Kjell64B 0 Postad 26 December , 2015 Jag har två begagnade Trumpethorn / Signalhorn som jag inte får att fungera. Jag har svårt att tro att de båda skulle vara söndriga då tekniken är synnerligen enkel på dem. Så nu är min fråga om det skall vara någon slags kompressor till för att höja spänningen och om så skall vara hur skall det kopplas. Har försökt kolla i forumen utan att hitta något svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 26 December , 2015 En kompressor ger komprimerad luft och inte högre spänning. Vet du om det är 12 eller 24 volts horn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell64B 0 Postad 26 December , 2015 En kompressor ger komprimerad luft och inte högre spänning. Vet du om det är 12 eller 24 volts horn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell64B 0 Postad 26 December , 2015 (redigerade) Jo jag visste att kompressor inte var rätt term men kom inte på den rätta. På bil höjer väl tändspolen spänningen för en kort stund, men inte heller det är rätt term i detta sammanhang. Båda är 12 volt signalhorn Redigerad 26 December , 2015 av Kjell64B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 December , 2015 Nja, förmodligen är det elektromekaniska horn?Behövs i så fall bara 12 volt inkopplat på tutans två kontakter. Ganska enkel mekanik som sagt, bara en kraftig elektromagnet plus ett membran och en brytare inuti. Har du tillräckligt grova ledningar, rena kontakter och bra batteri?Youtube, mc-tuta inuti. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjell64B 0 Postad 26 December , 2015 (redigerade) Nu fungerar trumpethornet! Tog upp membranet och putsade de olika delarna, elektromagneten och "brytarspetsarna". Medan jag ännu inte hade det monterat kollade jag att det vibrerade som det skulle varefter jag monterade. Lite hes var den men det gick att justera "tonläget" på en särskild skruv. Kanske den låter bättre då den är kopplad till ett batteri än som den nu var kopplad till en bil laddare av gammal modell. Själva innandömet såg faktiskt ut exakt som på youtubeklippet. Tack! Redigerad 26 December , 2015 av Kjell64B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser