Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Tjomac

Propellerstorlek?

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

Jag undrar om det är någon som vet vad det ska vara för storlek på propellrana på en Nimbus 26 dc epoca med en aqad41 och 290dp drev?

Enligt en tillbehörskattalog från nimbus ska det vara A5 men enligt en test som volvo penta gjorde ihop med nimbus så använde dom A8.

Min sitter det för små propellrar på men den ska bytas till större (rätt) propellrar till sommaren när jag ställer på matarpumpen till dieseln så jag får tillbaka effekten igen.

Men som sagt, vilken storlek ska jag ha?

Mvh Tom.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bara ställa på spridarpumpen på en 41:a är inte att rekommendera.

Det medför för höga avgastemperaturer, med ökat slitage och ev. haveri.

Innan man ställer på pumpen bör turbon uppgraderas. Då rekommenderar jag steg 2 som ger en mycket trevlig karaktär på motorn om pumpen ställes på lite lagom.

Då får du en motor som är fullt gämnförbar med en modern diesels prestanda utan all krånglande elektronisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ställa på pumpen, för att kompensera för nuvarande pumpdiesels lägre energiinnehåll, kan ju knappast medföra några risker (givetvis förutsatt att det görs på rätt sätt, inte genom slumpmässigt skruvande).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A8 låter för övrigt väldigt stort, jag har A6 på min 8 x 2,7-metersbåt med samma spis och drev som du och det är för stort för mig. Skaplig v-botten och vikt mellan 2500 och 3000 kilo.

Vad hade båten med A8 för utväxling på drevet? Kolla bifogade dokument från Penta där du kan se olika drev/motorkombos och rek. propellrar för olika fartområden. Propellrar.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag plockat bort propparna och det står A5 på den fyrbladiga och på den trebladiga står det bara några siffror lite random, jag kan inte få ihop siffrorna med något i volvo pentas listor.

Om det nu är A5 som sitter på så undrar jag hur mycket varje steg gör som man går upp i storlek på propellrana.

Jag varvar ca:3000 i 20 knop och ca:3500 i 25 knop och trycker jag max så varvar den över med 200 varv till 4000 och då gör jag 30 knop.

Att ställa på pumpen så jag får tillbaka turbotrycket ska vara helt ofarligt så länge man inte går över 1.5bar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn ska varva 3800 på max.

Man brukar säga att varvet sjunker med 300 v/min per storlek man ökat på propellern.

Men om den varvar 4000 nu så kan det vara så att den vid det varvet reglerar ner pumpen. Så det kan bli mindre varv minskning för dig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...