flipper77 1 Postad 15 December , 2015 Hej, jag har en sönderrostad limpa till en Penta Aq171C. Penta själva har upphört med reservdelstillverkningen och det bästa jag hittat hittills är att få en svetsad i rostfritt för 13 000 kr via drevdelar. Är det någon som har några idéer på andra alternativ? Finns det t ex någon annan limpa som skulle kunna tänkas passa om jag fräser fram en adapter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 15 December , 2015 Hej, jag har en sönderrostad limpa till en Penta Aq171C. Penta själva har upphört med reservdelstillverkningen och det bästa jag hittat hittills är att få en svetsad i rostfritt för 13 000 kr via drevdelar. Är det någon som har några idéer på andra alternativ? Finns det t ex någon annan limpa som skulle kunna tänkas passa om jag fräser fram en adapter? Tjena ja penta har inte mycket kvar till bensinare. 13 000 för rostfria limpan är ett bra pris, penta tog 19 000 för din sönderrostade. Finns inga andra altrnativ, du kan byta topp och göra en 8 ventilare av den då finns limpor, men då är halva nöjet borta. Jag har åkt 171 a i min andra båt i många år det är en underbar motor som går tryggt och stadigt och med en mycket bra bränsleekonomi. Va rädd om den för det är bara limpan som är problemet. Tror Timos motor jobbar mycket med just 171 an. Kom ihåg byt kamremmen i tid det är den som dödar motorn, om den går, tät service intervall på den så åker du hur länge som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipper77 1 Postad 16 December , 2015 Hej, jag har en sönderrostad limpa till en Penta Aq171C. Penta själva har upphört med reservdelstillverkningen och det bästa jag hittat hittills är att få en svetsad i rostfritt för 13 000 kr via drevdelar. Är det någon som har några idéer på andra alternativ? Finns det t ex någon annan limpa som skulle kunna tänkas passa om jag fräser fram en adapter? Tjena ja penta har inte mycket kvar till bensinare. 13 000 för rostfria limpan är ett bra pris, penta tog 19 000 för din sönderrostade. Finns inga andra altrnativ, du kan byta topp och göra en 8 ventilare av den då finns limpor, men då är halva nöjet borta. Jag har åkt 171 a i min andra båt i många år det är en underbar motor som går tryggt och stadigt och med en mycket bra bränsleekonomi. Va rädd om den för det är bara limpan som är problemet. Tror Timos motor jobbar mycket med just 171 an. Kom ihåg byt kamremmen i tid det är den som dödar motorn, om den går, tät service intervall på den så åker du hur länge som helst. Tack, låter som att det är värt att investera pengarna i en rostfri limpa då! Jag har just renoverat toppen som hade vittrat sönder i fjärde porten pga limpan och bytte kamremen då också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 December , 2015 (redigerade) Hej, jag har en sönderrostad limpa till en Penta Aq171C. Penta själva har upphört med reservdelstillverkningen och det bästa jag hittat hittills är att få en svetsad i rostfritt för 13 000 kr via drevdelar. Är det någon som har några idéer på andra alternativ? Finns det t ex någon annan limpa som skulle kunna tänkas passa om jag fräser fram en adapter? Tjena ja penta har inte mycket kvar till bensinare. 13 000 för rostfria limpan är ett bra pris, penta tog 19 000 för din sönderrostade. Finns inga andra altrnativ, du kan byta topp och göra en 8 ventilare av den då finns limpor, men då är halva nöjet borta. Jag har åkt 171 a i min andra båt i många år det är en underbar motor som går tryggt och stadigt och med en mycket bra bränsleekonomi. Va rädd om den för det är bara limpan som är problemet. Tror Timos motor jobbar mycket med just 171 an. Kom ihåg byt kamremmen i tid det är den som dödar motorn, om den går, tät service intervall på den så åker du hur länge som helst. Tack, låter som att det är värt att investera pengarna i en rostfri limpa då! Jag har just renoverat toppen som hade vittrat sönder i fjärde porten pga limpan och bytte kamremen då också. Ok vad kostade den renoveringen nyfiken fråga? Byt kamrem vart tredje år det är inte timmarna som knäcker utan stillaståendet. Se även till att byta impeller och tätningar runt impeller axeln varje år byt olja och filter, det är billiga kronor då går det utan problem Kosta på motorn det är bland det bättre du kan åka med. Redigerad 16 December , 2015 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipper77 1 Postad 16 December , 2015 Tack för tips! Än så länge så är jag uppe i: 3000kr Sotningssats, kamrem, fläktrem, flänstätning och nya skruvar 4000kr Renovering av toppen inklusive planslipning 3000kr Mekaniker (halvalkis på båtklubben...) Köpte båten, en Flipper Flash, i våras för 70 000 kr och med limpan blir det ju upp mot 25 000 kr i reparation så det känns lite surt. Men tuffar den bara på sen så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 December , 2015 (redigerade) Tack för tips! Än så länge så är jag uppe i: 3000kr Sotningssats, kamrem, fläktrem, flänstätning och nya skruvar 4000kr Renovering av toppen inklusive planslipning 3000kr Mekaniker (halvalkis på båtklubben...) Köpte båten, en Flipper Flash, i våras för 70 000 kr och med limpan blir det ju upp mot 25 000 kr i reparation så det känns lite surt. Men tuffar den bara på sen så. Det gör den alldeles säkert, smörj gärna spjäll och leder samt nålar runt foggarna med lite 556 el liknande på hösten och våren, så de inte rostar fast. Ligg aldrig och maxvarva motorn på 5700 varv utan håll dig runt 4500-5000 då håller allt. Det är inte så stora pengar, tänk på att du fått en rejäl motor, och du gjort det som måste göras ändå på sikt. Har du kollat drevet något? Är det 290 dp sp? Redigerad 16 December , 2015 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0850153004 0 Postad 16 December , 2015 Tack för tips! Än så länge så är jag uppe i: 3000kr Sotningssats, kamrem, fläktrem, flänstätning och nya skruvar 4000kr Renovering av toppen inklusive planslipning 3000kr Mekaniker (halvalkis på båtklubben...) Köpte båten, en Flipper Flash, i våras för 70 000 kr och med limpan blir det ju upp mot 25 000 kr i reparation så det känns lite surt. Men tuffar den bara på sen så. Det gör den alldeles säkert, smörj gärna spjäll och leder samt nålar runt foggarna med lite 556 el liknande på hösten och våren, så de inte rostar fast. Ligg aldrig och maxvarva motorn på 5700 varv utan håll dig runt 4500-5000 då håller allt. Det är inte så stora pengar, tänk på att du fått en rejäl motor, och du gjort det som måste göras ändå på sikt. Har du kollat drevet något? Är det 290 dp sp? Hej Jag har en rostfri limpa som du kan få till bra pris Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipper77 1 Postad 16 December , 2015 (redigerade) Tack, jag får be någon motorkunnig gå igenom med mig så att jag får koll på var alla spjäll, nålar och leder sitter då! Jag har ett 290 drev, osäker på de två sista bokstäverna. Det läckte i våras så då fick jag byta packning till växelföraren men invändigt såg drevet ut som nytt när jag öppnade upp. Redigerad 16 December , 2015 av flipper77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipper77 1 Postad 16 December , 2015 (redigerade) Tack för tips! Än så länge så är jag uppe i: 3000kr Sotningssats, kamrem, fläktrem, flänstätning och nya skruvar 4000kr Renovering av toppen inklusive planslipning 3000kr Mekaniker (halvalkis på båtklubben...) Köpte båten, en Flipper Flash, i våras för 70 000 kr och med limpan blir det ju upp mot 25 000 kr i reparation så det känns lite surt. Men tuffar den bara på sen så. Det gör den alldeles säkert, smörj gärna spjäll och leder samt nålar runt foggarna med lite 556 el liknande på hösten och våren, så de inte rostar fast. Ligg aldrig och maxvarva motorn på 5700 varv utan håll dig runt 4500-5000 då håller allt. Det är inte så stora pengar, tänk på att du fått en rejäl motor, och du gjort det som måste göras ändå på sikt. Har du kollat drevet något? Är det 290 dp sp? Hej Jag har en rostfri limpa som du kan få till bra pris Tomas Det är såklart intressant! Jag har skickat dig ett meddelande! Redigerad 16 December , 2015 av flipper77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 December , 2015 Tack, jag får be någon motorkunnig gå igenom med mig så att jag får koll på var alla spjäll, nålar och leder sitter då! Jag har ett 290 drev, osäker på de två sista bokstäverna. Det läckte i våras så då fick jag byta packning till växelföraren men invändigt såg drevet ut som nytt när jag öppnade upp. dp duoprop 2 propellrar sp singelprop en propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipper77 1 Postad 16 December , 2015 Tack, jag får be någon motorkunnig gå igenom med mig så att jag får koll på var alla spjäll, nålar och leder sitter då! Jag har ett 290 drev, osäker på de två sista bokstäverna. Det läckte i våras så då fick jag byta packning till växelföraren men invändigt såg drevet ut som nytt när jag öppnade upp. dp duoprop 2 propellrar sp singelprop en propeller. Då är det ett 290 SP - drev. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 16 December , 2015 Tack, jag får be någon motorkunnig gå igenom med mig så att jag får koll på var alla spjäll, nålar och leder sitter då! Jag har ett 290 drev, osäker på de två sista bokstäverna. Det läckte i våras så då fick jag byta packning till växelföraren men invändigt såg drevet ut som nytt när jag öppnade upp. dp duoprop 2 propellrar sp singelprop en propeller. Då är det ett 290 SP - drev. :-) Ett tips till, oljan i drevet ska inte vara samma som i motorn, det står så i instruktionsboken, men är fel vad gäller din motor, du har för stort vrid, så risken är att oljefilmen brister och det blir kavitation i dreven, detta råkade jag ut för. Använd 80-90 olja då blir det bäst. Jag har kört med drevdelar.se s olja. Prata med Ingemar om oljor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipper77 1 Postad 16 December , 2015 Många bra tips! Jag fyllde på enligt instruktionsboken i början av sommaren men då får jag kanske byta ut då. Jag ringer Ingemar och kollar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser