Kenterik 0 Postad 23 December , 2015 Hej, Efter att ha demonterat drevet såg jag att hydraulslangarna till powertrim har tydliga sprickor. Enkel att lossa från trimcylindern, men hopplöst att lossa genomföringen / muttrarna som sitter i skölden. Har läst att hydraulslangarna går genom skölden och sedan hela vägen till trimpumpen som sitter akter om maskin, på bb sida. Genomföringen i skölden är på sb sida, och det verkar fullständigt omöjligt att komma åt skölden under bakom/under maskinen. Båten är en Nimbus Nova 27S med D4 maskin och DPH drev. Oerhört tacksam för förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 23 December , 2015 (redigerade) Vet inte hur det ser ut i din båt, jag bytte förra året och det var ganska trångt. Finns lite info i den här tråden http://www.maringuiden.se/forum/topic/71586-volvo-penta-trim-slangbyte/ /Bernte Redigerad 23 December , 2015 av Bernte-AQ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenterik 0 Postad 23 December , 2015 Tack för svar Bernte. Jag såg den tråden tidigare och drog slutsatsen att man måste kunna lossa genomföringen i skölden från insidan, dvs bakom/under maskin. Men jag begriper hur 17 man kan komma åt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 23 December , 2015 Ja du det var inte lätt på min båt. Jag monterade bort lite saker vid sidan av motorn och ålade mig in och monterade bort slangen på avgasraisern sen kunde jag få in den modifierade ringnyckeln och släppa muttern på insidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 December , 2015 Hej, Efter att ha demonterat drevet såg jag att hydraulslangarna till powertrim har tydliga sprickor. Enkel att lossa från trimcylindern, men hopplöst att lossa genomföringen / muttrarna som sitter i skölden. Har läst att hydraulslangarna går genom skölden och sedan hela vägen till trimpumpen som sitter akter om maskin, på bb sida. Genomföringen i skölden är på sb sida, och det verkar fullständigt omöjligt att komma åt skölden under bakom/under maskinen. Båten är en Nimbus Nova 27S med D4 maskin och DPH drev. Oerhört tacksam för förslag. Ja du jag har en nimbus epoca, och ska det bytas trimslang där så måste motorn ur, jag har en kad 42 i min båt. Det finns inte en chans att det går att byta utan att lyfta ut hela paketet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 23 December , 2015 Har aldrig förstått varför allt skall gå genom skölden! Jag bytte trimgivare och drog den nya kabeln genom ett hål som jag borrade upp ovanför vattenlinjen och tätade med sikaflex, lät den gammla skiten sitta kvar i skölden, har funkat kanon i 3 år nu. Är säker på att man kan göra ngt liknande med hydralslang om man är lite finurlig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenterik 0 Postad 23 December , 2015 Hej, Efter att ha demonterat drevet såg jag att hydraulslangarna till powertrim har tydliga sprickor. Enkel att lossa från trimcylindern, men hopplöst att lossa genomföringen / muttrarna som sitter i skölden. Har läst att hydraulslangarna går genom skölden och sedan hela vägen till trimpumpen som sitter akter om maskin, på bb sida. Genomföringen i skölden är på sb sida, och det verkar fullständigt omöjligt att komma åt skölden under bakom/under maskinen. Båten är en Nimbus Nova 27S med D4 maskin och DPH drev. Oerhört tacksam för förslag. Ja du jag har en nimbus epoca, och ska det bytas trimslang där så måste motorn ur, jag har en kad 42 i min båt. Det finns inte en chans att det går att byta utan att lyfta ut hela paketet. Verkar ju inte bättre. Hoppas det finns en särskild plats i nästa livför nötterna som byggde båtfan på det viset - under vattenlinjen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 23 December , 2015 Hej, Efter att ha demonterat drevet såg jag att hydraulslangarna till powertrim har tydliga sprickor. Enkel att lossa från trimcylindern, men hopplöst att lossa genomföringen / muttrarna som sitter i skölden. Har läst att hydraulslangarna går genom skölden och sedan hela vägen till trimpumpen som sitter akter om maskin, på bb sida. Genomföringen i skölden är på sb sida, och det verkar fullständigt omöjligt att komma åt skölden under bakom/under maskinen. Båten är en Nimbus Nova 27S med D4 maskin och DPH drev. Oerhört tacksam för förslag. Ja du jag har en nimbus epoca, och ska det bytas trimslang där så måste motorn ur, jag har en kad 42 i min båt. Det finns inte en chans att det går att byta utan att lyfta ut hela paketet. Verkar ju inte bättre. Hoppas det finns en särskild plats i nästa livför nötterna som byggde båtfan på det viset - under vattenlinjen! Om ja va dig ringde ja upp en penta verkstad i Gbg området som skruvar mycket nimbusar, och frågade dem hur de går till väga. Min snurra var ur i september gissa om jag e glad, för när de plockade ur motorn för rep, så glömde de byta länspump. Nu står jag där, och måste plocka ur den jävla kad 42 för att byta en sketen länspump för 320 kronor. Båtarna idag är byggda som bilar riv hela bilen för att byta kamrem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 24 December , 2015 Här är en tråd som är bra. Sista posten är en länk till ett norskt forum som tillför på ett bra sätt http://www.maringuiden.se/forum/topic/71586-volvo-penta-trim-slangbyte/page-2?hl=trimslangarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenterik 0 Postad 25 December , 2015 Hej, Jag trodde jag hade svarat men meddelandet gick inte in. Hur som helst vill jag tacka för jättebra råd, särskilt den norska länken, som är mycket upplysande. Tack och God Fortsättning allesammans! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser