Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
gotviken

storlek på kylskåp

Rekommendera Poster

Ska byta kylskåp i båten och funderar på om man ska sätta in ett så stort som möjligt(130 liter) eller ska man ta ett lite mindre.vi är oftast 6 personer när vi är ute.vilket märke är att rekommendera? Känns som det är bäst att ta så stort som möjligt men vill gärna ha några synpunkter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stoppade i det största jag fick plats med. Ett 85-liters, men jag tycker det är för litet ibland, och vi är bara två i båten. Jag köpte ett WAECO, och är väldigt nöjd med det. Det har en separat kylslinga till frysfacket, och det håller -18C. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp så stort du har plats med, någon av dom kända tillverkarna - tror att det mest är en smaksak vilken av dessa som är bra. Själv har jag haft flera olika tillverkare av kylskåp - för mig är det samma samma. Dock saknar jag det stora, var nog på drygt 200 L vi hade förra båten med separat riktig frys. 

Nu har vi två små med frysfack - det är inte alls samma sak. 

Vet inte om mitt inlägg egentligen gjorde någon nytta.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några år sedan köpte jag nytt kylskåp till den gamla båten, och kom väl fram till det som redan diskutrerats här i liknande trådar. Kompressorkyl, och jag valde ett Isotherm med ISU, det senare innebär att det finns en kylackumulator under kylfacket, och en elektronik som känner av spänningen i båtens elsystem. När generator eller landström laddar går arbetar kompressorn som vanligt och överksottskylan lagras i ackumulatorn, men då laddningen fördvinner går kompresor och kylskåp ned på "sparlåga" ekonomiläge, och hämtar lagrad kyla från ackumulatorn. 

Jag är mycket nöjd med detta skåp, jag hade bara plats att sätta in ett på 42 liter, men hade gärna valt ett större om det funnits plats. Jag har aldrig råkat ut för att skåpet tömt batteribanken... men så har jag 220Ah och solcellspanel. Laddar oftast en timma per dag, men det kan bli stillaligande i tre dygn utan landström också.

(Det är inte batteribankens kapacitet som begränsar stillaliggandet i naturhamn, det är septiktaknens och färskvattentankens volymer som gör detta...)

Nya båten har ett likadant kylskåp, men kompletterat med en kyl/frysbox med kompressor under durken, denna går även att köra på 240V, jag har bara provat den och använt den i skarpt läge en gång, då den fylldes med havskräftor och räkor... Jag vet inte ens vad denna box heter, ej heller hur mycket ström den drar, men det tar jag reda på nästa säsong...

Den är bärbar, eller snarare "släpbar" vilken i praktiken kan betyder att den tas med hem och kyls ned där samt fylls upp med redan kylda matvaror som då kan transporteras i obruten kyla fram till båten, ja i teorin då, boxen är stor och tung redan som den är när den är tom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren och synpunkterna,det lutar nog åt att det blir ett så stort kylskåp som möjligt.bara att leta upp ett ställe som har de bästa priserna,någon som har tips på bra inköpsställe? Isoterm 130 liters passar perfekt i storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren och synpunkterna,det lutar nog åt att det blir ett så stort kylskåp som möjligt.bara att leta upp ett ställe som har de bästa priserna,någon som har tips på bra inköpsställe? Isoterm 130 liters passar perfekt i storlek.

Tja, sådana båtkylar brukar ju kosta mer än vad betydligt större "vitvaror" gör, som man skall ha hemma i köket.

Kolla runt nu på vårkanten, det stora båttillbehörkedjorna brukar ju ha "mässpriser" i samband med vinterns/vårens båtmässor.

Det känns litet som om det är "dagspris" på kylskåp och navigationselektronik, och man brukar kunna förhandla (=pruta) med försäljarna om konkurrerande firma är några hundralappar billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi satte in ett kylskåp till istället. Dels slapp jag pensionera ett fullt fungerande kylskåp och dels så skaffade vi oss lite flexibilitet genom att vi inte behöver starta upp ett stort kylskåp om vi bara ska vara ute en natt med två personer. Lite redundans också, två kylskåp går inte sönder samtidigt?

Men för oss var nog det avgörande att vi inte kunde få in ett stort skåp utan en ombyggnad medan vi hade en bra plats redan för ett extra skåp. Billigare kändes det också som faktiskt… 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...