Azguz 105 Postad 21 December , 2015 Hej!En sak jag tyckte var otroligt bökigt var att kroka fast revögglan(preston ring i klippen) vid boomliket(bullhorn i klippet) när jag skulle reva. Särskilt ensam när vågorna var 2-3 meter höga och jag studsa i takt med båten på däck I följande klipp har jag hittat en "smart lösning som skulle fungera ypperligt för mig: https://youtu.be/B-Q_IuRRPBs?t=2m6s 2:06 in i klippet pratar han om denna och 2:22 ser ni den helt och hållet från ena sidan. Det är alltså en lina med en ring på varje sida som löper genom revögglan i seglet. Därmed kan man reva från båda sidor av masten om man har två krokar(bullhorns), en på vardera sida. Jag antar att jag kan ta en bit av min dynemalina som blev över från dragningen av vindrodret och göra en lämplig knop i en ring på vardera sida genom revögglan. Eller finns det någon sån här "färdig" produkt jag inte vet namnet på och därav inte kan hitta? Ringen som används för att kroka fast kroken, är det något särskilt jag lär tänka på där eller något produkt som särskilt lämpar sig? Hittar en ring som är d=30mm och tjocklek= 5mm, en ring som är d=40mm och tjocklek= 6mm och en ring som är d=80mm och tjocklek= 8mm. Antar man inte vill den ska vara för stor men den ska ju hålla för krafterna så får inte vara för tunn heller! Synpunkter?Utöver är det något annat lämpligt att tänka på? Inser t ex. att det kan fladdra lite där upp i masten, men såg på detta klipp: https://youtu.be/Er9iw7q_E_8?t=3m3:00 in sliter han i denna lilla repstump med ögla.Att de troligen satt en bungytråd från öglan till en travare för att "hålla inne" den så det inte blir fladder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 521 Postad 21 December , 2015 Det finns något som heter singelrev som kan skötas från sittbrunnen. Hittar inget bra att hänvisa till nu, men den som söker ska finna. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 21 December , 2015 Jag har dragit en lina från revkroken på bommen (ditt bullhorn) upp längs seglet och genom revningshornet och tillbaks ner till däcket och därifrån via ett block till ena winchen i sittbrunnen, ungefär som ett Cunningham. Då kan jag sköta hela revningen (storfallet loss, spänn revlinan och spänn 'Cunningham') ifrån sittbrunnen och slipper meka framme vid masten. Ett ganska traditionellt arrangemang för att reva ensam utan att lämna sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 22 December , 2015 Det finns något som heter singelrev som kan skötas från sittbrunnen. Hittar inget bra att hänvisa till nu, men den som söker ska finna. Mackey Det kräver att du har en enda lång lina som går från bomnocken, upp till aktre revhornet, ner igen till bomnocken, igenom bommen till masten, upp till främre revhornet, ner till ett block vid mastfoten och akterut till sittbrunnen. Det innebär också att du skall ta hem cirka 6 meter lina... Jag har delat upp detta på två linor och två winchar, vilket innebär att man kan jobba två personer om man inte är ensam och det blir 2 x 3 meter att ta hem, vilket jag upplever som lite lättare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 22 December , 2015 Det finns något som heter singelrev som kan skötas från sittbrunnen. Hittar inget bra att hänvisa till nu, men den som söker ska finna. Mackey Ett sökord! Det underlättar mer än vad man tror att ha rätt ord Kräver inte detta en särskild boom där allt löper i? Fast å andra sidan... Nu när du gav mig rätt sökord så hitta jag följande bild: Jag har ju 3 revlinor löpandes i boomen med tre "spärrar" vid boomnocken. Dessa linor kommer ju dock ut centrerade under boomen och revkroken är ovanpå.... Det skulle väll gå att sätta ett block på masten, som på bilden, och leda upp repet från det genom revningshornet och ner till ett block på andra sidan, som på bilden, ner till mastfotens block och sen skota hem på det. Det kommer ju dock innebära brytningar och att repet ligger an mot stormasten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 22 December , 2015 Jag har dragit en lina från revkroken på bommen (ditt bullhorn) upp längs seglet och genom revningshornet och tillbaks ner till däcket och därifrån via ett block till ena winchen i sittbrunnen, ungefär som ett Cunningham. Då kan jag sköta hela revningen (storfallet loss, spänn revlinan och spänn 'Cunningham') ifrån sittbrunnen och slipper meka framme vid masten. Ett ganska traditionellt arrangemang för att reva ensam utan att lämna sittbrunnen. Det är ju också ett alternativ! Då får jag inte samma nöt på masten som med singelrev. Utifrån vad jag kan föreställa mig iaf. Få allt till sittbrunnen är inget måste eftersom jag inte riktigt vill borra och fästa det som krävs i stålskrovet, men däremot så tog det här "krokandet" alldeles för lång tid och det ville jag förenkla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 December , 2015 Det finns något som heter singelrev som kan skötas från sittbrunnen. Hittar inget bra att hänvisa till nu, men den som söker ska finna. Mackey Det kräver att du har en enda lång lina som går från bomnocken, upp till aktre revhornet, ner igen till bomnocken, igenom bommen till masten, upp till främre revhornet, ner till ett block vid mastfoten och akterut till sittbrunnen. Det innebär också att du skall ta hem cirka 6 meter lina... Jag har delat upp detta på två linor och två winchar, vilket innebär att man kan jobba två personer om man inte är ensam och det blir 2 x 3 meter att ta hem, vilket jag upplever som lite lättare. Jag har också gjort som LarsÅke på några av mina båtar. Provade med en lina första gången, men det gick så trögt att jag delade upp den på två. Hann aldrig bli irriterad på längden. Sen har jag gjort så direkt på de efterföljande båtarna. En av mina kompisar byter till "singelrevbom" det första han gör när han byter båt. http://www.benns.se/searchresults?pagesize=20&searchstring=singelrevbom Han kan inte leva (reva) utan singelrevbom. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 22 December , 2015 Ska man ha singelrevlina så ska man nog ha singelrevbom oxå så man får utväxlingen i bommen, det underlättar avsevärt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 22 December , 2015 Hur gör Larsakelarsson och Thallatha med de rep som "dinglar" ner längs seglet när det inte revas?1. Blir det massa "motstånd" och "krångel" att hissa seglet om revlinan är lite indragen? 2. Hur gör ni med dinglande rep när det inte revas? Har ni fäst in repet med någon ögla i travarna så linan "hålls in" eller är det egentligen inget problem? Funderar på om jag fäster en lina i revkroken, drar upp den genom revhornet, ner till ett block på mastfoten, så kan jag "slita ner" seglet(som jag gör idag) genom att bara dra i linan och inte i seglet(som jag gör idag) och så kan jag fästa revlinan i en av knapparna jag har på masten. Sen spänner jag liket med storfallet?Tror ni detta fungerar? Borde vara bättre än idag iaf! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 December , 2015 Jag har skruvat fast några linlöpare längs bommen. http://www.hjertmans.se/produkter/segling/block-linhantering/linlopare/linlopare-liten-fp2st-1 Det kunde bli rätt problematiskt, om revlinan hängde ner och man råkade få den runt nacken samtidigt som man fick en slänggipp. Det där med linor som hänger och dinglar. Jag är en gammal stofil och redan som liten scout lärde jag mig att man alltid skjuter upp linor och anbringar dem snyggt och prydligt. Då blir det inget problem och det är ordning och reda. Jag har en kompis som kladdar på bottenfärg och plast och liknande - jag förstår inte varför. Förstår inte heller varför man skall "slit ner" ett segel. Man ser till så att man har ett system som fungerar och så revar man lugnt och sansat. Eller som talesättet säger:"Lugnt och sansat, mjukt och fint". Fläck och ryck skapar bara onödiga problem. Nu har jag ju min mast i sittbrunnen på den nuvarande båten, så alla revlinorna är ju redan dragna till sittbrunnen. Annars har jag dragit ner alla linor - utom fockfallen - till sittbrunnen. Dom båtarna som jag byggt om till bindrev hade rullrev av det slaget som var populärt under ett tag och där seglet vevades in runt bommen. Ett värdelöst system. Brukade fästa änden på revlinan för främre revlinan runt bommen så långt fram vid masten som möjligt. Finns det revkrokar kan man ju fästa i den. Linan går sen upp och igenom revlöddran - det öljettförsedda hålet i seglet och ner till ett block vid mastfoten. Från blocket via ev brytblock till vinchavlastare på rufftaket. Den aktre revlinan sätter jag alltid fast i hundsvotten på blocket akter på sidan av bommen. http://www.hjertmans.se/produkter/segling/rigg/bindrev/travare-32mmblock-till-skena Sen skall linan gå under bommen och upp till revlöddran och ner och genom blocket. Vidare fram längs bommen genom ett par linlöpare till ett block på bommens framkant. Ner till ett block vid mastfoten och vidare via brytblock till vinchavlastaren på rufftaket. Vill man ha två rev lägger man det på andra sidan bommen. Det första skar jag alltid i två rev på våren, men efter några år blev jag tämligen lat och struntade i det andra. Har aldrig någonsin revat mer än ett rev under de skärgårdsseglingar jag sysslat med. Sen brukar jag alltid dra ner Storfall, dirk, kicktalja, bomnedhal ev cunningham, men aldrig fall till de försegel jag haft på rulle. Har lite bilder på revarrangemanget på min gamla ghavsfidra, men dessvärre inte i denna dator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 22 December , 2015 Undra om vi mena samma sak när rep hänger ock dinglar Jag syftade på det främre revlinan som går från kroken upp genom revlöddran och ner till mastfoten. Hur gör man för att linan här(som mer eller mindre är parallell med masten och inte boomen) inte fladdrar när den inte är spänd? Sätter man nå små ringar i vissa travare som linan träs i så man har något som den "hålls in med" eller låter man den hänga fritt? Ingen risk att den fladdrar och har sig, slår etc. Eventuell "ringar" lär ju följa seglet med upp och ner. Jag tänker att man knyter en sån här ring: Fäster några sådana i några travare upp till revet och så trär jag revlinan genom dessa. Då "håller de in" linan relativt bra. Eller är det bara jag som "oroar" mig i onödan för ett ickeproblem? I övrigt är jag duktig på att kvalga alla linor när jag lägger an samt slå fall runt spridarna så de inte smattar i masten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 983 Postad 22 December , 2015 Den lodräta linan framme vid masten behöver du inte oroa dig för. Den fladdrar inte så att det stör. Den är ju så kort. När seglet är nere så drar du bara åt lite lätt i linan nerifrån sittbrunnen så du tar hem överskottet. Det som du kan fastna i är linan från bomnocken fram till masten om den ligger utanpå bommen. Det är där det kan behövas en linledare. En enkel i plast duger bra där, det är ju ingen belastning på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 22 December , 2015 Undra om vi mena samma sak när rep hänger ock dinglar Jag syftade på det främre revlinan som går från kroken upp genom revlöddran och ner till mastfoten. Hur gör man för att linan här(som mer eller mindre är parallell med masten och inte boomen) inte fladdrar när den inte är spänd? Krångla inte till saker och ting mer än nödvändigt. Det där är inget som helst problem. Låt den hänga som den hänger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 22 December , 2015 Ok! Vad bra Tack tack! Jag har som sagt 3 linor i boomen redan varav två är reven så den biten är ingen fara Ska provs dra en lina från ena kroken upp genom revögglad sen ner till ett block i mastfoten och prova. Fingerar det bra så gör jag lika på andra sidan! Vilken typ av lina krävs här? Det är ju inte världens längd när den väl är spänd men har vajer på fallet så vill ju inte ha värsta bungylinan... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 22 December , 2015 Ok! Vad bra Tack tack! Jag har som sagt 3 linor i boomen redan varav två är reven så den biten är ingen fara Ska provs dra en lina från ena kroken upp genom revögglad sen ner till ett block i mastfoten och prova. Fingerar det bra så gör jag lika på andra sidan! Vilken typ av lina krävs här? Det är ju inte världens längd när den väl är spänd men har vajer på fallet så vill ju inte ha värsta bungylinan... Bra och enkel lösning. Jag använder en vanlig skotlina, den skall ju gå att knyta i revhornet och passera revlöddran (heter det så?) i seglet och via ett block till winsch och skotlås/avlastare. Du behöver bara en lina, den funkar ju dubbelsidigt, om du förstår vad jag menar, och kan dessutom ersätta ditt Cunningham om du har ett sådant. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 23 December , 2015 (redigerade) Ok! Vad bra Tack tack! Jag har som sagt 3 linor i boomen redan varav två är reven så den biten är ingen fara Ska provs dra en lina från ena kroken upp genom revögglad sen ner till ett block i mastfoten och prova. Fingerar det bra så gör jag lika på andra sidan! Vilken typ av lina krävs här? Det är ju inte världens längd när den väl är spänd men har vajer på fallet så vill ju inte ha värsta bungylinan... Bra och enkel lösning. Jag använder en vanlig skotlina, den skall ju gå att knyta i revhornet och passera revlöddran (heter det så?) i seglet och via ett block till winsch och skotlås/avlastare. Du behöver bara en lina, den funkar ju dubbelsidigt, om du förstår vad jag menar, och kan dessutom ersätta ditt Cunningham om du har ett sådant. Jo en lina per fallögla, men vill jag ha redo för båda reven så blir det å dra en åt andra hållet också. Så jag kanske inte behöver använda dyneemalina för det här utan det räcker med polyprop/prep(eller vad det heter) Vilken mm ska jag ha på linan? Kommer inte ihåg segelytan men masten är 17 meter och båten är 36 fot. Tror ytan var något på 3X? Genuan är något på ca 60. Redigerad 23 December , 2015 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 23 December , 2015 Hur mycket plats har du i bomnocken längst akterut..? Jag har två block, ett till cunningham och ett till revet (har bara ett rev, det räcker för mig). Linorna går genom bommen och kommer ut i framkant på undersidan av bommen. Dragningen påminner om de på bilderna, fast på insidan som sagt. Har sedan ett par microblock på masten på var sida om bommen, den ena går till det främre revet. Upp genom löddran, sedan ner igen. Allt är neddraget till sittbrunnen. Tycker arrangemanget funkar jättebra. Släpper skotet, sträcker cunningham. Bara släppa på fallet till ett märke jag gjort, ta hem på främre revet, sedan det aktre. Sedan släppa cunningham och ta hem på skotet. Behöver inte lämna sittbrunnen, oftast blåser det ju mycket och det är anledningen till att man revar - att då slippa springa på däck är skönt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 23 December , 2015 (redigerade) Vet inte riktigt om jag är med dig, men i min boom löper 3 st linor.Den ena är för linsträckaren och de andra två är för revning i aktern. Dessa tre linor löper i boomen och kommer ut i framkant på undersidan där det även är 3 spärrar, en för varje lina. Du har alltså samma boomsystem som mig men du har dragit singelrevlina i detta om jag förstår dig rätt? Linan är fäst i aktre revöglan, sen löper den i boomen fram till ett microblock, sen upp genom främre revöglan, ner till ett microblock på andra sidan och sen till sittbrunnen?Det finns flera "problem" med att dra allt till sittbrunnen för mig. Dels är det en stålbåt så vill inte göra fler hål, men det är inte primära problemet. Ska jag dra linor akterut behöver jag en vinsch där samt vinschavlastare innan vinschen och då måste det sitta någonstans. Här blir då doghouset, styrhytten, jag har ivägen tycker jag....En sidofråga utöver det ovan: Dimension på repet och brottgräns på blocken. Vad krävs? Redigerad 23 December , 2015 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 December , 2015 Har du några bilder på båten doghauset och runtomkring. Problem är till för att lösas. Skulle inte kunna tänka mig en båt där jag är tvungen att springa upp på däck när jag behöver reva. Är det prio nr ett, så löser man såna detaljproblem som att det verkar nästan omöjligt. Revlinor - vanlig skotlina runt 12 mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 24 December , 2015 Hur har du gjort med revlinorna nu? Är du framme vid masten och tar hem dem med winschen på masten?? "Det finns flera "problem" med att dra allt till sittbrunnen för mig. Dels är det en stålbåt så vill inte göra fler hål, men det är inte primära problemet. Ska jag dra linor akterut behöver jag en vinsch där samt vinschavlastare innan vinschen och då måste det sitta någonstans. Här blir då doghouset, styrhytten, jag har ivägen tycker jag...." Det går ju som en nödlösning att dra revlinorna till ett block på skotskenan och sedan akterut till genua- eller spinnakerwinscharna. Fast då kan det ju krocka med försegelskoten... Håller med Thallatha ovan: "Är det prio nr ett, så löser man såna detaljproblem även om det verkar nästan omöjligt". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 December , 2015 (redigerade) Idag har jag gått fram till masten, där jag släpper storfallet, drar ner seglet och krokar revöglan i revkroken direkt, sen spänner storfallet. Sen drar jag hem på aktre revet via vinsch(sitter precis ovan mastfoten på mastens aktre sida, direkt under där revlinorna kommer ut från boomen) och linan som löper i boomen. Såhär: Såhär ser det ut: Ursäkta trasselsuddet på fallen... Inte jag på bilden utan en kompis. Jag har ibland funderat på om man skulle få upp vinscharna och avlastare på taket, men där finns dels en lucka över ingången, men vinscharna kan man förvisso sätta på sidan, sen behöver man då "knäcka" linlöpet nedanför hytten, sen när det kommer upp till kanten. Den nedre "knäcken" finns det ju block för. Det sker ju t ex. i genuatravaren, men den reverserade knäcken å toppen sen :SDå skulle man behöva något liknande som sitter på taket vid kanten: http://www.hjertmans.se/produkter/segling/block-linhantering/ledblock/ledblock-staendemen med en "top guide" som förhindrar att linan hoppar av vid slack. Hur som haver ser jag inte hur det ska bli snyggt För det är ju viktigt.. Möjligt kanske man kan sätta en sån här:http://www.hjertmans.se/produkter/segling/block-linhantering/barton-block/barton-staende-block-10mm På framsidan av doghouse uppe vid kanten så den "stick upp" lite över kanten så blir det snyggare, men samma sak där. Måste ju ha en "guide" så inte linan faller av...EDIT: Sånt här block: http://www.awn24.se/hs-stehblock-mkunststoffrolle-500649.html?fee=11&fep=3610&gclid=CNaM8Y2H9MkCFWricgod-kEMnADå kan man lägga på ovansidan så håller bogen kvar linan vid slack. Fast här skullem an ju ha ett sammansatt block med x antal rullar så det blir snyggt. Inte sätta flera sådana här singlar efter varandra, Såhär:http://www.awn24.se/bootsausrustung/ausrustung/segelzubehor/blocke/hs-microxs-block2fachstehend-500723.htmlSen nere vid foten på doghouse sitter något sånt här:http://www.awn24.se/bootsausrustung/ausrustung/segelzubehor/blocke/hs-umlenkblock.htmlMan kanske skulle kunna göra en fullösning och yta grabbräckena mot rostfritt, fästa ett flerblock i det och sen bara dra linorna dit. men då löper de ju linjärt upp from mastfot till taket på doghouse. Inte särskilt snyggt samt det kanske blir ivägen för kicktaljan på boomen. Redigerad 24 December , 2015 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 24 December , 2015 (redigerade) För att få enklare segelhantering och säkrare segling hade jag dragit storfall, revlinorna (3 st) och genuafallet till taket på doghouse. Linorna kan väl gå fritt från block vid mastfoten direkt till framkanten av doghouse? Du har redan kicken i det utrymmet och brukar väl inte använda den delen av däcket så ofta? Då kan du flytta båda wincharna från masten och montera på taket på ömse sidor om nedgångsluckan. Tredelad avlastare på taket på vardera sidan och du är klar. Det förutsätter så klart att ditt doghouse är stabilt nog för de extra krafterna som vill dra det framåt mot masten... Redigerad 24 December , 2015 av Larsakelarsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 December , 2015 Doghauset ger ju ett visst problem.Jag hade nog inte funderat på att dra dem över doghauset i första hand. Linorna blir ju ganska hindrande både akter om masten och för sikten inifrån. Den tanken jag fick när såg bilderna på båten var att dra dem i den smala spalten mellan rutorna i överbygget och i doghauset, som skissen visar. Skulle satt en grupp vinchavlastare precis vid slutet av överbygget - den röda klunsen på skissen. Vinscharna kan ju sitta var som helst och man kan kanske va placerade så att de kan användas till annat. Det är inte till alla linor man behöver vinschar. Fallet till genuan är fullständigt totalt onödigt att dra till sittbrunnen om man har rullgenua. Den hissar man ju i hamn på våren och tar ner på hösten. Storfall Dirk Kick Cunningham 2 linor till första revet ev 2 linor till andra revet Det blir totalt 4 linor på var sida Inte omöjligt. Man skulle ju till och med kunna tänka sig att sätta en kabelkanal längs överbygget fram till avlastarna som linorna gick inne i. Det luriga är när linorna går över från "taket" på överbygget till sidan på doghauset. Man får trixa lite med brytblock,så att det fungerar och ser någorlunda skapligt.Har vid tillfälle monterat två rader med brytblock ovanpå varandra. Finns bilder på i denna länken plus en del annat. http://thallatha.blogspot.se/2011/01/doghouse.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 December , 2015 Tack för engagemanget att hjälpa Här är en närmre bild på sidan. Tror det är lite för lite rum för att fästa på spalten under rutorna, men det är ju bara att mäta och se om avlastare får plats! Fördelen med att det är 90 grader knicksar där är ju att det blir stabilt/starkare.Vad tror ni om infästningen av eventuella avlastare? Överbyggnaden är gjort i 3 mm stål. Skulle det räcka med att gänga direkt i detta och sätta gängade skruvar eller måste jag göra något genomgående så jag kan sätta en lastfördelning på insidan(tjockare bricka)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 December , 2015 För att få enklare segelhantering och säkrare segling hade jag dragit storfall, revlinorna (3 st) och genuafallet till taket på doghouse. Linorna kan väl gå fritt från block vid mastfoten direkt till framkanten av doghouse? Du har redan kicken i det utrymmet och brukar väl inte använda den delen av däcket så ofta? Då kan du flytta båda wincharna från masten och montera på taket på ömse sidor om nedgångsluckan. Tredelad avlastare på taket på vardera sidan och du är klar. Det förutsätter så klart att ditt doghouse är stabilt nog för de extra krafterna som vill dra det framåt mot masten... De kan säkert gå direkt, men de måste ändock gå förbi "knäcken" på doghuse i framkant och där vet jag inte hur jag ska göra med block. Doghuset är gjort i 3 mm plåt, men jag har ingen aning om om det räcker för att hålla de laster vi pratar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 December , 2015 Vad tror ni om infästningen av eventuella avlastare? Överbyggnaden är gjort i 3 mm stål. Skulle det räcka med att gänga direkt i detta och sätta gängade skruvar eller måste jag göra något genomgående så jag kan sätta en lastfördelning på insidan(tjockare bricka)? Att fästa med gängade skruvar direkt i 3 mm plåt tror jag inte är något problem. Det håller absolut. Hade det varit i plast skulle jag haft en stor bricka på insidan, men knappast i ett stålöverbygge. Det är inte så stora krafter det är frågan om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 December , 2015 Tror du det fungerar även med vinschen för dessa? Underlättar ju en hel del om jag slipper demontera inredningen på insidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 December , 2015 Tror du det fungerar även med vinschen för dessa? Underlättar ju en hel del om jag slipper demontera inredningen på insidan Ja det tror jag absolut. Det är ju inte så stora krafter det handlar om och för vinscharna är det ju väldigt korta tider. Den långvariga belastningen hamnar ju på avlastarna, fast i princip skulle man ju kunna spänna upp alla linorna för hand, bara man fick ett ordentligt avhåll att tajta mot. Jag är osäker på om jag skulle monterar vinscharna på doghausets sida. Skulle nog inte vilja ha nåt som sticker ut där man går. Det är så lätt att slå sig. Även om man drar ner alla fall, rev och trimlinor till sittbrunnen och försöker bygga bort alla tänkbara problem, så händer det ändå nån gång emellanåt, att man måste rusa fram på däcket för att nåt krånglar eller hakar sig. Då är det ju alltid bråttom. Men - det är ju lätt att sitta i finsoffan och ha åsikter när man inte sett projektet i verkligheten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 25 December , 2015 Jag tänkte mer att jag skulle sätta avlastarna på doghousets sida, rätt nära kanten mot sittbrunnen. Sen sätta ev. vinsch på kanten till sittbrunnen(där jag också har genuavinscharna idag). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 26 December , 2015 Vad tror ni om vinschar då? Förvisso kanske jag kan flytta någon på masten, men eftersom jag le dra dem till två sidor så kan jag behöva köpa nya(eller så tar jag de två för aktre revlinorna och storfallet). Men om jag lär köpa in fler vinschar, hur starka behöver de vara?Det finns ju vinschar ner mot 1000 kr som andersen 10, harken 6.. Skulle tro det är något sådant jag har för revlinorna från boomen redan? Så starka behöver de väll inte vara? Fallen kan man ju nästan dra helt för hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser