Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Mickesrx

Ekolod Garmin echo 301 c

Rekommendera Poster

Hej, jag har nyss köpt ett ekolod av märket Garmin echo 301 C.

Jag har aldrig haft ett ekolod tidigare, jag undrar hur man bäst sätter fast de två tunna elkablarna på batteriet?

Det måste väl finnas någon liten kabelsko av något slag som gör det lätt att ansluta på batteriet?

Sedan undrar jag vilket batteri som lämpar sig bra till detta ekolod?

Tack på förhand från en nybörjare på ekolod.

Mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabelskor (polskor) till batteriet finns det många sorter och de flesta är riktigt bra. Tex den här. Kanske inte den bästa men helt OK. Sen klämmar man fast en passande ringkabelsko med en bra press-tång och monterar på polskons skruvar. Man klämmer inte fast kabeln mellan skruvarna! (Vissa gör det med det är helt fel!!!) Men glöm inte säkringen och en huvudbrytare däremellan!

Vad gäller valet av batteri beror det på hur du laddar. Laddar du med motorn via en generator eller ska du lossa batteriet och bära iland det för laddning? Är det andra saker som batteriet ska driva?

Ska du bära omkring batteriet föreslår jag ett AGM-batteri som inte läcker svavelsyra när du bär det.

Annars funkar de flesta marinbatterier väl till de flesta ekolod. Tänk bara på att inte använda ett startbatteri då dessa är avsedda för stor ström på kort tid. Ditt ekolod drar lite över lång tid.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för ert svar, jag måste ta loss batteriet och ta med det i land för laddning, det är bara ekolodet som ska köras på batteriet, tack för tipset om AGM batteriet, ska kolla var dessa finns att köpa. Tack för er hjälp, ha det fint. Mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska ta loss batteriet varje gång det ska laddas kan du ju använda såna här polskor:

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Installationsmaterial/Polskor_Polplint/POLSKOR_QUICK_POWER_PAR?id=05477

Lätta att lossa och sätta fast än de jag länkade till i förra inlägget.

Tänk på att spänna fast batteriet ordentligt när du har det i båten och välj en bra laddare så håller batteriet längre.

Edit:

Jag menar naturligtvis SALTSYRA i mitt första inlägg.

Var nog lite trött där...

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag köpte ett blyackumulator på 12volt och en batterielåda i plast där satte jag laddare och ett uttag som jag bara kopplade i i båten när jag skulle ut.. detta höll många turer innan det behövdes laddas..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar ChristerN, det låter bra med dessa polskor, vad tror du om detta batteri? http://www.clasohlson.com/se/AGM-batteri/36-5460

Har inte kollat om det finns laddare till det batteriet men en vanlig mc laddare kanske fungerar. Ska kolla med Clas Ohlson om de har nån bra laddare.

Jag tror det batteriet är lite i minsta laget.

Enligt spec drar ekolodet ca 1A och eftersom du inte ska dra ur batteriet till mer än 50% så har du bara ca 3 timmars batteritid med det batteriet.

Orkar du bära ett tyngre batteri slipper du ladda det så ofta och sparar livslängd på det.

Jag brukar ofta förespråka Ctek-laddarna som är skonsamma mot batterierna. Iofs är de flesta moderna laddare det så länge de inte är av den gamla klumpiga typen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, jodå jag orkar bära tyngre batteri, kanske lika bra och köpa nån typ av bilbatteri med AGM?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju flera sorters av liknande helkapslade batterier som det föreslagna på Claes Olsson i inlägget ovan, flera olika storlekar.

AGM är ju väldigt bra, men om du har en mindre budget så kan det räcka med ett vanligt bly-syragel batteri dom är billigare. Ladda får du ju göra hemma ändå. C-Tech är bra, men till så här små batterier räcker ofta små laddare avsedda till motorcyklar eller mopeder.

Om du vill lyxa till det kan du ju bygga in batteriet i en plastlåda och limma fast en liten solcellspanel ovanpå, och förse lådan med en liten voltmeter och bärhandtag... samt då lämplig snabbkontakt för kabeln... samt skruva fast instrumentets bygel eller snabbfäste på samma låda.

Jag såg föresten en smart grej för tillfälligt montage av ekolodsgivare till plastbåtar, två kraftiga inkapslade magneter, där den yttre hade fäste för givare, de fästes ju då på var sida om skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...