Jonbeee 7 Postad 13 December , 2015 (redigerade) Hej. Köpte i våras en begagnad Mercury 5 hk sailpower från 2013. När den låg ner så hade förre ägaren den i en sopsäck för att den läckte olja någonstans från växelhuset. Hade inte tid där och då att felsöka då båten låg på ett dumt ställe och behövde flyttas direkt. Under sommaren kändes det dumt att ha motorn i vattnet så klart, om det kommer ut olja så kanske det kommer in vatten? Hur som haver, vid upptagningen så tog jag motorn till garaget och lade den på sidan, men givetvis uppstod inget läckage då. Servade den förra veckan och bytte då bland annat oljan i växelhuset. Oljan som kom ut såg inte helt ren ut. Den var inte "mjölkaktig" som olja med vatten kan se ut och det var inte heller så att det först kom ut vatten och sedan olja vid tömningen. Men när man tittade på oljan i en glasburk så såg det ut som att någon lagt, om ni ursäktar följande, en riktig äcklig spottloska i oljan. Tog en bild, tyvärr inte lätt att få med skärpa, men ni kanske ser vad jag försöker förklara. Bultarna vid utömnings/påfyllningshålet samt luftningshålet satt åt ordentligt och o-ringarna där så fina ut. Så jag är förbryllad. Är det läckage? Kan det ta sig in någon annanstans, inifrån. Är inte jättebra på båtmotorer. Ursäkta lång post och tack på förhand. // JB EDIT: Motorn låg på rätt sida vid läckaget... Redigerad 13 December , 2015 av Jonbeee Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser