Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Togra

Värt att köpa? Landkrabba behöver hjälp...

Rekommendera Poster

Hej,

Ny här och ny på båtar med. Har möjlighet att köpa båten på bilderna för en tusenlapp inkl trailern men vill kolla först med någon som vet lite mer och har ingen i bekantskapskretsen som sysslar med båtar.

1. Vad är det för båttyp och modell? Årtal?

2. Är tanken med ställningen baktill för vattenskidor och liknande?

3. Hur mycket jobb ser det ut att vara för att fräscha upp den så att hustrun kan tänka sig åka med, barnen tyckte det var ok men lite smutsigt...

4. Ungefär hur stor motor är det tänkt att sitta på den? Vad ligger en sådan begagnad på i pris?

5. Tanken är att köra i insjöar och fiska lite med barnen och detta känns inte helt rätt typ av båt för det men fungerar säkert ändå, plus är ju om det fungerar med vattensport i havet framöver också när barnen är större.

6. Är det fel första båt att köpa för en arbetande småbarnsförälder med ont om fritid med tanke på skicket och saker som behöver köpas till, vad kan slutnotan tänkas bli för att få den i vattnet i sommar?

/Lasse

post-108222-0-90334100-1450041858_thumb.jpg

post-108222-0-62397700-1450041859_thumb.jpg

post-108222-0-28297100-1450041860_thumb.jpg

post-108222-0-94498800-1450041860_thumb.jpg

post-108222-0-62353400-1450042015_thumb.jpg

post-108222-0-16844800-1450041862_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som marknaden ser ut nu ska du inte betala för denna båt. Vet du inget om båtar så köpa för guds skull inget som inte är i gott bruksskick från början. Det kommer vara mycket du vill fixa ändå. Kolla på blocket, priserna är mycket låga. Tänk på att du kommer lägga 10-30 tusen på skötsel om året. Då blir inköpskostnaden mindre viktig.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja du... Som tur är så har båten en förstärkt akterspegel? Annars hade jag avrått, akterspeglar kan bli muggiga på äldre båtar. Säger så här... Du går inte back, för trailern kan du sälja för en tusenlapp.

Men... Kostnaden är helt beroende på motorn. Större eller mindre? En mindre så kan du puttra i 7 knop på sjöarna och mysa. Kostnad minst 25' bedömer jag. Även om du hittar en liten 9,9 hästare billigt så ska den installeras, reglage, el... Är du nybörjare måste du köpa in det jobbet.

Växer ambitionen och du vill dra barnen på vattenskidor så kostar det minst 50'

Gillar du båten kan det ändå vara billigare än att köpa en styrpulpetsbåt, de är populära. Men båten är mindre än moderna båtar så tänk igenom före... Sedan ångtvättar du klädsel efter att du plockat ur stolar och soffa. Ångtvätta hela skrovet inuti. Kanske bör du måla inuti för att få fräscht (nu har du lagt 30 tim redan )

Montering av motor gör firman du köper motor av... Plus el för batteri. Infästning av bensintank. Minst 5' ?

Kul liten båt. Som kanske går bra också, när det inte är för stora vågor. Men den kostar nog 20' till 60' så titta på blocket vilka andra båtar du kan få och jämför. Så du blir nöjd i slutändan! Lycka till.

PS skötsel är nog billigare än 10'-30' bedömer jag. En firma tar 10-15' för årsservice av motor plus förvaring. Byter du olja och filter själv plus bättrar bottenfärg så kostar material kanske 2' ungefär. Men man vill alltid ha mer grejer till båtar, mina årliga inköp till min båt, som är 11 meter, kostar lätt mer än årsservice...

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Känslan får ju lätt övertag över ekonomi och förnuft när man får sådana här erbjudanden.

Enligt mitt sätt att se det hela så är ju denna båt så hopplöst omodern att den är "retro" och därför attraktiv igen... 1960-talet är ju populärt igen...

Jag misstänker att bara ratten är värd 500-1000kr om den går att fixa till...

Och som redan sagts, så kan man nog få tillbaks investerade pengar på trailern...

Den rostfria "draganordningen" till vattenskidlinan i aktern är tillkommen i modern tid, och den kan ju också inbringa nån lusentapp om du finner rätt köpare, och om den passar på annan båttyp (den ser ju rätt så universell ut). Badstegen är också ett sentida tillbehör, den är säkert också värd nån femhundring, om man finner en köpare.

På Blocket just nu finns det en och annan firma eller privatperson som klär om båtdynor och båtmöbler, kolla med en sådan vad det skulle kosta att antingen klä om stolar och soffan, eller om de kan tänka sig göra en uppfräschning eller renovering, och vad det kostar...

Har du båtplats? eller någon plats att ställa upp båten, och närhet till trailerramp (och dragkrok på bilen)? 

Det är väl sådana saker man först skall se till att ha, innan man köper båt.

Nu har jag vare sig möjligheter eller utrymme till fler båtar, men en tanke jag får nu, om jag hade det, och fått samma erbjudande, var väl att hitta en fungerande motor i samma tidsanda och sedan deltaga med båten på olika veteranbåtsmöten. Eller bara som käck liten accessoar att hänga på dragkroken på en passande veteranbil, om du nu har en sådan... :o

Motor, tja, om nu akterspegeln håller bör väl en sån här båt ha minst en 50Hk motor, iofs ser den väldigt lättdriven ut så det kanske räcker med en 30Hk, men frågan är om man kan dra en vattenskidåkare med den motorstyrkan??

Detta är ju en båttyp för skyddade vatten, havsvikar med blanka vattenspeglar, liksom lunga fina insjöar... Men det har du ju naturligtvis redan listat ut.

Men för att citera Sven Yrvind (fast han hette "Lundin" när han sade detta) .

"Små båtar små problem"

Denna båten är ju liten, men man kan ju vidareutveckla detta ordspråk och säga "Ingen båt inga (båt-) problem".

Problem och förpliktelser har vi ju alla alldeles för mycket av redan...

Inte minst nuvarande båtägaren som kanske vill städa på sin tomt och ha bort flytetyget i fråga...

-Trots det låga priset, finns det nog prutmån...

Sedan kan du ju kolla vad en auktoriserad båtskrot tar för avgifter för att destruera en sådan här båt, inklusive trailer, och konfrontera säljaren med den summan...

En annan tanke är väl att kanske göra en "Wheeler Dealer" efter känt mönster från Discovery Channel, renovera båten till ett bra skick och sedan sälja vidare med förtjänst, men då gäller det att ha tur och finna rätt köpare, beg-båtmarknaden är nog synnerligen död i detta "segment" just nu, det har spottats ut alldeles för många mindre båtar från "båtfabrikerna" de senaste trettio åren.

Och som redan sagts, är denna båttyp rätt så opraktisk, det fanns väl en anledning till att styrpulpetbåtarna blev omåttligt populära.

Jag säger vare sig KÖP! eller AVSTÅ!, jag säger TÄNK och FUNDERA!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du fått bra svar redan nu men jag gör det lite kortare. Du frågade:

6. Är det fel första båt att köpa för en arbetande småbarnsförälder med ont om fritid... Svar: Ja!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för svaren, jag avstår och letar vidare efter något mera lämpligt istället. Forumet kommer jag dock behålla, djupt imponerad  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dumt att köpa båt utan motor numera. Hittar du däremot en båt utan trailer i närheten (30km/h-avstånd) så skulle jag överväga att köpa "Hajen"-ekipaget just för att få tag på tralern. Passar sedan vattenskidbågen den öppna styrpulpetbåten som du således kommer att köpa så skulle jag strippa av den också. Sen skulle jag skänka bort Hajen mot annonskostand på blocket.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dumt att köpa båt utan motor numera. Hittar du däremot en båt utan trailer i närheten (30km/h-avstånd) så skulle jag överväga att köpa "Hajen"-ekipaget just för att få tag på tralern. Passar sedan vattenskidbågen den öppna styrpulpetbåten som du således kommer att köpa så skulle jag strippa av den också. Sen skulle jag skänka bort Hajen mot annonskostand på blocket.

Detta och föregående svar från ChristerN, tycker jag är bra svar.

-Jag läste nog din fråga 6 litet slarvigt...

Som aktiv småbarnsförälder hittar man lämpliga båtar i leksaksbutikerna, på avdelningen för badleksaker.

Pappan kan gå till hobbyavdelningen i samma butik, eller helst till den renodlade hobbybutiken och köpa sig en nästan- eller helt färdigbyggd radiostyrd modellbåt, det är ju som bekant bara priset på leksakerna som skiljer barn från män... ;)

Nånstans skall man ju börja med båtlivet.

När mina barn var små köpte vi en Monark 670, "salongsbåt" måhända bara 25 fot, ja 6,70 m, med den gjorde vi hela kusten från Göteborg till Kosteröarna, vi var väl som mest ute tre veckor i sträck och på för- och eftersäsong varje ledig helg. När barnen var i sex och nio års-åldern var det läge för en 27 fots traditionell halvplanande motorbåt.

Innan monarken hade jag en styrpulpetbåt som var utrustad för olika sorters fiske, upptäckte dock väldigt fort att det lätt blev trassligt ombord då den förstfödda och hennes kusin skulle med ut och fiska, havsfiske med halvsmå barn i femmetersbåt är inte så lätt, särskilt inte som såväl makrill och en fiskart vi då hade som hette "torsk" nappade villigt.

Men leta vidare efter en mer praktisk båt för dagsturer eller badturer där man kan ta med barn och fru/sambo/partner, samt en kasse med badleksaker och matsäck.

Det borde ju finnas gott om billiga styrpulpetare från sent 1980-tal och 1990-tal som i princip bara är att slänga i sjön och ge sig ut med. Gamla utombordsmotorer kan ju då förstås vara problematiska, och en billig motor kan bli dyr att reparera och få igång.

Båtägande är alltid en ekvation där värden som pengar, underhållstid, nyttjandetid och kanske fler saker är givna variabler att ta hänsyn till. Vissa räknar ju in barnen i denna ekvation, och beroende på hur det görs kan det ju bli bra, men barnen kommer ju alltid i första hand. Sedan finns det något överhängande som kallas för "arbete" som många gånger stjäl åtta timmar per dag fem dagar i veckan som liksom hindrar människor från såväl barnuppfostran som båtliv... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...