joejjeman 0 Postad 19 December , 2015 Har idag en Garmin 720s med Bluechart kartor som fungerar mycket bra.. men har skaffat en Raymarine Aútopilot som jag inte får att spela tillsammans med Garminen som jag vill (vill kunna trycka på plottern och åka dit med autopiloten) har Kabel emellan o autopiloten känner av garminen då jag får upp data från den. Så nu tänkte jag byta plotter till Raymarine istället som levereras med Navionics silver vilket verka vara skräp så man har 3 olika att välja emellan på den 1.Navionics Gold 2.C-Map 3.Lighthouse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 19 December , 2015 Vilken Raymarin autopilot har du skaffat? Vilken Raymarine plotter funderar du på? Lighthouse sjökort finns enligt min uppfattning inte för vänern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joejjeman 0 Postad 20 December , 2015 Raymarine A75 , vill kunna peka på en plats o få autopiloten att köra dit vilket jag inte lyckas med nu.. Autopiloten hittar min garmin kan köra mönstret o så men trycka på plottern o köra till en specifik plats får jag inte att fungera.. Så då är det väl bara 2 kvar då Fiskar en del ska tilläggas C-Map eller navionics? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joejjeman 0 Postad 20 December , 2015 Glömde säga att autopiloten jag har i mu är en Ev-100 för hydraulstyrning ihopkopplad till garmin via seatalk-nmea2000 kabel från Raymarine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 20 December , 2015 Jag kör garmin 720 med Raymarine SPX10 men via NMEA 0183. Och det fungerar perfekt. Kompabiliteten mellan NMEA 2000 och Seatalk NG är kanske inte så bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 20 December , 2015 Raymarine A75 , vill kunna peka på en plats o få autopiloten att köra dit vilket jag inte lyckas med nu.. Autopiloten hittar min garmin kan köra mönstret o så men trycka på plottern o köra till en specifik plats får jag inte att fungera.. Så då är det väl bara 2 kvar då Fiskar en del ska tilläggas C-Map eller navionics? Ditt val av autopilot är enl. min åsikt bra. Plottern (a75) gissar jag att du kan bli lite besviken på. Inte på grund av att den inte skulle göra vad du drömmer om utan för att den nog är rätt liten och för att en plotter som primärt är en touch screen ger dig problem i vått väder. Själv skulle jag välja e95 men det svider ju ekonomiskt. För dig skulle det vara e97 med givare för ditt fiske... Att få "go to cursor" att funka med en Garmin 720s har jag inte hittat några lösningar på men det betyder ju inte att någon lösning inte existerar... Min e95:a kombinerad med den tidigare versionen av Raymarines autopilot (spx30 med linear drive) har funkat suveränt. Just funktionen "go to cursor" är en av mina absoluta favoriter. Min lycka var ett bra försäkringsbolag och två åsknedslag (innom 20 sek) som slog ut ALL elektronik. Hela min utrustning förnyades och jag steg in i en ny era. Tidigare hade jag tenderat att söka "billigare" alternativ, men nu, - Raymarine och inget annat... Beträffande C-map eller Navionics: Då den aktiva kritiken uppstod gentemot Navionics efter ett antal tester av olika instanser (försäkringsbolag, webbsiter, privata etc.) var det få som erindrade att de flesta andra hade samma buggar (om inte fler). Enda företag som aktivt och med stora insatser gjort något är Navionics. Idag är enligt min mening Navionics number 1. C-map släpar efter och inom de områden jag seglat 2015, vinner Navionics klart. Dvs. rekommenderar Navionics... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joejjeman 0 Postad 20 December , 2015 har du gjort någon speciell inställning? vad jag fattat ska garmin fråga om jag vill aktivera autopiloten då jag valt "rutt till" eller nått av de andra alternativen.. på p70 kontrollpanelen (raymarines) kan jag se Garminen att de är ihopkopplade även få fartdata via gps från garminen.. varken garmin eller raymarines support har varit speciellt villiga o hjälpa mig då jag inte har ett komplett system av något av märkerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joejjeman 0 Postad 20 December , 2015 Raymarine A75 , vill kunna peka på en plats o få autopiloten att köra dit vilket jag inte lyckas med nu.. Autopiloten hittar min garmin kan köra mönstret o så men trycka på plottern o köra till en specifik plats får jag inte att fungera.. Så då är det väl bara 2 kvar då Fiskar en del ska tilläggas C-Map eller navionics? Ditt val av autopilot är enl. min åsikt bra. Plottern (a75) gissar jag att du kan bli lite besviken på. Inte på grund av att den inte skulle göra vad du drömmer om utan för att den nog är rätt liten och för att en plotter som primärt är en touch screen ger dig problem i vått väder. Själv skulle jag välja e95 men det svider ju ekonomiskt. För dig skulle det vara e97 med givare för ditt fiske... Att få "go to cursor" att funka med en Garmin 720s har jag inte hittat några lösningar på men det betyder ju inte att någon lösning inte existerar... Min e95:a kombinerad med den tidigare versionen av Raymarines autopilot (spx30 med linear drive) har funkat suveränt. Just funktionen "go to cursor" är en av mina absoluta favoriter. Min lycka var ett bra försäkringsbolag och två åsknedslag (innom 20 sek) som slog ut ALL elektronik. Hela min utrustning förnyades och jag steg in i en ny era. Tidigare hade jag tenderat att söka "billigare" alternativ, men nu, - Raymarine och inget annat... Beträffande C-map eller Navionics: Då den aktiva kritiken uppstod gentemot Navionics efter ett antal tester av olika instanser (försäkringsbolag, webbsiter, privata etc.) var det få som erindrade att de flesta andra hade samma buggar (om inte fler). Enda företag som aktivt och med stora insatser gjort något är Navionics. Idag är enligt min mening Navionics number 1. C-map släpar efter och inom de områden jag seglat 2015, vinner Navionics klart. Dvs. rekommenderar Navionics... touch o vått väder e inget problem då den sitter inomhus =) tyvärr e de inte plats för mer än 7" då andra instrument är ivägen... "go to cursor" som det tydligen heter e ju en av huvudanledningarna varför jag vill ha autopilot =) så de blir nog en a75+ navionics då =) om inte nån kommer med en superinstruktion om hur man lyckas få garminen o bli kompis med autopiloten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 20 December , 2015 har du gjort någon speciell inställning? vad jag fattat ska garmin fråga om jag vill aktivera autopiloten då jag valt "rutt till" eller nått av de andra alternativen.. på p70 kontrollpanelen (raymarines) kan jag se Garminen att de är ihopkopplade även få fartdata via gps från garminen.. varken garmin eller raymarines support har varit speciellt villiga o hjälpa mig då jag inte har ett komplett system av något av märkerna Nej, jag har inte gjort någon speciell inställning. Jag väljer t e x en waypoint sedan navigera tilm och rutt till i 720n, sedan väljer jag "rutt" (tror jag) på 70 panelen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 20 December , 2015 Har i flera omgångar försökt få support från US men fått en uppmaning att vända mig till den finska supporten. Jag antar att Raymarine reagerar med samma uppmaning för dig (med undantaget att du uppmanas kontakta den svenska supporten). It sucks! . Den finska supporten är inte av denna värden. Ingeting händer... Dock har jag alltid hittat svar på frågorna på denna sida: http://www.raymarine.com/knowledgebase/ Själv har jag följande utrustning: 1 x e95, 1 x e95, 1 x P70, 2 x i70, 1 x SPX30, 1 x Linear Drive Type2, 1 x ST60 short arm xduser, RD418 4KW digital Radome, 1 x AIS650 Class B Trensiver, 1 x AIS Active Splitter, 1x ST1 to STNG Converter (de oskadade log och ekolodsgivarna kopplades via den). Inga speciella inställningar har utförts. Allt har funkat prick och prima. De enda jag gjort är att nya firmware har installerats när de publiserats. Till Raymarines fördelar skriver jag att sedan min anläggning installerats har e95:ans softa/OS updaterats flere gånger. LightHouse I:n har blivit LightHouse II och egenskaperna utökas hela tiden. Idag är vi uppe vid LightHouse II version 15 med nya egenskaper, - allt gratis om man bara orkar updatera !. Enda drawbacken är att den gamla manualen blir gammal men ny får du som pdf, - också det gratis!. Summa sumarum. Min för över två år sedan installerade anläggning har samma egenskaper som den apparateur du köper idag. Annat är det tex. med Garmin när det kan hända att man tre år efter installation inte får nya kartor till sin plottern!. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 20 December , 2015 Det kan ju vara ett konfigureringsproblem som gör att plottern inte vill påverka autopiloten att styra mot waypoint. Efter en programuppgradering av mina Garminprylar så försvann denna funktion för mig. Autopiloten styrde mot kompasskurs och mot vindriktning (vindriktning via Raymarinedelar) men vägrade mot WP och att följa en rutt (det hade fungerat tidigare...) Efter att ha felsökt en hel säsong själv så fick jag hjälp av en erfaren installatör. Denne hittade en inställning i pottern (Garmin) som hade spärrat WP-informationen från att gå vidare till autopiloten. Efter den ändringen så fungerade allt som jag förväntade mig. Så ifrågasätt inte bara sjökortsprodukten. Det kan även vara någon inställning i din plotter som spökar. Angående NMEA2000 och Raymarines egna variant så lär det bara vara Raymarines kontakter som skiljer från standarden. Jag använder bådadera i samma nätverk (utöver N2K-produkter från andra tillverkare) och allt fungerar bra tillsammans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 21 December , 2015 Undra lite hur du kopplat ihop nätverken?Fick en informatio från Raymarine att denna skulle göras enligt min beskrivning på denna länk. http://www.maringuiden.se/forum/topic/79030-seatalk-ng-nmea2000/?hl=%2Bseatalk+%2Bnmea2000Har inyte bytt ut min Autopilot ännu så jag vet inte hur det fungerar / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 21 December , 2015 Jag har inte monterat ihop det själv, så jag måste i så fall kolla på plats. Det blir tidigast efter helgerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser