Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Mackey

Sjövägsreglerna - Regel 22 – Fartygsljusens lysvidd

Rekommendera Poster

Sjövägsreglerna - Regel 22 – Fartygsljusens lysvidd

 

Sid 25 i Rorgängarens kurs-pdf som du finner i ämnet Sjövägsreglerna - TFSF 2009:44 .

Där finns också annat "kursmaterial" och idén med detta och följande ämnen beskrivs. Grundtanken är att vi ska diskutera sjövägsreglerna på ett strukturerat vis och lära oss en massa.

__________________________________________________________

Här blir det nog inga häftigare diskussioner heller, men...

 

Ett närliggande ämne är om det går att - och om man får - byta ut en vanlig glödlampa i en lanterna mot en LED-lampa.

 

  1. Funkar det?
     
  2. Vilka LED-lampor funkar bäst i gamla lanternor gjorda för glödlampor.
     
  3. Är det tillåtet?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey för dina forumtrådar i lagparagrafernas "underbara värld". :-)
[inte minsta ironi om nån trodde det, men själv är jag nog litet allergisk mot krånglig juridisk text. Helt okunnig i saker som regler, paragrafer, föreskrifter etc. (Får börja från noll, är t.ex. en regel mer övergripande än en paragraf är saker som jag inte har koll på. Även vem som stiftar lagar internationellt och svenska institutioner, har kort sagt noll koll på det juridiska.) Men man kan ju ändå försöka lära sig litet så här i vintermörkret. Erkänner direkt, har inte följt dina tidigare trådar pga "allergin".]

Sent skall syndaren vakna, första stötestenen som juridisk nybörjare...
Finns verkligen inte exempelvis "sjöTK" läsbar på nätet? Bara i tryckta böcker?

[Konstigt ifall man skulle behöva betala för att få kännedom om "lagens boktstav" mer i detalj, litet som att myndigheter skulle hemlighålla trafikregler? Typ, poliskonstapeln - "denna rödgula tavla betyder enkelriktad vägtrafik" och nu bötfäller vi dig för att du inte visste/ betalade för den infon"?]

Anar att bra sajter för oss nybörjare kan vara...
International Maritime Organisation IMO vad gäller gamla traditionella sjövägsregler gällande hela klotet. (Lanternor och sånt hör väl dit?)
Transportstyrelsens sajt vad gäller svenska transporter, och här i forumet naturligtvis dess underorgan Sjöfartsverket. Tips kolla Sjöfartsverkets litet kul BANANFILM, man börjar rent av ana att de behöver typ 1300 Msek årligen?


Ett litet märkligt förhållande med sjöfartens nattliga ljussättning?...
Detta med Rött och Grönt, många sägs vara färgblinda för just de två färgerna? Särskilt gossebarn drabbade av nån mutation? Hur bra är det på en skala egentligen, särskilt om man hittar på nya strömsnåla LED-ljuskällor där vissa färgtoner filtreras?? Testa gärna din egen färgsyn, måste nog göras IRL i neutralt solljus? Men själva principen för Ishihara-testet och dess utfall bland befolkningen kan man läsa mer om
HÄR.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har LED i samtliga lanternor och det fungerar utmärkt. För vår del, under 12 meter, gäller att ljusen ska synas på antingen 1 eller 2 M beroende på vilken lanterna vi talar om. Och det gör de med råge.

 

Det finns ju krav på vilken färg ljusen ska ha, dvs rätt grön och rätt röd osv, men vad som gäller för oss båtar i inre fart är jag osäker på. Ska man vara benhård så borde väl även vi följa dem samt ha certifikat på våra lanternor?

 

I praktiken tror jag det räcker att det som lyser "ser rätt ut" och att man har tänt vid rätt tillfälle. Möjligen skulle man i en sjöförklaring kunna klandrar som att färgen (kromateringen) inte var exakt rätt men inte mer än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan intressant detalj som jag tror att man ibland kan ha nytta av. Det finns ju de (inte jag än) som fått böter för att de glömt att tända lanternorna när det börjat mörkna vilket kan vara fel. På svenskt vatten behöver man inte ha lanternorna tända under gryning och skymning om man syns på tillräckligt avstånd. 

 

Nu ska ju denna regel inte missbrukas, det är ju synnerligen klokt att ha lanternorna tända, men det kan ju uppstå ett klassikt "javisst ja, tusan jag glömde" när kbv's vattenskoter prejar en utanför Vaxholm en sommarkväll.

 

Regeln heter 7.6 och står att finna i Bilaga 2, Tillägg till och undantag från de internationella reglerna för förhindrande av kollisioner till sjöss.

 

Detta gäller svenskt inre vatten.

Redigerad av firefish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att godkända lanternor har ett certifikat, t ex kan det stå att de ska ha en 10W glödlampa. Skruvar man i en ersättnings-LED är de inte längre godkända, hur fint man må tycka de lyser. Vet inte om det är ett verkligt problem, om man kan få nerslag osv - men skulle det uppstå frågor i samband med en olycka kan jag tänka mig att man kan ha problem.

 

Däremot finns det ju färdiga konstruktioner som är godkända med LED från början.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att typgodkännandet/cetifikatet innefattar vilken typ av ljuskälla det är?

 

Reglerna som sådana ställer krav på färg och minsta räckvidd. Det förstnämnda torde regleras av färgen på glaset (nåja, oftast plasten) och det sistnämnda med hur många lumen ljuskällan ger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något jag funderar på är alla dessa prylar som sitter och delvis skymmer topplanternor. Man sätter en kombinationslanterna i masttoppen men sedan sitter Vindex, VHF-antenn, vindinstrumentgivare mm och skapar "mörka vinklar". Kanske bara ett par grader här och där men ändå, är det ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey för dina forumtrådar i lagparagrafernas "underbara värld". :-)

...

Tack själv, kul att du hänger på trots allt.

Lagtexterna i sig är ju egentligen inte det viktiga, utan det viktiga är att man gör (någorlunda) rätt.

 

Sent skall syndaren vakna, första stötestenen som juridisk nybörjare...

Finns verkligen inte exempelvis "sjöTK" läsbar på nätet? Bara i tryckta böcker?

...

Jag är ganska säker på att det är så att Sjöfartsverkets kungörelse (SJÖFS 1994:21) kallades för Sjötrafikkungörelsen (SjöTK) och att denna sedan har ersatts av Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om sjövägsregler (TSFS 2009:44) i och med att alla olika myndigheter som hanterade transporter inom Sverige omorganiserades.

I äldre litteratur - som den Rorgängaren hänvisar till - används de gamla föreskrifterna och namnen.

Lite förvirrande blir det...

 

 

Anar att bra sajter för oss nybörjare kan vara...

International Maritime Organisation IMO vad gäller gamla traditionella sjövägsregler gällande hela klotet. (Lanternor och sånt hör väl dit?)

Jag vet inte var det är bäst att börja, men även om pdf:en från Rorgängaren är lite äldre så tycker jag att det funkar och det är på svenska.

 

Transportstyrelsens sajt vad gäller svenska transporter, och här i forumet naturligtvis dess underorgan Sjöfartsverket. Tips kolla Sjöfartsverkets litet kul BANANFILM, man börjar rent av ana att de behöver typ 1300 Msek årligen?

Sjöfartsverket gör en hel del, inte bara bananfilm...

 

 

Ett litet märkligt förhållande med sjöfartens nattliga ljussättning?...

Detta med Rött och Grönt, många sägs vara färgblinda för just de två färgerna? Särskilt gossebarn drabbade av nån mutation?

...

 

Rött och grönt är vanliga signalfärger även inom processindustrin där inte särskilt många kvinnor arbetar. Det är nog svårt att ändra på, men dumt är det.[/color]

 

Som ombordanställd finns krav på syn, bl.a. färgseende för de anställda som har uppgifter som kräver färgseende.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har LED i samtliga lanternor och det fungerar utmärkt. För vår del, under 12 meter, gäller att ljusen ska synas på antingen 1 eller 2 M beroende på vilken lanterna vi talar om. Och det gör de med råge.

...

Har du LED i gamla "armaturer" eller har du nya LED-lanternor som är anpassade för LED-lampor?

 

Om du har gamla "armaturer", vilka lampor har du hittat som verkar fungera?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något jag funderar på är alla dessa prylar som sitter och delvis skymmer topplanternor. Man sätter en kombinationslanterna i masttoppen men sedan sitter Vindex, VHF-antenn, vindinstrumentgivare mm och skapar "mörka vinklar". Kanske bara ett par grader här och där men ändå, är det ok?

Bra synpunkt tycker jag.

 

Det som sitter masttoppen skymmer oftast inte mycket - ger bara svagare ljus i vissa riktningar - eftersom själva ljuskällan (lampa/glas) är bredare än det som sitter i vägen.

 

Värre är det med en motorlanterna som sitter mitt på masten.

Med ett förstag blir det samma sak som i masttoppen - lanternan lyser bredvid, men idag när nästan alla segelbåtar har en tjock rulle längst fram så skyms motorlanternan. Det båtar som ser en sådan segelbåt rakt framifrån kommer att se ett något blinkande vitt ljus en bit ovanför den röd/gröna lanternan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att typgodkännandet/cetifikatet innefattar vilken typ av ljuskälla det är?

 

Reglerna som sådana ställer krav på färg och minsta räckvidd. Det förstnämnda torde regleras av färgen på glaset (nåja, oftast plasten) och det sistnämnda med hur många lumen ljuskällan ger.

Ja - certifikatet talar om vilken ljuskälla det skall vara för att certifikatet skall gälla. Har man godkända lanternor med rätt ljuskälla är man säker, då följer man reglerna. Har man en hemmasnickrad lösning kan den ju vara minst lika bra - men man hamnar som sagt i en knepig sits om något händer eller om lösningen ifrågasätts om man har icke godkända eller ombygda lanternor.

 

Jag hade tankar ett tag på att skaffa LED-lanternor tills jag kom på att jag använder så gott som aldrig båten i mörker. De gamla med spollampor fick vara kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att typgodkännandet/cetifikatet innefattar vilken typ av ljuskälla det är?

 

Reglerna som sådana ställer krav på färg och minsta räckvidd. Det förstnämnda torde regleras av färgen på glaset (nåja, oftast plasten) och det sistnämnda med hur många lumen ljuskällan ger.

Ja, så är det.

 

Jag tror den främsta orsaken är att ljusbilden blir olika med olika typer av lampa. En glödlampa har en smal glödande tråd i centrum medan en LED-lampa är mera som en förhållandevis tjock lysande cylinder. Detta kommer att påverka lanternans lysvinklarn - som ju är rätt viktiga, men frågan är hur mycket.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta gäller svenskt inre vatten.

 

Det gäller också då att hålla reda på vad som är gränsen för svenskt inre vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det så att typgodkännandet/cetifikatet innefattar vilken typ av ljuskälla det är?

 

Reglerna som sådana ställer krav på färg och minsta räckvidd. Det förstnämnda torde regleras av färgen på glaset (nåja, oftast plasten) och det sistnämnda med hur många lumen ljuskällan ger.

Ja, så är det.

 

Jag tror den främsta orsaken är att ljusbilden blir olika med olika typer av lampa. En glödlampa har en smal glödande tråd i centrum medan en LED-lampa är mera som en förhållandevis tjock lysande cylinder. Detta kommer att påverka lanternans lysvinklarn - som ju är rätt viktiga, men frågan är hur mycket.

 

Mackey

 

Mina lanternors ursprung vet jag inget om men de ser inte ut att vara nya nog att vara designade för LED. Varken ljusbild, färg, vinkel eller något annat indikerar att det är LED, bara om man trycker näsan på glaset kan man se att det inte är en vanlig glödlampa.

 

Har hållit på en del med LED- och HID-konverteringar av motorcykelljus (alltså hel- och halv) och där spelar placeringen av dioden eller gasbehållaren stor roll. De som ger bäst ljus är de som har ljuskällan på samma ställe som en glödtråd. I en lanterna – nja. Noggrannheten på var lampsockeln sitter, plus det faktum att den vanlig sockel med bajonettfattning är ganska glapp, relativt de vinkelstyrande begränsningarna i lanternans hus verkar vara lite sisådär. Addera lite fukt, smuts på på glödlampa och glas, båtens rörelser på grund av sjöhävning samt en vettig kompensation för noggrannhet vid montering av sagda lanterna och jag tror att problematiken med hur en stav med flera LED's sprider ljuset kontra en enkel glödtråd är försumbar. 

 

Detta i praktiken. I en sjöförklaring kan det naturligtvis få en marginell betydelse men med till visshet gränsande sannolikhet vill jag påstå att LED vs glödtråd på sin höjd kan förära en fotnot i marginalen, sjövägsreglerna är utformade för betydligt större marginaler än vad nu skillnaden dem emellan kan vara, certifikat eller ej. Med tanke på att det fortfarande är godkänt med fotogen- och gasdrivna lanternor kan kraven i såväl en rättssal som i praktiken inte vara mer än att de ska lysa med ungefär rätt färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Detta gäller svenskt inre vatten.

 

Det gäller också då att hålla reda på vad som är gränsen för svenskt inre vatten.

 

Sant, och denna definition inte exakt men så länge som man håller sig innanför de yttersta kobbarna och skären så är man (förutom möjligtvis kring Öresund) i inre vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Detta gäller svenskt inre vatten.

 

Det gäller också då att hålla reda på vad som är gränsen för svenskt inre vatten.

 

Sant, och denna definition inte exakt men så länge som man håller sig innanför de yttersta kobbarna och skären så är man (förutom möjligtvis kring Öresund) i inre vatten.

 

 

Det är lätt i skärgården, svårare där den saknas, och det mesta av Öresund är definitivt inte inre vatten (mellan Klagshamn och Kullen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min poäng var blott att det inte alltid krävs lanternor i skymning och gryning. Detta som en möjlighet för båtvänner att slippa betala böter i onödan. Det är inte många som känner till denna regel och den som stoppar dig i solnedgång lär knappast upplysa dig (om denne nu känner till den själv).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite lättnader på inre svenskt vatten alltså?

 

Två synpunkter till:

Jag ifrågasätter om en äldre båt - som aldrig varit CE märkt - verkligen måste byta de äldre men fungerande lanternorna till helt nya, "godkända". Och är lanternan inte "godkänd" så kan jag ju ha vad för sorts lampa i som helst, bara den uppfyller krav på lysbarhet och vinkel? På inre vatten.

 

Här är min andra synpunkt. Lysvinkel. Jag roade mig för några år sedan att på mässan kolla in nya motorbåtars lanternor. Och uppskatta lysvinklar… för många motorbåtar smalnar av förut. Men det är undantag att lanternor monteras på en bas som vinklar ut lamphuset. Det går således att med ögonmått avgöra att väldigt många CE märkta båtar har en lysvinkel som avviker några grader från det som föreskrifter kräver. Och en del lanternehus är väldigt väldigt små anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att även äldre lanternor har någon form av godkännande som inte gäller om man byter ut ljuskällan. Viktigast är nog ändå att man testar själv så att man ser att ljusbilden blir vettig.

 

Det blir ju lite konstigt att man anger noggrannheten på lysvinklarna i ½ grader och sedan monterar man lanternorna lite som man vill.

Jag har inte tänkt på detta tidigare, men när du säger det så håller jag med.

Hur noga är det egentligen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta är testat i SXK Västkustkretsen för ganska länge sedan, sidan 18. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Kretsen/VP_08-02.pdf

 

Hälsningar Ove

Intressant test, slutsatserna bekräftar mina farhågor - visst kan man argumentera att LED förbättrats över åren, men hur vet man att det är tillräckligt och man får rätt ljusbild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

 

Jag hade tankar ett tag på att skaffa LED-lanternor tills jag kom på att jag använder så gott som aldrig båten i mörker. De gamla med spollampor fick vara kvar.

Det gäller väl de flesta av oss som fritidsseglar i Sverige på sommaren, att vi sällan eller (nästan) aldrig använder lanternorna.

Solen går ju aldrig ner och när den börjar gå ner lite tidigare så ska båten upp.

 

För oss brukar det bli några timmar med lanternor per säsong på höstarna och kanske ytterligare några timmar vid någon nattsegling under sommaren.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

 

Jag hade tankar ett tag på att skaffa LED-lanternor tills jag kom på att jag använder så gott som aldrig båten i mörker. De gamla med spollampor fick vara kvar.

Det gäller väl de flesta av oss som fritidsseglar i Sverige på sommaren, att vi sällan eller (nästan) aldrig använder lanternorna.

Solen går ju aldrig ner och när den börjar gå ner lite tidigare så ska båten upp.

 

För oss brukar det bli några timmar med lanternor per säsong på höstarna och kanske ytterligare några timmar vid någon nattsegling under sommaren.

 

Mackey

 

 

Visst är det så för de flesta. Ankarlanternan är den som används mest hos oss och där har jag trots att det strider mot reglementet bytt till en LED-lampa trots att lanternan är avsedd för glödlampa. Färgen i ett vitt glas är ok och några vinkelfel blir det ju inte i en runtlysande lanterna och man spar mycket ström.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst är det så för de flesta. Ankarlanternan är den som används mest hos oss och där har jag trots att det strider mot reglementet bytt till en LED-lampa trots att lanternan är avsedd för glödlampa. Färgen i ett vitt glas är ok och några vinkelfel blir det ju inte i en runtlysande lanterna och man spar mycket ström.

 

Hälsningar Ove

 

 

Ankarlanterna har jag förstått att man bara måste har när man ligger i vatten där man kan förvänta sig att en båt passerar, dvs om man ligger på svaj i en naturhamn är det inte ett egentligt krav - men bra om något lyser såklart. De gånger jag legat så har jag hängt en stormlykta i bomnocken, vilket inte är en godkänd lanterna men fullt tillräcklig för ändamålet - och laglig då krav saknas.

 

Så - så länge du svajankrar i naturhamn finns inga som helst fel i att ha en hemmabyggd lanterna eller liknande. Skulle du svajankra i en farled är det andra regler som gäller - men hur många väljer att göra det..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite OT. men kan man ha för mycket belysning på sin båt natte tid.

I sommras på en kryssning till Finland stod jag på däck mitt i natten och tittade på en annan kryssningsbåt och jag kunde inte se någon grön lanterna utan bara ett stort vit sken från all däcks belysningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite OT. men kan man ha för mycket belysning på sin båt natte tid.

I sommras på en kryssning till Finland stod jag på däck mitt i natten och tittade på en annan kryssningsbåt och jag kunde inte se någon grön lanterna utan bara ett stort vit sken från all däcks belysningen.

 

Jo så är det i verkligheten, för att inte tala om fiskebåtar, samma där så mycket ljus på däcket att gångljusen försvinner i mängden.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

lite OT. men kan man ha för mycket belysning på sin båt natte tid.

I sommras på en kryssning till Finland stod jag på däck mitt i natten och tittade på en annan kryssningsbåt och jag kunde inte se någon grön lanterna utan bara ett stort vit sken från all däcks belysningen.

Jo så är det i verkligheten, för att inte tala om fiskebåtar, samma där så mycket ljus på däcket att gångljusen försvinner i mängden.

 

 Kalle

 

Det är inte alls OT (om man inte är väldigt petig).

I Regel 20 står det såhär:

b. Föreskrifterna om fartygsljus skall iakttas från solnedgång till soluppgång. Under denna tid får ej visas andra ljus, som kan förväxlas med i dessa regler föreskrivna ljus eller som försvagar deras skärpa eller särprägel eller som hindrar noggrann utkik.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta är testat i SXK Västkustkretsen för ganska länge sedan, sidan 18. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Kretsen/VP_08-02.pdf

 

Hälsningar Ove

 

Bra artikel - tack för den.

 

En vit LED är, som en TV-bild en blandning av olika färger, dvs den har inte, som en glödande tråd, ett kontinuerligt spektrum. Som jag läser specen på lanternor utgår den från en bredspektral ljuskälla. Att då placera en LED innanför ett färgfilter kan leda till överraskningar. Man bör satsa på en diod med rätt färg från början

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...