Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
TobbeLundgren

Evinrude 70 -89

Rekommendera Poster

Hej

Ska köpa en ovanstående och ska givetvis göra komp test på den innan. Tänka kolla om någon kan säga vad det bör vara och vad Max skillnad mellan cylindrarna ska vara. Misslyckades med Mr Google och lägger en fråga här.

Finns det även fler bra att kolla på den modellen så är jag otroligt tacksam för hjälp.

Mvh

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så är 7 ett minimum(=dåligt) och 10 är ett bra värde. Skillnaden brukar man säga ska vara så liten som möjligt, men vet inte riktigt vad som betecknas som bra här. 0,5(?).

Kolla eventuell el trim/tilt. Hissa upp motorn och kolla så att den inte sjunker. Vxl hus oljan kan man titta på. Kolla att propeller är hel, kostar ca1500kr för en ny.

Får du provköra motorn? helst då monterad på båt... Kolla så att en går bra på tomgång längre tid utan att stanna. Gör flera stopp/starter kall som varm och se så den svarar ordentligt på gas direkt efter varmstart. Växlar den utan problem?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack, hade glömt tilten. Bra du påminde mig :-)

Skulle vara kul o veta kompressionen jämfört med en ny motor enligt specifikation. Då får man ju bättre känsla hur sliten den är.

Denna får jag tyvärr inte möjlighet att testa i båt.

Är det lite att köpa grisen i säcken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...