan när man seglar 90 till 140 grader från vinden.

 

post-106994-0-02769200-1451722105.gif

 

Förlåt Niklas Krantz

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Använder teleskopisk båtshake som är längre än spinnakerbommen, fäst i beslaget på masten. Försökt sätta den i relingslisten men då lyfter den. Provat att sätta den på ett vant, vinkeln blir bra men vill inte fresta på vantet.

 

 

Håller det.

 

Själv har jag ödelagt ett antal båtshakar genom åren på det sättet.

 

Använder idag en teleskopisk spinnakerbom i stället.

 

Hur gör du för att ha sönder dem? Har inte märkt något sådant på 20 år

 

 

Vad har du för båt och under vilka förhållande seglar du.

 

Teleskopiska båtshakar brukar va ganska dåliga. Dom håller nästan inte ens ihop som båtshakar. Ibland står man med skaftet i handen och spetsen och båten driver iväg.

 

Jag har en fast och ganska lång båtshake som är böjd i 90 grader vid handtaget. Vådan av att använda den som spribom.

 

Fast man kanske har köpt billig skit. Dvs de som båttillbehörsbutikerna säljer.

 

Har en Scampi och spirar genuan när fru styrman tycker det blåser för mycket för spinnaker (8-10 m/s) eller man vill slösegla och koppla av. Ser när jag läser Kalmans inlägg ovan att vi nog har samma sorts båtshake och sätter den på samma sätt. Huruvida den finns i båttillbehörsaffärer vet jag inte, den följde med båten för tjugo år sedan och jag misstänker att den är lika gammal som båten (1976)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thallata för de illustrativa bilderna, jag tror inte upphovsmannen misstycker. Den segelsättningen måste jag prova! Jag har nu köpt en 3-delad spirbom på mellandagsrean som blir max 4,7 meter. Den är betydligt lättare än min spinnakerbom och som sagt längre. Bara att vänta på sjösättning, men nyår är ju mentalt början på våren för oss seglare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...