Gå till innehåll
torsdag 17 april 2025
Sorenvalentin

Ombyggnad av Maxi 68 eller Maxi 77 till sänk / fällköl.

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har lite funderingar om det går att bygga om en Maxi 68 eller 77 till fällköl, jag är medlem i en båtförening där vi bara har 90 - 110 cm vatten i hamninloppet.

Jag vet att det är ett väldigt stort jobb men det går är det värt jobbet tycker jag.

Är där någon som vet något om sådan en ombyggnad här.

Hälsningar

Søren

Redigerad av Sorenvalentin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det går, men kostnaden för att göra det överstiger troligen kostnaden för att köpa en båt som är gjord för det från början skulle jag tro.

Det finns en båt som heter C&C Mega 30 eller Runn 912 när den byggdes i Sverige för länge sedan. Den byggdes med sänkköl eller fast. Den är 9,12 x 2,40 och påminner till utseendet med en Maxi Magic med den svängda rutan i överbyggnaden. Den har en öppen planlösning med längsgående kojer och en sittbrunn med delvis öppen akter och tänkt för utombordare. Finns en och annan på blocket varje år, ingen just nu men håll ögonen öppna.

https://m.youtube.com/watch?v=hL2vcu2cAGY

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=732

Att bygga om en Maxi 77 är alldeles för mycket jobb med förstärkningar för att klara av en köl som väger 800 kg. En költrumma som säkerligen behöver vara åtskilliga cm tjock. Att talja upp en såpass tung köl går knappt utan hydraulik vilket höjer kostnaden ytterligare. Byggs det för klent så håller det inte och båten riskerar att gå under vid kollision med urberget. Det finns större båtar än Maxi som har sänkköl som tillval som ändå numera har fast köl. Den svenska AIE 35 (allt i ett) som sedan bytte namn hade sänkköl från början, men vikten satte stopp för funktionen. Det finns utländska båtar som ex, Ovni byggda i aluminium som har fällköl, dock med hydraulik.

Själv har jag en liten Albin 57 som är 5,74 x 2,41 och väger 800 kg med en fällköl på 255 kg. Den hissas upp med vinchkraft och är när nog så tungt.

post-95643-0-80427600-1450306941_thumb.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på Engelska båtar med dubbelköl!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även RJ91 har fällköl, brukar gå att hitta till bra pris. Eller... byt hemmahamn?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-12-17 vid 04:08 skrev Peter_K:

Även RJ91 har fällköl, brukar gå att hitta till bra pris. Eller... byt hemmahamn?

Det  är ju inte alla som bor i Stockholm och har hur många hamnar som helst att välja på.

Annars är det väl ett kul idiotprojekt att bygga om en Maxi till sänkköl - helt i min stil.

Fast en båt som Pseudonyms, som kan dras på båtkärra vart som helst, är ju kanske det smartaste och betydligt billigare än vad bara ombyggnaden skulle kosta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-12-17 vid 07:32 skrev Thallatha:

Det  är ju inte alla som bor i Stockholm och har hur många hamnar som helst att välja på.

Även i Stockholm är antalet hamnar begränsat, men min poäng var att om det går att segla i sjön/havet finns sannolikt mer lämpade hamnar. Kanske kan man byta plats med någon osv. Garanterat billigare och snabbare än att ge sig på att montera sänkköl på en Maxi 77:a gissar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-12-17 vid 10:29 skrev trewq:

Varför inte en flerskrovsbåt?

Kan man få det för samma pengar som en Maxi 77:a så slår jag till på en sån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-12-17 vid 08:27 skrev Peter_K:

2015-12-17 vid 07:32 skrev Thallatha:

Även i Stockholm är antalet hamnar begränsat, men min poäng var att om det går att segla i sjön/havet finns sannolikt mer lämpade hamnar. Kanske kan man byta plats med någon osv. Garanterat billigare och snabbare än att ge sig på att montera sänkköl på en Maxi 77:a gissar jag.

Nu skall vi inte bråka om det Peter, men i Stockholmsområdet finns det 100-tals hamnar. 

Här hemma finns det ju ett antal småbåtshamnar,  mest kommunala men även några få privata kommersiella. Totalt ca 4000 kommunala båtplatser - på en befolkning på 9500 invånare. Plus naturligtvis några privata bryggor för några få båtar. Några "båtklubbshamnar" har vi "tack och lov" inte. 

Att få en båtplats är nog inte helt enkelt, men det är nog betydligt lättare än i Stockholmsområdet.

Själv har jag aldrig haft något problem med att få en ny plats eller byta plats. Ändå är man ju kräsen - eller är det kanske lat. Man vill ju ha gångavstånd till båtplatsen.

Katamaran kan ju va ett alternativ, även om den blir ganska stor, om den skall va bebolig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-12-17 vid 11:37 skrev pseudonym:

Det går nog att hitta, men frågan är om du vill ha en sådan...

Att hitta en bra för samma kostnad som att köpa en Maxi 77:a och utrusta den med fällköl är nog inga större problem däremot. Kanske ingen racer, men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-12-17 vid 12:14 skrev Peter_K:

2015-12-17 vid 11:37 skrev pseudonym:

Det går nog att hitta, men frågan är om du vill ha en sådan...

Att hitta en bra för samma kostnad som att köpa en Maxi 77:a och utrusta den med fällköl är nog inga större problem däremot. Kanske ingen racer, men...

Jag kan tänka mig en Dragonfly 25, den äldre med fasta sidoskrovsbommar i aluminium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-12-16 vid 22:53 skrev pseudonym:

Klart att det går, men kostnaden för att göra det överstiger troligen kostnaden för att köpa en båt som är gjord för det från början skulle jag tro.

Det finns en båt som heter C&C Mega 30 eller Runn 912 när den byggdes i Sverige för länge sedan. Den byggdes med sänkköl eller fast. Den är 9,12 x 2,40 och påminner till utseendet med en Maxi Magic med den svängda rutan i överbyggnaden. Den har en öppen planlösning med längsgående kojer och en sittbrunn med delvis öppen akter och tänkt för utombordare. Finns en och annan på blocket varje år, ingen just nu men håll ögonen öppna.

https://m.youtube.com/watch?v=hL2vcu2cAGY

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=732

Att bygga om en Maxi 77 är alldeles för mycket jobb med förstärkningar för att klara av en köl som väger 800 kg. En költrumma som säkerligen behöver vara åtskilliga cm tjock. Att talja upp en såpass tung köl går knappt utan hydraulik vilket höjer kostnaden ytterligare. Byggs det för klent så håller det inte och båten riskerar att gå under vid kollision med urberget. Det finns större båtar än Maxi som har sänkköl som tillval som ändå numera har fast köl. Den svenska AIE 35 (allt i ett) som sedan bytte namn hade sänkköl från början, men vikten satte stopp för funktionen. Det finns utländska båtar som ex, Ovni byggda i aluminium som har fällköl, dock med hydraulik.

Själv har jag en liten Albin 57 som är 5,74 x 2,41 och väger 800 kg med en fällköl på 255 kg. Den hissas upp med vinchkraft och är när nog så tungt.

image.jpeg

Jag har också tänkt på en Albin 57 då det är en väldig smidig och inte särskilt dyr båt, men jag tyckar den är lite för liten. Sen tyckar jag ju väldig mycket om maxi 68 och 77 och tänkte att det kanske var en möjlighet att bygga om till fällköl. Jag vet att det bliver en stor ombyggnad och att det inte är helt gratis, men jag tyckar däremot också att projektet kan vara roligt. Att byta hemmahamn är inget alternativ, och att muddra går nog inte då jag är ganska säkker på att länsstyrelsen inte vill gå med på att muddra Lagans mynning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också tänkt på en Albin 57 då det är en väldig smidig och inte särskilt dyr båt, men jag tyckar den är lite för liten. Sen tyckar jag ju väldig mycket om maxi 68 och 77 och tänkte att det kanske var en möjlighet att bygga om till fällköl. Jag vet att det bliver en stor ombyggnad och att det inte är helt gratis, men jag tyckar däremot också att projektet kan vara roligt. Att byta hemmahamn är inget alternativ, och att muddra går nog inte då jag är ganska säkker på att länsstyrelsen inte vill gå med på att muddra Lagans mynning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-12-17 vid 18:34 skrev Sorenvalentin:

Hej ligger du i Osuddenhamnen?

Om det är så, skulle jag tro att kommunen skulle vara intresserad, av att hjälpa till med att muddra, då man är orolig för översvämningar inne i staden, och har lagt ner mycket pengar på att valla in Lagan.

Så med den synpunkten skulle en muddring vara positiv.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror mer på en Albin Express om du på allvar funderar på att göra om en båt med fällköl. Den är lättare än en Maxi 77 och seglar bättre. Det finns faktiskt några stycken Expresser med två kölar redan som blir mycket grundgående som de är.

Annars är en längsgående költrumma stabilare att plasta fast än en på högkant där man kanske måste ta hela utrymmet ända upp till rufftaket i anspråk och göra en hissköl istället, vilket ger trängre utrymmen. Kolla på olika båttyper som har de olika költyperna, exempelvis Elan 210, Fabola Campus 7,4, Bull 7000, Jeanneau sun 2000, First 21,7.

Vad gäller Albin 57 är den trång för fler än 2 och innerhöjd på 130 cm men jag gav bara 5000:- för min och har fått igen pengarna redan på sålda segel och två GPS:er jag fick med på köpet, så just nu är den gratis för mig. Det gick en för två år sedan på blocket med samma originaltrailer för 49000:-

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen kännare av fällkölsbåtar så rätta mig om jag har fel... men de flesta fällkölsbåtar har väl vatten ballast också! Det blir ju väldigt mycket vikt att hissa upp o ner om man ska ha all ballast i kölen.
I min förra klubb fanns en Dehler 25. Förbaskat fin båt! Den hade vattenballast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-12-18 vid 09:50 skrev Janken:

Jag är ingen kännare av fällkölsbåtar så rätta mig om jag har fel... men de flesta fällkölsbåtar har väl vatten ballast också! Det blir ju väldigt mycket vikt att hissa upp o ner om man ska ha all ballast i kölen.

I min förra klubb fanns en Dehler 25. Förbaskat fin båt! Den hade vattenballast.

Det är nog väldigt olika mellan olika fabrikat. Elan 210 har det inte, ej heller First 21,7, men Fabola Campus har det på några modeller. Även Macgregor 26.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Set Finns ju båtar med vikten i själva fällkölen eller vikten i en fast köl kompletterad med ett centerbord eller svärd. Vår Guyline 95 hade ju hela vikten i fällkölen medans nuvarande båt Windex 92 har ett svärd som väger 15 kilo. Med det infällt går vi 1,10m djupt och vikten att hissa eller sänka sköts lätt för hand med en 6mm lina. Det handlar ju om hur man konstruerar hela kölen. Men en jätterolig ide, go for it.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...