Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
tobbo166

MF/HF mottagare, akterstag som antenn

Rekommendera Poster

Hej!

Lärt mig att man inte behöver ATU för mottagning, behövs endast för SSB radio som kan sända.

Tänkte montera en SSB mottagare endast. Behöver jag isolera akterstaget (som med SSB transceiver) eller bara koppla antennen direkt på?

Någon som har erfarenhet av hur detta görs på bästa sätt?

1. Genomföring

2. Skarva si och så

3. Fästa sladd på akterstag osv

Tänkte om nån har lite idéer kring detta. Bästa metoden så att säga.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För endast mottagning behöver du inte isolera akterstaget. Det är när du sänder som det dras mkt ström och då måste akterstaget isoleras (den isolerade delen av akterstaget blir väldigt varmt.)

Jag har fäst antennkabeln från SSB mottagaren med vulkaniseringsband på akterstaget. Blir som en gummimassa och håller bra.

Kablen går igenom en vanlig däcksgenomföring.

Jag har inga skarvar på antennkabeln.

Till min SSB mottagare har jag även en aktiv antenn (drar ström). Märker dock ingen skillnad på mottagningen mellan de två antenerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips.

Läste på Morgan's Cloud (medlem där). Funderar på:

http://www.landfallnavigation.com/-ecr200.html

De rekommenderar att man har hårdvaru-demodulatorn här:

http://www.xaxero.com/weathefax200opti.htm

Den för 199 $, med USB kontakt. Nån me erfarenhet att köra med/utan sån, skillnader?

Förutsätter att man kör Weather Fax 2000. Är det bästa mjukvaran och passar demodulator på Weather Fax sida till SI-TEX NAVFAX 200? På Morgan's Cloud har de SSB transceivern Icom IC M700Pro.

Vill inte ha SSB transceiver.

Funderar på att sätta liten högtalare till den och hörlursuttag i sittbrunnen. Lyssna på BBC eller svensk radio när man är till rors.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rörde till det. SI-TEX NAVFAX 200innehåller allt jag behöver inkl demodulator, kablar, Windows applikationer osv.

Verkar ju vettig, ser rätt proffsig ut.

Fråga B blir:

Jag har laddat ner väderfax till Windows laptopen, sen vill jag visa dem i sittbrunnen på vattentäta Android plattan. Åker man på att ha en trådlös router i båten eller kan PC och platta ha kontakt?

Tänkte dela ut en mapp på laptopen med Windows file sharing. Svårt att se att jag kommer in i den mappen med Filé Commander på Android plattan utan att båda enheterna är anslutna till trådlös router?

Tänkte även montera 3G extender och wifi antenn i masttopp, så kanske ändå måste ha trådlös router?

Tanken med wifi antenn i masttopp är: tänk er att ni ligger långt från hamnkontoret i gästhamn. Ni har betalat gästhamnsavgiften och fått koden till det trådlösa nätverket. Men funkar bara vid hamnkontoret och intill. Med mastoppsantenn kommer jag åt nätverket mycket längre ifrån!

3G extender gör att man kan få 3G i ytterskärgården. Provat hissa upp IPhone i 15 m masten och fick bra fart på IPad nere i båten, när jag körde internet delning på IPhone. Men skulle vilja ha funktionen utan att behöva hissa upp IPhone, tex under seglats, man får då AIS transceiver funktion i Sea Pilot på Android plattan! Utan att behöva köpa svindyr AIS transceiver. Ok funkar bara hyfsat kustnära men alla fall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ju klubbar för radioamatörer? De kanske har mer praktisk erfarenhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...