Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

Rekommendera Poster

Hur gör ni andra?

Kanske nån som har fotogenlampor och "inte nät"?

Jag har har en fickrouter och har haft ett helårsabonnemang hos känd levernatör, det har kostat 99kr/månad, sades upp eftersom det bara används tre-fyra månader om året. Fickroterns batteri har ju också låg kapacitet, och ju sämre motagningen är,deato fortare tog batteriet slut, så det var konstant laddning via USB-uttag.

Dessutom tycke jag ofta att fickroutern (liksom mobiltelefonerna då de användes som hot spot) funkade ibland dåligt pga bristande mottagning i Bohuslän.

Så två frågor:

1 finns det något gynnsammare abonnemang, som man kan teckna för några få månader om året?

-SeaPilot hade någonting 2014, men jag hittar ingen info om det nu.

2 finns det någon bättre teknisk lösning än en liten svag fickrouter, kanske nånting man kan ansluta till en yttre antenn för att få bättre mottagning?

Så får jag väl också tillönska er alla en God Jul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först måste jag säga att jag inte har byggt nått ännu :) så inte är det testat i praktiken ännu, men:

Ett extrakort eller ett familje abb brukar vara en bättre lösning istället för ett eget abb vid ett sånt här tillfälle när det bara används begränsat. Det är vad jag planerat att göra.

Det finns vettiga routrar som drivs med 12v och har ingång för extern antenn. En del har inbyggt stöd för simkort, annars får man komplettera med usbpinne för det. Priserna brukar börja strax under tusenlappen men det finns billigare. Som vanligt beror det på lite vad de har för funktioner.

Antenn: http://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobilt-bredband/3g4g-antenner/poynting-rundstralande-antenn-7dbi-sma-med-8m-kabel.html

Har jag blivit rekommenderad, har dock inte använt den själv. Eftersom jag sitter med en 70-talare vill jag helst ha en i rostfritt och inte vit plast, vi får se hur det går när det börjar närma sig varmare dagar.

Antennen bör vara rundstrålande om du inte bara vill använda den när du ligger still, och med så stor förstärkning som du kan hitta :)

Riktantenner har betydligt större förstärkning, men då gäller det att sikta in den också.

Gillar man att chansa lite och dessutom har en mera ombonad båt bör man väl egentligen kunna använda nästan vilken 4g/3g-router som helst som kan ta extern antenn. Elektroniken gillar ju inte fukten nått vidare, men det borde hålla ett tag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kör med telefonen. 

Är mottagnimgen dålig hissar vi upp den i masten.

Saknar man mast kan man lägga upp telefonen högt på land eller hissa upp den i ett träd (om det finns något).

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat tips.

http://www.bredbandsbolaget.se/mobilt-bredband/vip-mobil-wifi.html

Tillägg: Jag har för mig att äldre kunder har möjlighet att abonnera billigt på mobilt bredband korta perioder, de behöver alltså bara betala för maj - september.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl något sånthär man ska ha om man vill ha bra mottagning, alla har ju inte master att skicka upp sina saker i.. :)

http://www.glomex.it/webboat/eng/it1004.phpkanske kan vara något. 

Jag har en dovado med modem och en antenn i targabågen, det verkar fungera ok. 

I år kommer en radarmast att få bo i targabågen, då flyttar jag upp internetantennen dit och hoppas att det blir bra.

Men mest tror jag att det handlar om att ha en vettig operatör..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telia har redan nu (17/12 2015) slopat roamingavgifterna i Norden och Baltikum. Roamingavgifterna försvinner helt i EU juni 2017 

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Telia har redan nu (17/12 2015) slopat roamingavgifterna i Norden och Baltikum. Roamingavgifterna försvinner helt i EU juni 2017 

Hälsningar Ove 

Har idag ett Net1-abonnemang som funkar i Sverige,Norge och Danmark som jag använder i båten och i stugan norr om Stockholm. Kanske dags  att börja fundera på ett helt mobilt abonnemang som fungerar både hemma och borta!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Internet ombord är hur bra som helst så länge man håller sig på hemmaplan. Utanför Norden blir det att snylta på nåt öppet nät som nån stolle glömt att låsa för utomstående.

Jag är rätt uppbragd över Eu:s taffliga skötsel av frågan om att ena teleoperatörerna till nåt slags samarbete så man inte behöver betala tusen gånger så mycket för att man hamnat på fel sida om gränsen. Helt otroligt i ett samhälle som fungerar till stor del på informationens grund. Vem kan tjäna på att någon är oinformerad. Varför ska man behöva stanna hemma för att ha tillgång till internet?

Kan jag bli tydligare?

Jag tycker att eudelegater som hanterar denna viktiga fråga totalt missat att sköta sitt jobb. Kan det verkligen vara så svårt att ena Europas teleoperatörer till ett gemensamt betalningssystem. Ingen operatör har nån vinning av att man helt slutar med googlande när man passerat gränsen.

Jättejobbigt att inte ha möjlighet att boka rum, flyg osv för att internet kostar 100 kr för 50 Mb. Tusen ggr vad jag betalar hemma.

Internet i Europa känns som uland.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan jag bli tydligare?

Jag tycker att eudelegater som hanterar denna viktiga fråga totalt missat att sköta sitt jobb. Kan det verkligen vara så svårt att ena Europas teleoperatörer till ett gemensamt betalningssystem. ............................................

Internet i Europa känns som uland.

Är egentligen inte hela EU-projektet ett stort misslyckande!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EU har förenklat mycket också så allt är inte bara skit. Framförallt en stabilt fred. Men när teleoperatörer inte kan få till ett enkelt och smidigt betalningssystem på egen hand måste väl EU se till att det blir gjort.

För allas bästa, inte minst för teleoperatörerna som nu missar all förtjänst för datatrafik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst era svar....

Jag får fundera vidare...

Angående abonnemanget så är jag inte kund hos något av de företag ni länkat till.

Jag får väl fråga min bredbandsleverantör, nu när jag ändå skall förnya avtalet (har fått fiber hemma) om de kan erbjuda mig något "on demand" eller tremånaders avtal. Eller så vänder jag mig till mobiltelefonoperatören, förnyade nyligen mobilavtalet, då ingick 6Mb internetsurf, men det är nog ganska lite...? Sedan gillar jag inte att ha telefonen som hot spot, då internetuppkopplingen bryts när någon ringer eller när det kommer ett sms... eller tvärtom.

På min numera uppsagda abonnemang fanns det en spärr som inte kopplade upp till andra (=utländska) operatörer.

När det gäller de tekniska lösningarna så fann jag en det tips jag skall kolla vidare på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog mobiloperatören som har bäst erbjudanden skulle jag tro.

Om du skaffar ett extra simkort till ditt abbonemang kan du använda det till en extratelefon och slipper problemet med att samtal bryts.

En begagnad androidtelefon borde inte vara svår att få tag på, om den bara ska användas som hotspot behövs ju inget avancerat. hmm, det kanske jag skulle kunna testa lite själv i vinter :), det ligger ju ett par i hyllan som inte används. Fast nackdelen då är ju att de inte har utgång för extern antenn.

Jag kör med tele2 99kr i månaden för 5gb, iofs mest för att det är de enda där 4g-mottagningen funkar där jag bor :).

Normalt är det en inställning i telefonen som stoppar data roaming utan att man behöver blanda in operatören också. Däremot har operatörerna ibland tjänster som utgiftstak.

Rör man sig i öresundsregionen är det bra att välja en operatör som har samma pris på data i både Sverige och Danmark, då slipper man bekymra sig om det :).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I sommarstugan har vi en Dovado router som borde fungera bra i båt också. Den har ingen egen mottagare för mobilt bredband, man kopplar helt enkelt in ett USB-modem med SIM från den operatör man vill ha. Jag tror att det går att använda flera modem parallellt för att maximera täckning och/eller tillgänglighet. Routern har stöd för olika typer av "home automation" vilket innebär att man kan fjärrstyra / övervaka olika prylar mha SMS eller via internet.

http://www.dovado.se/en/features/home-automation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jag inte tänkte på kontantkort...

Jag har min mobiltelefon hos 3, så det kanske finns en lösning där.

Jag har sedan tidigare en fickrouter, och enligt sonen, som sålt den till mig (han jobbar på känd elektronikfirma) så skall man på något sätt kunna ansluta en extern antenn...

Fjärrstyrning av olika funktioner ombord har jag (i nuvarande och i förra båten) via larmet, som jag kan SMS:a till, kan slå på och av värmen och kylskåpet, men jag har aldrig använt dessa funktioner, har aldrig behövt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. abonnemang så kör jag med kontantkort (från Tre).

Nu fanns där en hake med Telia abonnemanget och samma priser i Norden och Baltikum, det gäller inte kontantkort

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört det här länge nog. 2013 skulle roamingavgifter vara borta 2015. 2017 blir det att de ska vara borta 2019. Kul att man jobbar på frågan i vilket fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Larmet är nån äldre typ av Red-Knows, har två reläutgångar, tror jag i alla fall.

En försäljare från "3" ringde i går em.

Ni vet slipat försäljarsnack..."som trogen kund, bla, bla bla etc, specialerbjudanden, bla, bla, bla, surfplattor, internetabonnemang, mobiltefoner för bara 399 kr i månaden och hundra års bindningstid..."

Men något tremånades mobilt internetabonnemang kunde han inte erbjuda, inte ens sådant på kontantkort.

Och ett nytt helårsabonnemang skulle kosta 149 kr/månad och 24 månaders bindningstid, så jag ångrar att jag sade upp det jag hade som kostade 99 kr per månad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...