Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
firefish

Måla ett aluminiumskrov – färgtips

Rekommendera Poster

Jag funderar på att måla mitt skrov vitt. Dels för att det är snyggt men också för att jag ska sätta dekaler på skrovet och vill ge dem bästa möjlighet att bita på underlaget men framför allt för att jag inte vill riskera att det kryper in vatten under dekalerna som börjar börjar mumsa på skrovet.

Förarbetet med etsprimer verkar vara a och o men jag undrar vilken färgleverantör jag ska välja.

Ni som målat era aluminiumbåtar, vilken färg (vilket färgsystem) har ni använt?

Och är ni nöjda?

Eftersom jag ogillar onödigt arbete vill jag att det blir rätt första gången. Är inte intresserad av att behöva göra om alltihop efter en säsong...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt!?

Företaget som säljer http://www.de-ijssel-coatings.se/har ju omvittnat hög servis med tips och råd.

Var nere och talade med honom om epoxy och bottefärgsfunderingar på min båt härom dan. Han tog sig gott om tid och gick igenom olika alternativ.

Maila eller ring och fråga. Sen handlar det ju naturligtvis om försäljning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett one off varvsbygge. Vet inget om vilken legering de använt men den verkar klara sig bra.

de ijsell har man hört gott om, ska kolla upp vad de har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å andra sidan är det ett moment till ( och du får bättra förr eller senare… )

Jag tycker en rå aluminium är helt rätt stil på en arbetsbåt… 

Vad grundar du risken på att klistret eller vatten bakom en dekal ska äta upp skrovet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag finns det en röd rand målad på skrovet. Det är ganska dåligt gjort och det har gått in fukt bakom färgen på sida ställen och där det har hänt är det också en del, visserligen mycket små, korrosionsskador. 

En rätt påmålad färg ska ju ge ett gott skydd, däremot är jag inte säker på att folien fäster så bra att jag inte får samma problem bakom den som bakom den röda randen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...