ChrisO 4 Postad 23 December , 2015 Tjenare. Lite nyfiken på vad som är skillnaden på dessa 2 förutom att pentryt är i sittbrunnen på 29:an och mera förvaring i ruffen? eller är de bara dessa 2 saker som är skillnaden, förutom priset också? verkar ju vara rätt stor prisskillnad också?nån som vet också vad bränsleförbrukningen är med en vp aq271? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 25 December , 2015 Väsentligt rymligare motorrum i 29 DC om jag minns rätt i bakhuvudet. Finns enstaka ex med dubbelmontage i medelhavsregionen. Att de är dyrare är väl en följd av att 29:a ersatte 28:an... dvs är nyare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 26 December , 2015 (redigerade) Väsentligt rymligare motorrum i 29 DC om jag minns rätt i bakhuvudet. Finns enstaka ex med dubbelmontage i medelhavsregionen. Att de är dyrare är väl en följd av att 29:a ersatte 28:an... dvs är nyare. tjenare. enligt maringuiden så tillverkades 28:an 86-91 och 29:an 91-92. dock är de ju verkligen inte fel med pentryt uppe i sittbrunnen istället för ruffen och mer plats i motorrummet. ligger ute en 28:a för 299 och en 29:a för 399 dkk. vilket motsvarar ca 480 000 kr. 28:an r ju en -89 och 29:an är ju antagligen en 91-92. alltså 2-3 årsmodeller nyare. men kan de priset verkligen väga upp nästan 200 000 mer? detta är ju första 29:an man ser på blocket så har ju inte så mycket att jämföra med. eller ligger 29:an runt 500 000 kr? http://www.blocket.se/helsingborg/Nimbus_29_DC_63786757.htm?aw=1 http://www.blocket.se/sodermanland/Nimbus_28_dc_89_62001435.htm?aw=1 Redigerad 26 December , 2015 av ChrisO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 26 December , 2015 är lite nyfiken på en annan sak. på vissa är det ett extra trappsteg i akten ner till badbryggan. är de bara på vissa årsmodeller eller var de tillvalsgrej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 26 December , 2015 Trappsteget i aktern kom under årsmodell 88, jag hade en sen 88 och den hade trappsteget. Jag tyckte att det var bra då det var lite bättre yta att kliva på. Jag har fått för mig att det inte är någon skillnad på motorutrymmet, hur stort det är beror på om båten är gjord för enkel eller dubbelmontage. Skulle jag välja idag mellan dessa så skulle jag välja 29:an för att - pentry i sittbrunnen - mer styvutrymme på platsen där pentryt sitter i 28:an - peket inbyggt i däcket i, ser lite modernare ut Men i första hand skulle jag leta efter ett välhållet exemplar med bra motor och utrustning. När jag letade fanns det en del ganska sunkiga båtar och nu har det gått några år ytterligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 26 December , 2015 (redigerade) Trappsteget i aktern kom under årsmodell 88, jag hade en sen 88 och den hade trappsteget. Jag tyckte att det var bra då det var lite bättre yta att kliva på. Jag har fått för mig att det inte är någon skillnad på motorutrymmet, hur stort det är beror på om båten är gjord för enkel eller dubbelmontage. Skulle jag välja idag mellan dessa så skulle jag välja 29:an för att - pentry i sittbrunnen - mer styvutrymme på platsen där pentryt sitter i 28:an - peket inbyggt i däcket i, ser lite modernare ut Men i första hand skulle jag leta efter ett välhållet exemplar med bra motor och utrustning. När jag letade fanns det en del ganska sunkiga båtar och nu har det gått några år ytterligare. jaha okey. så det steget kom -88 och nyare då på 28:an?såg de nu du sa de, att peken var inbyggd i 29:an. klart mycket snyggare ja. föresten, menar du att det är mer styvutrymme i pentryt på 28:an än 29:an? Redigerad 26 December , 2015 av ChrisO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 27 December , 2015 Väsentligt rymligare motorrum i 29 DC om jag minns rätt i bakhuvudet. Finns enstaka ex med dubbelmontage i medelhavsregionen. Att de är dyrare är väl en följd av att 29:a ersatte 28:an... dvs är nyare. tjenare. enligt maringuiden så tillverkades 28:an 86-91 och 29:an 91-92. dock är de ju verkligen inte fel med pentryt uppe i sittbrunnen istället för ruffen och mer plats i motorrummet. ligger ute en 28:a för 299 och en 29:a för 399 dkk. vilket motsvarar ca 480 000 kr. 28:an r ju en -89 och 29:an är ju antagligen en 91-92. alltså 2-3 årsmodeller nyare. men kan de priset verkligen väga upp nästan 200 000 mer? detta är ju första 29:an man ser på blocket så har ju inte så mycket att jämföra med. eller ligger 29:an runt 500 000 kr? http://www.blocket.se/helsingborg/Nimbus_29_DC_63786757.htm?aw=1 http://www.blocket.se/sodermanland/Nimbus_28_dc_89_62001435.htm?aw=1 Avsåg väl egentligen inte så mycket de faktiska årsmodellerna som att det är en ny planlösning som helt ersatte den gamla, och som - åtminstone för mig - är betydligt mer attraktiv än den gamla. Det är väl upp till köparen att värdera. Att flytta pentryt i en båt och få det snyggt är ju inte helt okomplicerat. Men motor och allmänskick är ändå det som är det som betyder mest för priset för undertecknad. Det är ändå ~25-åriga skorvar vi pratar om. Ang motorrum har jag iaf sett minst en med det större motorrummet med singelmontage, men den jag kan komma ihåg hade KAD42 vilket för all del skulle kunna ha suttit original - men skulle kunna betyda att den har konverterats från dubbelmontage till rekonditionerad singel någon gång under årens lopp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 27 December , 2015 Det jag menade var att platsen där pentryt satt på 28:an så finns det en liten garderob på 29:an, i 28:an (där pentryt är på 29:an) så är det en litet skåp i sittbrunnen med plats för några jackor. Jag tror att det är mer plats i pentryt på 29:an men det är jag inte säker på. Jag tycker också att 29:an ser lite modernare ut med det inbyggda peket men som sagt titta på skick och utrustning och då framför allt motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 27 December , 2015 jaha du mena så. ´jo det har jag segt. mycket bättre enligt min mening. så summan av det som är skillnaden är typ: 29:an -större motorrum? om det är byggt för singelmontage -pentryt i sittbrunnen -garderobi ruffen -inbyggd peke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 28 December , 2015 då tanten tvärvägrar en båt utan kök i sittbrunnen så får man nog kika lite extra på en nimbus 26 epoca eller en nimbus 29:a. nån som har koll på vad en hyfsat fräsch 29:a brukar kosta? dcmodellen då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ 44 Postad 28 December , 2015 Det här är kanske ett alternativ också? http://www.blocket.se/goteborg/Aquador_26_DC_2004_64261821.htm?ca=11&w=3 /Bernte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 29 December , 2015 Det här är kanske ett alternativ också? http://www.blocket.se/goteborg/Aquador_26_DC_2004_64261821.htm?ca=11&w=3 /Bernte tjenare. blir det en 26:a så är de nånstans vid den här prisklassen och enbart coupémodellen: http://www.blocket.se/alvsborg/Tillfalle_Nimbus_26_DC_Coupe_Epoca_60853060.htm?aw=1. men förtillfället så är en 29:a självklart mest intressant. fast beror ju också lite på vad en sån brukar landa på i pris också. eftersom de var tänkt att man skulle ha en amerikansk båt. så blev prisklassen rätt högre nu när man hellre ska kolla på nordiskt. vad finns de fler för båtar med pentryt i sittbrunnen än nimbus 26 epoca, nimbus 29 och flipper 777? för ca 350 000 kr runt om där? får väl se om tanten vill gå ännu högre för en 29:a beroende på vad dom kostar. ligger ju ute en för ca 480 (i Danmark). men dom kanske ligger runt den prisklassen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 29 December , 2015 Det här är kanske ett alternativ också? http://www.blocket.se/goteborg/Aquador_26_DC_2004_64261821.htm?ca=11&w=3 /Bernte tjenare. blir det en 26:a så är de nånstans vid den här prisklassen och enbart coupémodellen: http://www.blocket.se/alvsborg/Tillfalle_Nimbus_26_DC_Coupe_Epoca_60853060.htm?aw=1. men förtillfället så är en 29:a självklart mest intressant. fast beror ju också lite på vad en sån brukar landa på i pris också. eftersom de var tänkt att man skulle ha en amerikansk båt. så blev prisklassen rätt högre nu när man hellre ska kolla på nordiskt. vad finns de fler för båtar med pentryt i sittbrunnen än nimbus 26 epoca, nimbus 29 och flipper 777? för ca 350 000 kr runt om där? får väl se om tanten vill gå ännu högre för en 29:a beroende på vad dom kostar. ligger ju ute en för ca 480 (i Danmark). men dom kanske ligger runt den prisklassen? Du har ju epocans syster ballistan, är en mycket fin båt, den har dock tvilling montage, något jag inte skulle vilja ha. Men en fin båt är det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 29 December , 2015 Det här är kanske ett alternativ också? http://www.blocket.se/goteborg/Aquador_26_DC_2004_64261821.htm?ca=11&w=3 /Bernte tjenare. blir det en 26:a så är de nånstans vid den här prisklassen och enbart coupémodellen: http://www.blocket.se/alvsborg/Tillfalle_Nimbus_26_DC_Coupe_Epoca_60853060.htm?aw=1. men förtillfället så är en 29:a självklart mest intressant. fast beror ju också lite på vad en sån brukar landa på i pris också. eftersom de var tänkt att man skulle ha en amerikansk båt. så blev prisklassen rätt högre nu när man hellre ska kolla på nordiskt. vad finns de fler för båtar med pentryt i sittbrunnen än nimbus 26 epoca, nimbus 29 och flipper 777? för ca 350 000 kr runt om där? får väl se om tanten vill gå ännu högre för en 29:a beroende på vad dom kostar. ligger ju ute en för ca 480 (i Danmark). men dom kanske ligger runt den prisklassen? Du har ju epocans syster ballistan, är en mycket fin båt, den har dock tvilling montage, något jag inte skulle vilja ha. Men en fin båt är det. håller med dig. dubbelmontage går bort direkt. men den modellen är sjukt snygg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 29 December , 2015 29:an ligger vad jag sett ofta stadigt runt 500'. Begränsat utbud av årsmodeller, och nästan inga bensinare, är väl en anledning till den synbart låga differensen. Hittar du en väsentligt billigare avspeglar sig det sannolikt i skicket. Ballistan är oftast ännu lite dyrare, ~750'. För 350' kan rätt jänkare vara ett bra alternativ. Med en grill och wetbar uppe behöver man inte dyka under däck för att diska kaffekoppar. Finns några andra HT och coupé (ex Nimbus 27 Familia, Flipper 717, 850) som kan passa, men låter som du är på jakt efter DC? Bavaria 27 Sport med singel bensin kan vara ett alternativ, men ligger också över din tänkta budget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChrisO 4 Postad 29 December , 2015 jo det är väl så ang 29.an. finns ju ute några 28:or på blocket. annars får jag försöka övertyga tanten till att överleva med pentryt i ruffen. annars är 26:an annars en stark kandidat. nackdelen är att det inte finns någon midkabin bar. men annars verkar den ju kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 29 December , 2015 Du har ju epocans syster ballistan, är en mycket fin båt, den har dock tvilling montage, något jag inte skulle vilja ha. Men en fin båt är det. håller med dig. dubbelmontage går bort direkt. men den modellen är sjukt snygg. Lite överkurs kanske, men för info - 32 Ballista finns med singelmontage VP D6-350. Tror bara det var sista årsmodellen 2005, men den borde räcka bra. Har träffat på sådan några gånger ute i skärgården med nöjda ägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 1 Januari , 2016 Några andra trevliga nordiska båtar är Forbina 8000, det är en trevlig båt med snygga linjer och bra utrymmen för sin storlek dock pentryt nere i ruffen, men en riktigt fin båt. Fjord 775 Dolphin typ samma som Forbinan men jag tycker att Forbinan är snyggare men smaken är ju.... Scand 7800 Tropic pentryt uppe i sittbrunnen, en bra sjöbåt och midcabin. Från mitten av nittitalet så gjorde de om den så att det blev dörr till midcabinen och bättre planering i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen 14 Postad 3 Mars , 2016 När skulle byta upp oss i storlek var målbilden Nimbus 28, då planlösningen verkade optimal.Men efter första provkörningen var både jag och bättre hälften för en gångs skull helt överrens. Det var för trångt... Men efter tips klev vi ner i en Fjord 900 Dolphin, med singelmontage.I den båten fanns de ytor vi sökte, t.o.m i motorrummet var det gott om plats och lätt att röra sig. Pentryt ligger nere invid nedgången till ruffen, men öppningen ut ger tillräckligt med drag ut för att det skall gå att steka bacon utan bekymmer, och man har god kontakt med sittbrunn och förarplats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 5 Mars , 2016 32 Ballista av de sista faceliftade årsmodellerna är riktigt nice, båten ser och känns betydligt modernare samt att den finns med singel D6. Men kanske överkurs i detta fall Du har ju epocans syster ballistan, är en mycket fin båt, den har dock tvilling montage, något jag inte skulle vilja ha. Men en fin båt är det. håller med dig. dubbelmontage går bort direkt. men den modellen är sjukt snygg. Lite överkurs kanske, men för info - 32 Ballista finns med singelmontage VP D6-350. Tror bara det var sista årsmodellen 2005, men den borde räcka bra. Har träffat på sådan några gånger ute i skärgården med nöjda ägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser