mrjocke 1 Postad 30 December , 2015 Hej ! Har sea ray sundancer 43 fot diesel. Funderar på montera i 4000 w diesel luftvärmare, den som sitter i är en 2000 w är för klen tycker jag, Har vart ute googlat på nätet och hittat webasto och eberspächer och Autoklimat värmare, är den nån som har erfarenhet montera dessa värmare är det nått speciellt man bör tänka på ? och vilken värmare skall man stoppa i ? Mvh Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 30 December , 2015 Jag tycker du även ska kolla på Planar 44D som ett billigare alternativ. Personligen kan jag bara tala gott om den men valet är fritt. Beställde själv på ebay för 2 år sedan och den har fungerat helt perfekt. Hamnade runt 6000kr tullat och installerat, sen har jag nog lagt några hundralappar på lite kringbehör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 30 December , 2015 I förra båten monterade jag en Eberspächer för vattenburen värme. Den var ju klart besvärligare att montera, slangarna isolerades med rörskålar, cirkulationspump ingick, men en expansionstank var jag senare tvungen att komplettera med. Men denna möda vid installationen lönade sig, det blev en bättre och goare värme än den från luftburen värmare. Konvektorerna, alltså elementen, håller ju värmen en bra stund efter det att "ebern" slagit i från. Dessutom möjlighet att koppla ihop med motorns kylvattensystem för att få gångvärme/defroster. Sedan minns jag att jag experimenterade en del med termostatens placering, den skall ju sitta nånstans där den känner av en representativ temperatur. Men jag har sett att modernare termostater har en extern temp.givare med lång sladd som man kan placera mer flexibelt. Nuvarande 29´ båt har en 2000W Webasto, visst den funkar bra, men den ger inte alls samma typ av värme som i förra båten. Det finns två utblås, och det är svårt att få varmluften att fördelas jämnt mellan dessa, det har väl med slangarnas länd och värmeförlust att göra. Hur du än gör, se till att värmarens avgasrör sitter fritt, gärna på akterspegeln, där man inte hänger några fendertar... Jag har sett exempel på när man förstört egen eller grannens fendert då avgasröret mynnat i båtens fribord. Andra alternativ är väl att se till att man ständigt är nyförälskad eller att ha en stor hund ombord... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 December , 2015 Hur stor hund räcker i en 42ft båt ungefär? Båten hyfsat isolerad, vill ha ca 20°c från november-mars? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 30 December , 2015 En människa avger ungefär 100W värme, och om vi räknar att en genomsnittsperson väger 80 kg, och du behöver 2000W skulle jag säga att du behöver en hund på 1,6 ton ungefär för att värma upp båten. Grovt räknat alltså. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 30 December , 2015 Ok. Så ca 25-30 st stora... om man sätter in eckorrhjul så dom får springa hela tiden kanske man kan dra ner till 15? hmmm... två bankomater var ute och gick..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 December , 2015 Man måste väl inte bara ha en stor hund. Man kan ju dela upp det på flera. Själv har jag en Webastovärmare på 2000 W och dessutom har jag 30 Italienska hästar för framdrivningen. De ger ju en del värme som kyls bort. Eftersom jag har funderingar på vattenburen värme med en liten reflexkamin, och dessutom hade behov av defroster på rutan framför inre styrplatsen, monterade jag en extra värmeväxlare på motorns kylsystem. Drog ledningar till ett varmluftsaggregat och kommer efterhand att bygga ut den vattenburna värmen runt i båten, med element och kanske en varmvattenberedare. Den lilla luftvärmaren kommer jag att behålla som komplement. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 30 December , 2015 Tja, ett hundspann på hund-ra siberian husky eller några färre alaskian malamut kan ju kännas bra. Dom har tjock päls, värmer bra! Pudlar anses vara bra också, och sägs även kunna lindra reumatism. Långhåriga nakenhundar är för små och har mindre värmeavledning. Själva har vi en slank schäfertik på omkring 30 kg, och i båten tillåts hon dela koj med besättningen. Förutom ett visst värdefullt värmetillskott skrämmer hon även bort besvärliga hamnvärdar och andra störande moment på bryggan. Men allvarligt talat, så har hundar oftast en grad högre kroppstemp. än oss människor, och det märks en stor skillnad i ruffen med eller utan hund. Dessutom är hon kvällstrött och går och lägger sig tidigt, och värmer upp kojerna innan den tvåbenta besättningen går till kojs. Denna byracka gillar ju också att bada, och en blöt hund i ruffen kvällstid är inget rekommendabelt, tro mig, jag vet! Däremot är väl hundköp ingenting man skall se som ett alternativ till inköp av båtvärmare... om nu någon mot förmodan går i dom funderingarna... Sedan finns det väl en anledning till att de flesta båt/hund-människor väljer små och medelstora hundar... men vi kanske skall starta en ny tråd "Hund ombord"... voff! ---- Under många år har även jag sneglat storögt på Reflexkaminerna och dess kopior. Bara det att jag aldrig haft någon båt som en sådan fått plats i. Dessa tycks ju vara typ "bäst" och kan ju fungera utan elanslutning, viss modeller har ju kokplatta också. Jag tittade en gång på en mycket väl begagnad lotskutter som hade en Reflex, och hade väl kunnat tänka mig köpa ett billigt vrak bara för värmarens skull... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 30 December , 2015 Jag som service tekniker tycker att Webasto oavsett modell så har dom bästa diagnos verktyget. Kurt Vilén Stockholms Marine El www.batelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 30 December , 2015 Räcker verkligen en 4kw i 43 fot båt? Jag har en webasto 3900 i vår Bavaria 28 sport. Många båtar över 40 fot levereras med dubbla sådana, möjligen att singel 5,5kw skulle fungera med. Ska du ha utblås i alla kabiner samt kanske även sittbrunn så tror iaf jag att 4kw är för klent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 31 December , 2015 Den luftburna är perfekt om du snabbt vill ha värme och driva ut fukten under sommaren. Ska du däremot njuta av de härliga höstarna och vill ha en jämn skön värme så satsa på ett vattenburet system, sätt dit ett fläktpaket så får du ut värme snabbt, du har även alltid varmvatten och håller motorn varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrjocke 1 Postad 3 Januari , 2016 Jag tycker du även ska kolla på Planar 44D som ett billigare alternativ. Personligen kan jag bara tala gott om den men valet är fritt. Beställde själv på ebay för 2 år sedan och den har fungerat helt perfekt. Hamnade runt 6000kr tullat och installerat, sen har jag nog lagt några hundralappar på lite kringbehör Jag har tittat lite på planar 44-D dom ligger ju bättre pris mässigt, jag kollade lite med nån återförsäljare om jag köper den här ingår det 2 år men installeras den av nån fackmässig service person så är det tre års garanti verkar det som. men jag har hört gott om planar värmarna med, träffade en kille som hade installerat det, men han vart nöjd. sen verkar det, som att skall man få en mera go värme i båten pratas det om vatten buren värmare. Har du nån aning om deras vatten burna värmare ? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrjocke 1 Postad 3 Januari , 2016 I förra båten monterade jag en Eberspächer för vattenburen värme. Den var ju klart besvärligare att montera, slangarna isolerades med rörskålar, cirkulationspump ingick, men en expansionstank var jag senare tvungen att komplettera med. Men denna möda vid installationen lönade sig, det blev en bättre och goare värme än den från luftburen värmare. Konvektorerna, alltså elementen, håller ju värmen en bra stund efter det att "ebern" slagit i från. Dessutom möjlighet att koppla ihop med motorns kylvattensystem för att få gångvärme/defroster. Sedan minns jag att jag experimenterade en del med termostatens placering, den skall ju sitta nånstans där den känner av en representativ temperatur. Men jag har sett att modernare termostater har en extern temp.givare med lång sladd som man kan placera mer flexibelt. Nuvarande 29´ båt har en 2000W Webasto, visst den funkar bra, men den ger inte alls samma typ av värme som i förra båten. Det finns två utblås, och det är svårt att få varmluften att fördelas jämnt mellan dessa, det har väl med slangarnas länd och värmeförlust att göra. Hur du än gör, se till att värmarens avgasrör sitter fritt, gärna på akterspegeln, där man inte hänger några fendertar... Jag har sett exempel på när man förstört egen eller grannens fendert då avgasröret mynnat i båtens fribord. Andra alternativ är väl att se till att man ständigt är nyförälskad eller att ha en stor hund ombord... Hej låter vettigt kanske vattenburen värmare som gäller, jag bytte ut värmaren till luftvärmare en planar 44-D men funderar på komplettera med en 5 Kw vattenburen värmare och så. är lite frysen av mig gott på våren och hösten. Jag beställde från en återförsäljare till Autoklimat, ser framemot få testa detta. Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 4 Januari , 2016 Jag tycker du även ska kolla på Planar 44D som ett billigare alternativ. Personligen kan jag bara tala gott om den men valet är fritt. Beställde själv på ebay för 2 år sedan och den har fungerat helt perfekt. Hamnade runt 6000kr tullat och installerat, sen har jag nog lagt några hundralappar på lite kringbehör Jag har tittat lite på planar 44-D dom ligger ju bättre pris mässigt, jag kollade lite med nån återförsäljare om jag köper den här ingår det 2 år men installeras den av nån fackmässig service person så är det tre års garanti verkar det som. men jag har hört gott om planar värmarna med, träffade en kille som hade installerat det, men han vart nöjd. sen verkar det, som att skall man få en mera go värme i båten pratas det om vatten buren värmare. Har du nån aning om deras vatten burna värma Jag har bara erfarenhet av luftvärmaren men hade väldigt stor hjälp av en Amerikan som var återförsäljare innan jag köpte. Nu kommer jag inte ihåg vart jag hittade denna firma men det kan vara ett tips iaf. Såg dock att återförsäljaren i Sverige nästan dubblat priserna så mitt råd är att sonera ebay och nätet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 10 Januari , 2016 Räcker verkligen en 4kw i 43 fot båt? Jag har en webasto 3900 i vår Bavaria 28 sport. Många båtar över 40 fot levereras med dubbla sådana, möjligen att singel 5,5kw skulle fungera med. Ska du ha utblås i alla kabiner samt kanske även sittbrunn så tror iaf jag att 4kw är för klent En 4 kw kan ju räcka om man inte ska ha utblås under kapellet. Hur som så hade jag behållit befintlig 2 kW för att ha enbart under kapellet. Då finns även backup kvar ifall den stora värmaren havererar så kan man koppla om rören och få värme från den mindre - ifall man är ute sent på hösten. Vill du bara ha en värmare så är en 5,5 kW vettigare, vi har en 39 oftare med en Webasto 5,5 kw det är ganska lagom med utblås i alla hytter, toa och under kapellet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser