Sussa 0 Postad 20 December , 2015 Hej! Jag är intresserad av att skaffa ett vindroder. Jag har en Maxi 999 med rokult och skulle väldigt gärna vilja ha självstyrning på min båt MEN jag blir bara förvirrad för jag vet inte vad eller vilket vindroder man ska köpa. Var köper man och var är det billigast med vindroder???? Tacksam om ni har lite tips på vilket man ska ha och var man köper det... tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 20 December , 2015 Hej och välkommen till MG! Det finns väldigt mycket kunskap och erfarenhet samlat i nya och gamla trådar, men det är inte alltid så lätt at hitta godbitarna. Lite Googelskola har därför du och andra säkert nytta av. Om du googlar (på google.se, inte andra sökmotorer) med följande vindroder maxi 999 site:maringuiden.se/forum så hittar du allt som är skrivet om vindroder på Maxi 999 här på MG, inget! Men med vindroder site:maringuiden.se/forum får du en massa intressanta träffar. Det är det jag kan hjälpa till med... Hoppas det hjälper dig och att du även får många bra svar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 20 December , 2015 I princip får du köpa från tillverkaren själv. Sailomat - lättviktsroder som överför styrningen till det egna rodret. Kräver dyra block och linor som löper ner i sittbrunnen. Hydrovane - Separat roder. Här grovställer du huvudrodret och så "finstyr" detta. Kräver inga block eller linor. Tror den här typen är "smidigast" faktiskt. Monitor - Är väl av samma typ som hydrovan? Ganska "lovordat". Har du rorkult finns det något som kallas "sheet to tiller" som du skulle kunna prova. Fungerar det tillfredsställande slipper du köpa vindroder för det kostar 40 000 + . De här länken: http://www.maringuiden.se/forum/topic/80296-sj%C3%A4lvstyrning/Innehöll massa länkar som förklara det väl. Jag har ett sailomat med rattstyrning och tycker det är en hel del "lirkande" innan det fungerar varje gång så det är inte bara så bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sussa 0 Postad 27 December , 2015 Tack ska ni ha för svaren. Det som slår mig lite när jag tittar på självstyrning är vad smart men varför har inte alla det så då? Om man får det att funka på alla båtar då är det ju jätte bra. Vad har ni själva för erfarenheter av självstyrning men linor och gummiband? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 27 December , 2015 (redigerade) Skall man långsegla på världshaven är väl nästan ett vindroder en nödvändighet. För oss som segla inom mera begränsade område är det bättre med en autopilot. Det fanns ett vindroder på en Laurinkoster jag köpte. Fungerade alldeles utmärkt tom att kryssa med på ganska små ytor, men det hängde på akter om båten och åran stack antingen ner i vattnet - problem när man körde med motorn, eller stack ut en styv meter akter om huvudrodret. Problem i hamnar mm. Behöll rodret och flyttade över det till nästa båt jag köpte. Förutom de problemen jag nämnde ovan fungerade det perfekt på ena bogen på den "nya", men inte på den andra. Antagligen satt det snett på något sätt. Monterade vindrodret i Skellefteå när jag köpt båten och hade varken tid eller möjlighet att göra något större arbete på det inför min 1 600 distansminuter långa hemsegling. Väl hemma plockade jag av det inför att jag skulle förvara båten i tempererad lokal en vinter. Man betalar ju för ytan - längd och bredd - och dels blev ju båten kortare med vindroder och huvudroder borta och dels satt de i vägen för arbeta jag skulle göra. Sen har jag aldrig återmonterat det. Däremot har jag haft autopilot till 4 av mina 5 stora segelbåtar. Fungerar perfekt och ärenkla att hantera. Nackdelen kan väl va att de drar en del ström, men med den seglingen jag gör längs de nordiska kusterna är det inget stort problem. Stor batteribank som man alltid kan ladda på olika sätt när det behövs. Men som sagt - skulle jag segla på världshaven skulle jag absolut ha ett vindroder. Innan jag skaffade autopilot i början av 1990-talet experimenterade jag och seglade en del med självstyrning via segel med linor och gummicord till rodret. Har man autopilot eller vindroder får det betraktas som en sista nödlösning. Redigerad 27 December , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 27 December , 2015 Det Thallatha säger stämmer fullt ut. Ska du segla inomskärs så vet jag inte om vindroder är rätt grej faktiskt. Det beror väl förvisso på båten, men det är lite pill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser